خانپور در گفتگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران

صدور 300 هزار گواهی مهارت فنی و حرفه‌ای در طی 8 سال اجرای طرح

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران گفت: 300 هزار گواهی مهارت فنی و حرفه‌ای از ابتدای شروع طرح (سال 87)صادر شده که البته سازمان آموزش مناطق محروم مرزی و روستایی را به منظور افزایش اشتغال و کلاهش مهاجرت به شهر در بودجه 94 لحاظ کرده است.

حمید‌رضا خانپور مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاهی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اهمیت مهارت و آموزش در مشاغل اظهار کرد: 350 هزار نفر از ابتدای اجرای طرح (سال 1387) در استان تهران شرکت کرده‌اند که از این میان 300 هزار نفر در آزمون‌های عملی و کتبی حضور پیدا کرده و گواهینامه مهارت برای آنها صادر شده است.

وی با اشاره به مزایای بیمه ارزان قیمت با دریافت گواهینامه مهارت تصریح کرد: 120 هزار نفر مشمول دریافت بیمه ارزان قیمت از سازمان تامین اجتماعی شده‌اند به طوری که با پرداخت 7 درصد، از تمام مزایای بیمه درمان از کارافتادگی، بازنشستگی تامین اجتماعی بهره‌مند شده‌اند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران با اشاره به اهمیت اشتغال در حرفه‌های مشخص شده برای بهره‌مندی از بیمه ارزان قیمت افزود: اهلیت و اشتغال در حرفه مورد نظر از ملاک های اصلی برخورداری از بیمه ارزان‌قیمت محسوب می‌شود که توسط انجمن های صنفی کارگران مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: حمایت از کارگران صنعت ساختمان در 15 حرفه تعیین شده (گچکار، سیمان‌کار، جوشکار، نقاش، آرماتوربند، برق‌کار، کپراژبند، کارگر عمومی ساختمان و ...) و توانمند سازی نیروی تکنسین از جمله اهداف مهم سازمان برای این طرح است تا در آینده نزدیک شاهد اشتغال پایدار جوانان ایرانی در صنعت ساختمان باشیم.

خانپور با اشاره به مهلت 3 ساله پروانه های مهارت تصریح کرد: 8 مرحله آزمون در سال برگزار می‌شود که مهلت پروانه صادر شده 3 ساله است تا با ارزیابی و سنجش در حرفه مورد نظر بیمه ارزان قیمت به اشخاصی که اشتغال پایدار دارند تعلق بگیرد و البته اشخاصی که در گذشته پروانه گواهی دریافت کرده‌اند می‌توانند آن را به کارت الکترونیکی تبدیل کنند.

وی اضافه کرد: این مزایا برای صنعت ساختمان به کار گرفته شده و به مشاغلی که امکان سودآوری و پتانسیل‌های اشتغال دارند تعلق نمی‌گیرد، چرا که این آموزش‌ها به منظور فرهنگ‌سازی و توانمندسازی نیروی انسانی داخلی و جلوگیری از بکارگیری از نیروی کار خارجی ارائه می‌شود تا پاسخگوی ساخت و سازهای رو به افزایش مناطق مختلف روستایی و شهری با کارگران ماهر و متخصص باشیم و زمینه‌های اشتغال جوانان را ایجاد کنیم.

 مدیر کل آموزش فنی و رفه‌ای استان تهران  با اشاره به حرفه‌های سودآور شناسایی شده عنوان کرد: 6 هزار شغل سودآور در سایت سازمان معرفی شده است.

خانپور با اشاره به رشته‌های هدف اشتغال زنان گفت: برخی از قالیبافان و گلیم‌بافان و صنایع دستی تا سال گذشته زیر پوشش این طرح قرار داشتند اما امسال با توجه به کمبود اعتبار تحت پوشش قرار نگرفته که البته شامل افرادی که از گذشته بیمه شده‌اند نمی شود.

وی افزود: برنامه‌های جدیدی را در زمینه اشتغال پایدار زنان سرپرست خانوار و توانمندسازی قشر اسیب پذیر و توسعه آموزش در روستاها به منظور  کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها در دستور کار سازمان قرار گرفته و در بودجه سال 94 نیز آموزش مناطق محروم و روستایی مرزی نیز قرار داده شده است.

 مدیر کل آموزش فنی و رفه‌ای استان تهران با بیان اینکه تعداد قابل توجهی ضمن دریافت کارت مهارت فنی و حرفه‌ای از بیمه ارزان قیمت نیز بهره مند شده‌اند گفت: 40 هزار نفر از سال 88 تا 92 در تامین اجتماعی غرب استان تهران از بیمه استفاده کرده‌اند که در مجموع 120 هزار نفر در غرب، شرق و شهرستان های استان تهران از مزایای این طرح استفاده کرده‌اند.

وی تاکید کرد: ترویج فرهنگ کار بین جوانان ، کمک به اقتصاد خانواده کارگران در صنعت ساختمان و توجه بیشتر به حرفه‌هایی از این دست و جلوگیری از بکارگیری نیروی کار خارجی و استفاده از اهرم‌های تشویقی از جمله مزایایی این طرح است تا با افزایش آموزش‌های تخصصی شاهد ارتقا کیفیت مشاغل باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ارش
۰۰:۴۶ ۲۷ خرداد ۱۳۹۴
اقا گواهی مهارت فنی همش الکیه!99درصد با پارتی این گواهی رو میگیرن برای وامش در حالی که کار اصلیشو انجام نمیدن
آخرین اخبار