رئیس پژوهشگاه غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران:

70 درصد روزه داران دیابتی مبتلا به نوع 2 این بیماری هستند

رئیس پژوهشگاه غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به روزه‌داری افراد دیابتی گفت: 70 درصد افراد دیابتی که روزه می‌گیرند مبتلا به نوع 2 این بیماری هستند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ محمد باقر لاریجانی رئیس پژوهشگاه غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری دیابت و روزه‌داری که صبح امروز در پژوهشگاه غدد بیمارستان شریعتی برگزار شد با اشاره به روزه‌داری افراد دیابتی گفت: در صورتی که افراد مبتلا به دیابت به ریز فاکتورهای این بیماری مبتلا نیستند و کاهش قند خون شدیدی ندارند می‌توانند روزه بگیرند. 70 درصد این افراد به دیابت نوع 2 مبتلا هستند. 

وی افزود: در صورتی که مبتلایان به دیابت نوع 2 تغذیه خود را رعایت کنند و داروهای خود را تنظیم شده مصرف کنند می‌توانند روزه بگیرند. این افراد در صورتی که در طول روز به افت قند خون مبتلا شوند باید روزه خود را بشکنند همچنین این افراد در صورتی که به بیماری‌های متابولیک خاص مبتلا باشند می‌توانند روزه خود را با تنظیم داروهایشان انجام دهند‌.

رئیس پژوهشگاه غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در یک فردی که دچار افت قندخون بالاست یا به اختلالات ارگان‌های مختلف بدن دچار است بدون مشورت پزشک نباید روزه بگیرد بخصوص امسال که زمان روزه‌داری افراد زیاد است باید اینگونه افراد از روزه‌داری پرهیز کنند.

لاریجانی تصریح کرد: در روزه‌داری یک شرایطی ایجاد می‌شود که ممکن است مقدار مصرف مواد غذایی افزایش پیدا کند و در صورتی که افراد در میزان مصرف موادغذایی دقت نکنند ممکن است به سوء هاضمه مبتلا شوند افراد دیابتی در افطار یک صبحانه ساده و معمولی مصرف کنند و 10 درصد کالری این افراد از مواد قندی ساده باشد. این افراد قبل از افطار و دو ساعت پس از آن قند خون خود را اندازه گیری کنند در صورتی که پس از افطار ناگهانی افزایش قندخون پیدا کردند میزان افطار خود را کاهش دهند و غذای بعد از افطار را به میزان 20 درصد کمتر کنند.

وی بیان کرد: افراد دیابتی شام پس از افطار را مانند یک ناهار معمولی و در هنگام سحر مانند یک شام سبک غذا مصرف کنند این افراد در شبانگاه به میزان کافی آب بنوشند تا در هنگام روزه‌داری تشنگی زیادی را تجربه نکنند و مصرف یک تا دو لیوان آب در هنگام سحر به افراد دیابتی توصیه می شود همچنین این افراد ورزش خود را به میزان 25 دقیقه در شبانگاه انجام دهند ورزش آنها باید به طور ملایم باشد و در طول روز از انجام آن پرهیز کنند. 

رئیس پژوهشگاه غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به قندهای ساده در مواد غذایی اظهار داشت: تمایل داریم دیابتی‌ها به میزان بیشتری فیبر مصرف کنند این افراد می‌توانند از قندهای پیچیده‌تر استفاده کنند که این نوع قند به تدریج میزان قند خون افراد دیابتی را افزایش می دهد. 60-70 درصد تغذیه دیابتی ها می‌تواند از قند باشد اما این افراد نباید در طول روز در مجموع کالری زیادی دریافت کنند که در نتیجه آن این افراد به چاقی مبتلا شوند. 

لاریجانی با اشاره به تاثیر گوشت‌های حیوانی مانند سوسیس و گوشت چرخ کرده در افزایش چربی خون تصریح کرد: گوشت حیوانی‌ مانند سوسیس و گوشت چرخ‌کرده می تواند باعث افزایش چربی خون شود همچنین روزه داری تغییرات هورمونی در افراد ایجاد می‌کند اما این تغییرات سبب اختلال در عملکرد بدن آنها نمی‌شود.

وی ادامه داد: افرادی که به میگرن مبتلا هستند روزه‌داری آنها می‌تواند تا میزان 30 درصد بیماری این افراد را تشدید کند همچنین افرادی که به خونریزی گوارشی شدید مبتلا هستند نباید روزه بگیرند.

رئیس پژوهشگاه غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در صورتی که افراد سالم در فاصله میان افطار تا سحر آب کافی مصرف کنند در طول روز تشنگی زیادی را تجربه نمی‌کنند همچنین این افراد در هنگام روزه داری با مشکل جدی روبرو نخواهند شد مگر اینکه حال وی بد شود و در صورتی که با چالشهای جدی روبرو شوند نباید روزه بگیرند. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار