آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

کلید خوردن استیضاح وزیر آموزش و پرورش‌/ممنوعیت برگزاری آزمون ورودی و اخذ شهریه در مدارس هیات امنایی

در هفته‌ای که گذشت آموزش و پرورش روزهای پر تب و تابی را پشت سر گذاشت که مهمترین و جنجالی ترین خبر این حوزه اعلام استیضاح فانی به علت مشکلات متعدد این وزارتخانه از سوی مجلس شورای اسلامی بود.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش   گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ این گزارش به مرور اخبار یک هفته اخیر آموزش و پرورش می پردازد که در بین این اخبار استیضاح فانی پر رنگ تر است این در حالی است که نمایندگان مجلس پافشاری خود بر استیضاح را با دلایل کاملا منطقی می‌دانند.

عبدالوحید فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرنگار آموزش و پرورش باشگاه خبرنگاران با اشاره به این موضوع گفت: نمایندگان خواستار استیضاح مشکلات عدیده و ساختاری این وزارتخانه را دلیل درخواست استیضاح فانی می‌دانند‌.

وی ادامه داد‌: با توجه به حضور فانی در جلسه غیر علنی مجلس مشاهدات حاکی از پیگیری و اصرار نمایندگان بر استیضاح وی است و اگر چه وی برای پیگیری موضوع استیضاح و تعدیل رای نمایندگان حضور یافته بود اما شواهد از اصرار نمایندگان خواستار استیضاح وی است.

وی گفت: نمایندگان خواستار استیضاح، پیگیری مشکلات فرهنگیان را وظیفه خود می‌دانند و در این زمینه کوتاهی نمی‌کنند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان اینکه تشکیل کمیته مشترک دولت و مجلس برای رفع مشکلات فرهنگیان به پیشنهاد دولت امری ضروری است، ادامه داد: این کمیته به منظور رسیدگی هر چه سریع‌تر به مشکلات فرهنگیان و جایگاه آنها، به وضعیت معیشت و سایر مباحث موجود در آموزش و پرورش می‌پردازد.

ممنوعیت برگزاری آزمون ورودی و اخذ شهریه در مدارس هیات امنایی
مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش تهران در گفتگو با خبرنگار آموزش و پرورش باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: مدارس هیات امنایی همانند مدارس عادی‌اند و در هنگام ثبت نام در این مدارس هیچ شهریه‌ای نباید دریافت شود.

وی با بیان اینکه اداره این مدارس توسط هیات امنا دلیلی برای اخذ شهریه نیست ادامه داد: مدارس هیات امنایی نوعی مدرسه عادی است که توسط تعدادی از  اعضای هیات امنا که از خیرین مدرسه ساز هستند اداره می‌شود.

وی افزود:‌ این مدارس شهریه ندارند و گرفتن هزینه کلاس فوق برنامه در آن منوط به تائید هیئت امنا و اعلام آن در جلسه اولیا و مربیان است.

آغاز دوره‌های آموزشی ضمن خدمت معلمان در مرداد ماه/ الزامی بودن حضور معلمین در کلاس
دکتر محمد امانی تهرانی مدیر کل تالیف کتب آموزشی وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران با اشاره به ضرورت برگزاری کلاس‌های ضمن خدمت در جهت ارتقا کیفیت آموزش، اظهار کرد: دوره‌های آموزشی ضمن خدمت معلمین در مرداد ماه آغاز می‌شود.

وی گفت: همچنین دوره‌های تامین مدرس نیز پس از ابلاغ استانها در مرداد ماه آغاز می‌شود و همه این دوره‌های آموزشی برای معلمین الزامی است.

امانی با اشاره به اینکه این دوره‌ها شامل آموزش حضوری است، ادامه داد: فیلم و نرم افزارهای آموزشی نیز برای کتب جدید التالیف در اختیار معلمین قرار می‌گیرد و شامل آموزش صفحه به صفحه کتب تغییر یافته است.

وی تصریح کرد: براساس این جزئیات توزیع کتابهای دانش آموزان از اواسط شهریور آغاز می‌شود و تنها پایه پیش دانشگاهی می‌توانند کتابهای خود را به صورت الکترونیکی تهیه نمایند.

90 درصد اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش معطوف به ایمن سازی مدارس است
مرتضی رئیسی رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در گفتگو با خبرنگار آموزش و پرورش   گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به روند رو به رشد پروژه‌های عمرانی این وزارتخانه اظهار داشت: در سال 94 وضعیت سازمان ما نسبت به سال 92 و 93 خیلی بهتر شده است به گونه‌ای که در اعتبارات عمرانی رشد 46 درصدی داشته‌ایم و این شرایط بسیار وضعیت متفاوتی برای سازمان نوسازی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: 90 درصد اعتبارات عمرانی ملی آموزش و پرورش در سال 94 به افزایش سطح ایمنی مدارس معطوف است و این یک گام بسیار بزرگ در تسریع روند ایمن سازی مدارس بخصوص در برابر زلزله و بلایای طبیعی می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه در خصوص استاندار سازی مدارس و همچنین تجهیز مدارس به سیستم گرمایش و سرمایش در مناطق گرمسیر نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است، ادامه داد: برای اولین بار است که تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مدارس به خیرین سپرده شده است و در واقع اعتبارات مربوط به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ما که توسط خیرین انجام می‌شود 120 درصد افزایش یافته است

وی تصریح کرد: به همین میزان درصد مدارس غیر استاندارد در کشور کاهش یافته است و برنامه‌ای داریم که طی چند سال آینده مدرسه غیر استاندارد یا فاقد استاندارد در کشور نداشته‌ باشیم.

فروش کتب درسی امسال به صورت اینترنتی انجام می‌شود
نیک روش، سرپرست اداره کل نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار آموزش و پرورش باشگاه خبرنگاران گفت: امسال به منظور تسهیل و تسریع دسترسی دانش‌آموزان به مواد آموزشی برای نخستین بار فروش کتاب‌های درسی دوره پیش دانشگاهی به صورت اینترنتی انجام می‌گیرد که این امر نظارت بر توزیع و فروش کتب درسی را نیز افزایش می‌دهد.

وی افزود: دانش‌آموزان می‌توانند با مراجعه به وبگاه سامانه فروش و توزیع الکترونیکی کتاب‌های درسی و مواد آموزشی به نشانی www.irtextbook.ir و www.irtextbook.com درخواست خود را برای دریافت کتب درسی اعلام نمایند.

وی تصریح کرد: در صورتیکه دانش‌آموز امکان خرید اینترنتی را نداشته باشد، می‌تواند هنگام ثبت‌نام، این درخواست را توسط مدیر مدرسه در سیستم سناد (سیستم ثبت اطلاعات دانش‌آموزان) ثبت کند.

وی افزود: کتب درسی این دانش آموزان در هفته سوم شهریور ماه و همزمان با اجرای کلاس بندی، در مدرسه خودشان به آنها تحویل داده خواهد شد.

بنا بر این گزارش، دانش آموزان مقطع ابتدایی تهرانی نیز می‌توانند با استفاده از سامانه‌ای دیگر برای دریافت کتب درسی خود اقدام نمایند.



گزارش از طیبه کارگر

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۲۹ خرداد ۱۳۹۴
لطفا به داد مردم برسن مردم نون ندارن بخورن بعد چطور این آموزش و پرورش پولی جدید رو قبول کنن. توانش رو ندارن قشر ضعیف
Iran (Islamic Republic of)
کوثر خانم
۱۹:۵۲ ۲۹ خرداد ۱۳۹۴
سلام کی گفته مدارس عادی شهریه نمیگیرند هیچ مدرسه عادی نیست که بدون کمکهای مردمی البته از نوع اجباری ثبت نام کنه سال گذشته خواهرم فرزندش رو دریک مدرسه ثبت نام کرد وصدهزار تومن پول داد وقتی نخواست به اون مدرسه بره دیگه پولشو پس ندادن موقع ثبت نام حداقل صدهزار تومان باید پرداخت بشه همه جا وبدون استثنا
Iran (Islamic Republic of)
مرتض
۱۶:۴۸ ۲۹ خرداد ۱۳۹۴
مهمترین خبر ها همین بود؟ خسته نباشی با این همه هوش پس جقوق ازدست رفته معلمین چی میشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
صادقی
۱۶:۳۷ ۲۹ خرداد ۱۳۹۴
با سلام
از این موضوع به راحتی عبور نکنید .شما وظیفه دیگری هم دارید .

هفته پیش رفتم مدرسه شاهد کارنامه فرزندم را بگیرم بطور اتفاقی وارد موضوعی شدم .
مدیر به معلم مدرسه اش می گفت باید دخترتان را از این مدرسه ببرید چون معدل نمره اش از چهارده کمتر است .
معلم مدرسه اعتراض کرد.
مگر انضباط اش کم است ؟.
مدیر گفت نه ربطی به انضباط ندارد . بخشنامه کرده اند که معدل های کمتر از 14 باید از مدرسه بروند .
آخرین اخبار