اقامه دعوی یک تیم بین‌المللی علیه مقامات سابق دولت بوش

یک تیم بین المللی از وکلا، اعضای ارشد دولت رئیس جمهور پیشین آمریکا را به دلیل به راه انداختن جنگی غیرقانونی در عراق تحت تعقیب قانونی قرار داده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی‌وی، یک تیم بین المللی از وکلا به سرپرستی "رمزی کلارک،" دادستان کل سابق آمریکا از اعضای ارشد دولت "جرج دابلیو بوش،" رئیس جمهور پیشین این کشور، به دلیل به راه انداختن جنگی غیرقانونی در عراق تحت تعقیب قانونی قرار داده اند.

این شکایت در 27 مه(6 خرداد) از طرف "سوندوس صالح" یک مادر عراقی، علیه جرج دابلیو بوش،" ریچارد چنی،" معاون وی، "دونالد رامسفدف" وزیر دفاع، "کاندولیزا رایس مشاور امنیت ملی"، "کالین پاول" وزیر خارجه و "پل وولفوویتز،" معاون وزیر دفاع وقت، تنظیم شده است.

مطابق با این شکایتنامه، که به دادگاه استیناف امریکا ارائه شده است، مقام‌های دولت جرج دابیلو بوش " با توطئه و ارتکاب جنایتی تجاوزکارانه علیه مردم عراق قانون را نقض کرده اند."

صالح در این شکایتنامه آورده است: "این حمله به نابودی کامل کشوری زیبا و صلح طلب منجر شده است." این شکایتنامه می‌افزاید: "این تهاجم نه فقط موجب تخریب زیرساخت های کشور، ساختمان‌ها و میراث آن شد بلکه میلیون‌ها خانواده و رویاهایشان رانابود کرد."

کلارک که این اقامه دعوی را برای افکار عمومی آمریکا مهم می داند، می افزاید که تلاش این زن عراقی نمونه‌ای از تلاش همه کسانی است که نگران مساله حقوق بشر در این کشور هستند.

جرج بوش در سال 2003 میلادی با این بهانه که صدام حسین دیکتاتور دیکتاتور معدوم عراق تسلیحات کشتار جمعی در اختیار دارد، دستور حمله به عراق را صادر کرد.

 این در حالی بود که سیا در اکتبر 2004 میلادی در گزارشی فاش کرد صدام در زمان این حمله هیچ برنامه تسلیحات کشتار جمعی فعالی نداشته است.

صالح پیشتر نیز از  دولت جرج دابلیو  بوش به  دادگاه ناحيه شمال ايالت كاليفرنيا شکایت کرده بود؛  اما این پرونده به دلیل مقاومت دولت امریکا از جمله وکلایی از "دولت باراک اوباما، " رئیس جمهور این کشور، مختومه اعلام شد.

این دادگاه در حکمی اعلام کرد اعضای دولت بوش از مصونیت سیاسی برخوردار هستند.

این در حالی است که شکایت اخیر از مقامات سابق دولت جرج دابلیو بوش مورد حمایت گروهی از وکلای برجسته بین المللی قرار گرفته است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار