باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

وقتی سعودی‌ها برای مهاجرانی چک می‌کشند/ بورسیه با طعم دلار + اسناد

پایگاه اینترنتی ویکی لیکس با انتشار اسناد وزارت امورخارجه عربستان سعودی، از ماجرای اعطای بورس تحصیلی این کشور به فرزند "عطاءالله مهاجرانی" پرده برداشت.

خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران: طی دو روز گذشته سایت ویکی لیکس با انتشار اسناد جدیدی موج تازه‌ای را در فضای شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خبری به راه انداخت.

ویکی لیکس این بار با انتشار اسناد وزارت امور خارجه عربستان سعودی، از ماجرای اعطای بورس تحصیلی از سوی این کشور به فرزند "عطاءالله مهاجرانی" پرده برداشت.

عطاءالله مهاجرانی که در فاصله‌ سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹، وزیر ارشاد در دولت اول اصلاحات بود، نزدیک به یک دهه‌ گذشته در لندن اقامت دارد و به عنوان تحلیل‌گر در برنامه‌های شبکه‌ تلویزیونی بی.بی.سی فارسی شرکت می‌کند، این روزها با افشای سند اعطای بورس به فرزندش در صدر اخبار برخی رسانه‌ها قرار گرفته است.

پلان اول، برچسب زنی مهاجرانی به ایران شیعه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اولین دور فعالیت دولت اصلاحات، وقتی راه منزل را به سمت لندن کج کرد تا با سلمان رشدی، زیر یک آسمان نفس بکشد، طی دعوتی از سوی عربستان سعودی به این کشور سفر کرد.

وی در این سفر برای خوش خدمتی به آل سعود با شبکه تلویزیوتی عربستان سعودی، گفت‌وگو و به طرح دیدگاه‌های ضد و نقیض خود در مورد نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخت.





بدترین اهانتها از سوی وزیر فرهنگ دولت اصلاحات به تنها حکومت شیعی جهان آن هم در گفت‌وگو با تلویزیون متعلق به یکی از استبدادی ترین نظام‌های پادشاهی دنیا، بی اختیار مخاطبانی را که کشتن شیعه را ثوابی برای آخرت خود می‌دانستند، به کف زدن واداشت.

پلان دوم، خوش خدمتی‌ها نتیجه می‌دهد


مهاجرانی که همراه با دو ضد انقلاب دیگر میهمان ویژه پادشاه وقت عربستان شده بود، به اتفاق دو همراهش از هجده هزار دلار، مواهب ملوکانه پادشاه عربستان برخوردار شدند تا صرف فعالیت‌های ضد ایرانی خود کنند.

بعدها پادشاه عربستان، مهاجرانی را مسئول بخش شیعه یک بنیاد در اروپا کرد که اسناد اخیر ویکی لیکس می‌گوید با توصیه وزیر خارجه این کشور صورت گرفته است.

ملک عبدالله پادشاه وقت عربستان در جلسه‌ای که مهاجرانی به آن دعوت شده بود برای فرزندان میهمانان هم دعا کرد که آنها هم راه پدرانشان را طی کنند و گویا وی خود برای اجابت دعایش دست به کار شده بود تا فرزندان هم در مسیر پدران باشند.

پلان سوم؛ مواهب ملوکانه عربستان برای فرزند مهاجرانی

این روزها اما، اسناد ویکی لیکس که متعلق به عربستان سعودی است، منتشر شده و جالب این که در میان آنها، سندی به چشم می‌خورد که بر اساس آن فرزند مهاجرانی مشمول عنایت ملوکانه پادشاه شده و دولت عربستان هزینه تحصیل فرزند یکی از همسران مهاجرانی را تقبل کرده است، یعنی مبلغی حدود 65 هزار پوند.

براساس این سند عطاءالله مهاجرانی وزير اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌ای به سفارت سعودی در لندن درخواست كرده كه اين كشور هزينه تحصيل فرزند وی در مقطع دكتری را متقبل شود و اين كشور نيز با اين درخواست موافقت كرده است.

بنابراين سند، فرزند مهاجرانی قصد داشته در دانشگاه وارويك در شهر كاونتری تحصيل كند و هزينه تحصيل ۴ ساله وی از سال (۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵) در مقطع دكتری، حدود ۶۵ هزار پوند بوده كه برای يك سال حدود ۱۶ هزار پوند(۱۲۱۱۵ پوند هزينه تحصيل به اضافه ۴۲۵۶ پوند هزينه زندگی) است.

در سند مذكور اشاره شده كه بنابر موافقت با اين امر، "چك اول" به مبلغ ۱۶ هزار پوند با شماره ٣٠٥١١٢ و تاريخ ٢٠١٢/١/٢٣ كشيده شده و ضميمه سند شده است.


روایتی تازه از سرسپردگی‌های مهاجرانی به آل سعود/ خودفروشی برای بورسیه دانشگاه+اسناد

همچنین در این سند مورد اشاره مشخص نشده كه در قبال چه كاری، عربستان سعودی قرار بوده اين هزينه را تامين كند.

اما جستجو در سايت دانشگاه وارويك نشان می‌دهد كه فردی با نام "علی مهاجرانی" در مقطع دكتری در سال‌های اخير در گروه مديريت و سيستم‌های اطلاعاتی اين دانشگاه ثبت نام و تحصيل می‌كند.

متن کامل ترجمه‌ سند ویکی‌لیکس یه شرح زیر است:
دولت عربستان سعودی

وزارت امور مالی ریاض

موضوع: صدور چک مرتبه اول، برای بورسیه تحصیلی پسر وزیر سابق فرهنگ ایران

حضرت والا وزیر خارجه پادشاهی

سلام علیکم و رحمته الله و برکاته

با توجه به دستور حضرتعالی به شماره ۵۳۶۸۴ و تاریخ ۱۴۳۲/۱۱/۱۳ هجری قمری (۱۱ اکتبر ۲۰۱۱ میلادی)، مبنی بر موافقت با درخواست دکتر عطا مهاجرانی (وزیر فرهنگ سابق ایران) به ارائه بورسی تحصیلی برای پسرش (علی) جهت ادامه تحصیل در مقطع دکترا در بریتانیا از طریق هدیه مالی توسط سفارت مملکت سعودی در لندن برای پرداخت هزینه‌های تحصیل او،

و با توجه به تلگرام جناب آقای معاون وزرات خارجه در امور اقتصادی و فرهنگی به شماره ۱۱/۲/۲۱/۳۱۹۵۲ و تاریخ ۱۴۳۳/۱/۲۶ هجری قمری و همراه با نامه‌های ارائه‌شده توسط نام‌برده از دانشگاهی که در آن تحصیل خواهد کرد، متضمن بر اینکه دانشگاه محل تحصیل، دانشگاه "وُرِک” (WARWICK) در شهر کاونتری بریتانیا است و این‌که مبلغ هزینه‌های تحصیل وی ۱۲۱۱۵ پوند برای یک سال تحصیلی است که چهار سال تحصیلی ادامه خواهد داشت (از سال ۲۰۱۱-۲۰۱۵) به علاوه مبلغ ۴۲۵۶ پوند برای پوشش هزینه‌های اسکان در هر سال تحصیلی که در مجموع مبلغ ۶۵۴۸۴ پوند می‌شود و از این مبلغ، هزینه سال اول تحصیل پرداخت می‌شود.

به ضمیمه چک به شماره ۳۰۵۱۱۲ و تاریخ ۲۳/۱/۲۰۱۲ میلادی به رقم ۱۶۳۷۱ پوند که طبق دستور سفارت دولت عربستان در لندن صادر شده و شامل مبلغ دفعه اول پرداخت به نام‌برده است تقدیم می‌شود. این چک در وجه سفارت صادر شده که با ارائه گواهی‌های پرداخت و هزینه‌کرد، قابل وصول خواهد بود.

پلان آخر؛ خودفروشی به عربستان برای بورسیه تحصیلی

اما افشای این سند محرمانه از سوی ویکی لیکس، صدای هم پیمانان خارج نشین مهاجرانی را هم درآورد تا جایی که "فریبا داوودی مهاجر" هم در این زمینه واکنش نشان داد.

وی که مشاور دوران اصلاحات و ضدانقلاب فعلی ساکن آمریکاست و در بسیاری از سایت‌های ضد انقلاب مانند روز، گویانیوز و گذار وابسته به سازمان سیا مطلب می‌نویسد که به گفته خودش برای نوشتن مقالات ضد ایرانی در این سایت‌ها مبالغی دریافت می‌کند.

داوودی مهاجر در واکنش به اعطای بورسیه از سوی دولت عربستان به فرزند مهاجرانی در صفحه فیسبوک خود نوشت: مهاجرانی خودش را برای یک بورسیه به عربستان سعودی فروخته است!

وی در ادامه ضمن تاکید بر مفاسد مهاجرانی باز هم نوشت: یادم آمد روزی از شخص آقای حجتی وزیر وزارتخانه جهاد و کشاورزی در دولت اصلاحات شنیدم که عطالله مهاجرانی با استفاده از رانت‌های دولتی توانسته مجوز یک مجموعه پرورش ماهی بزرگ در فیروزکوه و یا حوالی آن منطقه را بگیرد.

"محمد آقازاده" روزنامه نگار قدیمی اطلاح طلب هم در همین زمینه در فیسبوک خود نوشت: اگر خبر ویکی لیکس و اعطای بورسیه به پسر مهاجرانی صحت داشته باشد، فاجعه است، این رسوایی بزرگی است که نباید از آن به راحتی گذشت.

گزارش: ملیحه پژمان

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۸ تير ۱۳۹۴
الهي بري كه بر نكردي
Iran (Islamic Republic of)
نادر خان
۱۱:۳۲ ۰۸ تير ۱۳۹۴
قابل توجه کج فهما
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۴۴ ۰۵ تير ۱۳۹۴
هرکس یک قیمتی داره این آقا به ظاهر متشخص هم قیمتش همین قدراست.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۳۰ ۰۴ تير ۱۳۹۴
گاهی آدمهایی که فکر میکنند خیلی می فهمند سطح و حد جدیدی از نفهمی و کج فهمی رو عرضه می کنند!!آقای مهاجرانی!! از کجا به کجا رسیدی؟ کاش می فهمیدی . این تک بیت رو از آن رو که در گذشته شما رو آدم اندیشمندی میدونستم تقدیم می کنم، شاید.. خدایا: گر که کرم کرم نما که خود بدانم که کرم جهل مرکب است اگر کری نداند که کر است!!
آخرین اخبار