مقام سابق آمريکايی: توافق هسته‌ای با رفتن اوباما نقض نمی‌شوند

دستیار سابق وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد توافق هسته ای ایران با روی کار آمدن رئیس جمهور بعدی آمریکا کنار گذاشته نمی‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، دستیار سابق وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد دو طرف مذاکرات هسته ای ایران، ژست سیاسی خود را افزایش داده اند.

" لارنس کورب" در مصاحبه با با پرس تی وی گفت: "مذاکرات هسته ای ایران همچنان ادامه دارد. یکی از مسائل جدی در این مذاکرات، نحوه برداشته شدن تحریم‌ها است. بعید می دانم همه تحریم‌های اعمال شده علیه ایران یکباره برداشته شود."

وی افزود: ایران باید به تعهداتش عمل کند بطوریکه تعداد سانتریفیوژهایش را کاهش بدهد ، رآکتور اراک و تاسیسات هسته‌ای فردو را تغییر بدهد. بی تردید کاهش دادن تعداد سانتریفیوژها یا اورانیوم غنی شده در این کشور زمان می برد. درنتیجه، برداشته شدن تحریمها نیز به صورت نسبی خواهد بود."

وی اضافه کرد: درعین حال، باید توجه داشت که فقط تحریمهای آمریکا مطرح نیست. تحریمهای بین المللی نیز علیه ایران اعمال شده و درنتیجه برداشته شدن این تحریم ها نیازمند اقدام شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

 کورب همچنین گفت: "توافق هسته ای با ایران همانند معاهده‌های قبلی آمریکا با کشورهای دیگر، از قبیل توافق نامه کاهش تسلیحات راهبردی با اتحاد جماهیر شوروی سابق، باقی خواهد ماند و اینطور نیست که با آمدن رئیس جمهور بعدی آمریکا، این توافق نقض شود."

وی در ادامه افزود: برداشته شدن تحریمهای ایران مستلزم اقدام کنگره است. کنگره است که می تواند تحریمها را بردارد.

لارنس همچنین اعلام کرد: "در این میان شاهد مصوبه جدید مجلس ایران هستیم. اینکه نمایندگان مجلس ایران به بیان دیدگاههای خودشان بپردازند هیچ اشکالی ندارد؛ اما نکته اصلی، تصمیم رهبر و تیم سیاست خارجی ایران است. باید گفت این کارها ، ژست سیاسی است."

دستیار سابق وزیر دفاع آمریکا در پایان گفت: "هردو طرف مذاکرات این کارها را انجام می دهند تا موقعیت خود را در مذاکرات تقویت کنند. هم در ایران و هم در آمریکا چنین کارهایی در جریان است. مجلس ایران با مسئله بازرسی های گسترده آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته ای مشکل دارد. این مسئله بسیار مورداختلاف است. درمجموع، باید بگویم این توافق برای همه خوب است و نباید نگران آن بود. "


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار