آسوشیتدپرس مدعی شد

پیشنهاد گروه 1+5 به ایران برای حصول توافق هسته‌ای

خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به اسنادی محرمانه مدعی شد کشورهای طرف مذاکره با ایران، پیشنهاد ارائه راکتورهای پیشرفته و دیگر تجهیزات را در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران ارائه کردند.

پیشنهاد گروه 5+1 به ایران برای حصول توافق هسته‌ایبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ سایت یو اس نیوز مدعی شد: یک سند محرمانه نشان می‌دهد کشورهای مذاکره‌کننده در گروه 1+5 در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران برای پیشنهاد ارائه رآکتورهای پیشرفته و دیگر تجهیزات به تهران آماده‌اند.

یواس نیوز نوشت: نسخه ای از این سند محرمانه به دست خبرگزاری آسوشیتدپرس رسیده است. 

یواس نیوز نوشت: فرای یک توافق برای محدود کردن توانایی ایران به منظور ساخت سلاح های هسته‌ای به مدت دستکم ده سال، آمریکا و شرکای مذاکره کننده‎اش امیدوارند هرگونه زمینه استدلال در باره ساخت سلاح هسته‌ای پس از توافق از سوی ایران را از بین ببرند.

بر اساس این ادعا، این سند که «همکاری هسته‌ای غیرنظامی» نام گرفته است، وعده می‌دهد برای ایران به جای تاسیسات آب سنگین، که با آن می‌تواند مقدار کافی پلوتونیوم برای چند بمب را در یکسال تولید کند، رآکتورهای آب سبک فراهم شود.

کاهش دادن تولیدات پولوتونیوم رآکتور اراک یکی از خواسته‌های اصلی آمریکا است که بوسیله آن امکان دسترسی ایران به اورانیوم غنی‌شده را محدود می‌سازد. پیش‌نویس این طرح 8 صفحه‌ای 19 ژوئن (29 خرداد) میان کشورهای مذاکره‌کننده غربی به بحث و بررسی گذاشته می‌شود تا پس از اعمال اصلاحات لازم، یک تعهد و عزم بین‌المللی برای اجرایی کردن آن بوجود آید. به موجب این طرح منابع مورد نیاز فعالیت هسته‌ای ایران تامین می‌شود و همزمان سوخت هسته‌ای از تمام رآکتورهای این کشور خارج خواهد شد. همچنین کمک به ساخت تاسیسات زیربنایی، انجام عملیات موثر هسته‌ای و ارائه سخت‌افزارهای مورد نیاز به ایران پیش‌بینی شده است. موضوع کمک به ایران در رسیدن به یک انرژی مطمئن هسته‌ای، پزشکی هسته‌ای، تحقیقات، معدوم‌سازی علمی زباله‌های هسته‌ای و دیگر شاخه‌های صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای نیز در نظر گرفته شده است.
آمریکا و شرکای مذاکره‌کننده‌اش موضوع سایت زیر‌زمینی فوردو و امکان استفاده از تولیدات ایزوتوپ را در آن به جای غنی‌سازی اورانیوم مطالعه خواهند کرد. 

یک مقام نزدیک به تیم مذاکره‌کننده غربی مدعی شد چین آماده کمک‌رسانی در مهندسی مجدد تولید آب سنگین اراک و فرانسه آماده بازیافت زباله‌های هسته‌ای ایران است. مقامات انگلیس نیز برای تامین امنیت و ایمنی رآکتورهای ایران اعلام آمادگی کرده‌اند. موضوعات دیگری مانند چگونگی غنی‌سازی اورانیوم در ایران، محدودیت در تحقیقات و توسعه سانتریفیوژهای این کشور و شیوه‌ای که به طرف‌های غربی در‌مورد صحت گفته‌های ایران اطمینان می‌دهد، در جریان مذاکرات قبل از رسیدن به مهلت 30 ژوئن (9تیر) به مذاکره گذاشته می‌شود.

آسوشییتدپرس ضمن تکرار ادعای بی‌اساس و بدون مدرک درباره برنامه هسته‌ای ایران، در ادامه این گزارش مدعی شد: فراتر از توافقی که توانایی ایران را برای ساخت بمب اتمی برای حداقل ۱۰ سال محدود می‌کند، آمریکا و شرکای مذاکره‌‌کننده آن امیدوارند هرگونه زمینه‌ای را که بر اساس آن ایران استدلال کند نیاز به توسعه برنامه‌های هسته‌ای خود دارد، از بین ببرند؛ برنامه‌هایی که می‌تواند در جریان اجرای توافق هسته‌ای برای تولید سلاح استفاده شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۰۳ تير ۱۳۹۴
ما باید به جای باز طراحی راکتور آب سنگین اراک باید در این توافق طرفهای غربی را مجبور کنیم که فقط راکتور اراک را تعطیل کنیم و به جای آن یک راکتور جدید با قابلیت هایی که مد نظر آنها است طراحی کنیم تا در صورت نقض تعهدات از طرف آنها امکان بازگشت پذیری سریع تر برای ما وجود داشته باشد
United States of America
ناشناس
۲۳:۵۲ ۰۳ تير ۱۳۹۴
میشه بدونم امکان برگشت پذیری به چی رو داشته باشیم؟بمب اتم؟
آخرین اخبار