تنظیم فعالیت‌های مهم بدنی با کمک هورمون‌ کورتیزول

کورتیزول یکی از هورمونهای مهم است که از غده فوق کلیه ترشح می شود و نقش مهمی در تنظیم فعالیت‌های بدنی مانند تنظیم فشار خون و سامانه ایمنی بدن دارد.

محسن خوش نیت فوق تخصص غدد درون ریز در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران گفت: کورتیزول یکی از هورمونهای مهم بدن است که از غده فوق کلیوی ترشح می‌شود که برخی نقش‌های آن عبارت است از تنظیم فشار خون، سیستم ایمنی بدن و سوخت و ساز مناسب قند، چربی و پروتئین در بدن است.

وی ادامه داد: میزان ترشح کورتیزول در ساعات مختلف روز فرق می‌کند. انواع مختلف استرس نیز سطح این هورمون را افزایش می‌دهد.این هورمون بدن را در مقابله با استرس‌های مختلف جسمانی و روانی آماده می‌کند. پرکاری غده فوق کلیوی با افزایش ترشح کورتیزول باعث چاقی، ضعف عضلانی، پوکی استخوان، افزایش فشار خون و قند خون می‌شود.

وی بیان کرد: کم کاری غده فوق کلیوی به علت کاهش ترشح کورتیزول باعث کاهش وزن، کاهش اشتها، افت فشار خون، ضعف، بی حالی و خستگی زود رس می‌شود.

خوش نیت بیان کرد: قبل از ماه رمضان مقدار کورتیزول در هنگام صبح بیشتر از مقدار آن در هنگام شب است ولی اگر الگوی خواب روزه دار تغییر کند، به طوری که شب‌ها بیدار باشد و در اوایل صبح تا نیم روز بخوابید، ترشح کورتیزول تغییر می‌کند. ولی اتمام مقدار خونی آن در شبانه روز تفاوت زیادی نمی‌کند.

وی در رابطه به ملاتونین اظهار کرد: ملاتونین هورمونی است که به طور طبیعی هنگام شب در بدن تولید می‌شود و نقش مهمی در خواب دارد. نور و روشنایی مانع از تولید این هورمون می‌شود. 

سطح خونی این هورمون از ساعت هشت صبح تا هشت شب پایین است ولی بعد از هشت شب مقدار آن افزایش می‌یابد و در ساعت 12 شب به بالاترین مقدار در طول شبانه روز می‌رسد.

وی افزود: در ایام ماه رمضان که ساعات خوب و بیداری تغییر می‌کند و مدت زمان مواجه با نور مصنوعی به دلیل بیدار شدن برای سحری و دیر خوابیدن شبانه افزایش می‌یابد. مقدار این هورمون‌ تا حدودی کاهش یافته که این موضوع طبیعی است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.