روحانی در ضیافت افطار با جمعی از روحانیون و ائمه جمعه:

فناوری‌های نوین وظیفه روحانیت را سنگین تر کرده است/ در شرایط کنونی، رویکرد اعتدال برای معرفی صحیح اسلام ضروری است

رییس جمهور، مسئولیت روحانیون را برای حفظ انقلاب و نظام اسلامی بسیار سنگین دانست و گفت: امروز بیش از هر زمان دیگر به وحدت نیاز داریم و ضروری است که روحانیت برای جامعه وحدت بخش باشد و امیدآفرینی کند.

به گزارش حوزه  دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی پنج شنبه شب در ضیافت افطاری با حضور جمعی از روحانیون و ائمه جمعه و جماعات، اظهارداشت: امروز بیش از همیشه به اعتدال در داخل کشور و منطقه و برای وظیفه مهم معرفی اسلام، نیاز داریم. چرا که چشم‌های بسیاری بویژه از سوی مسلمانانی که در نقاط مختلف و از جمله در منطقه، تحت فشار و ظلم هستند به ایران اسلامی دوخته شده است.

وی با اظهار خشنودی از اینکه توفیق دیدار با روحانیونی را یافته که امروز مسئولیت بسیار سنگینی در حفظ انقلاب و نظام اسلامی بر عهده دارند، گفت: روحانیت تا دهه‌های ۳۰ و ۴۰ مسئولیت‌های فرهنگی و اجتماعی داشت اما از آن سال‌ها مسئولیت سنگین دیگری در عرصه سیاسی و در حمایت از نهضت امام خمینی(ره) بر عهده گرفت و روحانیون پشت سر امام راحل ایستادند تا نهضت به پیروزی رسید.

روحانی با بیان اینکه روحانیت مصادف با همین دوره مسئولیت سنگینی دیگری را با توجه به فراگیر شدن آشنایی نسل جوان با تمدن جدید بر عهده گرفت، افزود: پیشگامانی چون شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید مفتح در همین سال‌ها و شاید اندکی پیش‌تر از آغاز نهضت اسلامی، مسئولیت سنگین دیگری برای برقراری ارتباط بین حوزه‌های علمیه و سنت با نسل جوانی که با تمدن جدید آشنا شده بود، بر عهده گرفتند.

رییس جمهوری، برقراری و استقرار نظام اسلامی به عنوان آرزوی دیرین مسلمانان و روحانیون را مسئولیت سنگین دیگری نامید که روحانیت با پیروزی انقلاب اسلامی بر عهده گرفت.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهارداشت: همه این مسئولیت‌ها از مسئولیت‌های فرهنگی و اجتماعی، تداوم مسیر نظام و انقلاب اسلامی و حفظ و استقرار نظام در ابعاد مختلف همچنان بر عهده روحانیت است و در کنار همه اینها شرایط خاص امروز مسئولیت‌های جدیدی نیز برای روحانیون به ارمغان آورده است.

وی تصریح کرد: روزگاری دغدغه ما این بود که چه کنیم تا جوانان در مسیر استفاده از رادیو و تلویزیون به انحراف کشیده نشوند، اما امروز انبوه شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ها و دسترسی به فضای مجازی، دغدغه‌های جدیدی را برای ما ایجاد کرده تا در انتقال فرهنگ صحیح اسلامی به نسل های جوان دچار مشکل نشویم.

 روحانی ادامه داد: در کنار موج گسترده اسلام‌هراسی متأسفانه باید گفت که امروز و توسط عده ای نیز موج روحانیت ‌هراسی در حال به راه افتادن است و این مسئولیت روحانیون را سنگین‌تر از گذشته می‌کند.

رییس جمهوری در ادامه با بیان اینکه دولت نیز در این زمینه مسئولیت‌های سنگینی دارد و البته با شرایط سخت و پیچیده‌ای روبروست، خاطر نشان کرد: همه شاهد بودید که این دولت کار خود را در چه شرایط سختی آغاز کرد اما همه تلاش‌های خود را بکار گرفته‌ایم تا از عمل به مسئولیت‌های خود عقب نمانیم.

 روحانی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای که تقریباً از آغاز به کار دولت یازدهم به صورت فشرده و جدی در حال انجام بوده است، گفت: قدم‌های بسیار مهمی در این زمینه به پیش برداشته‌ایم اما با توجه به شرایط منطقه و افراطی‌گری و خشونتی که شاهد هستیم به نام دین در منطقه و جهان به اسلام ضربه می‌زند، همچنان مسئولیت‌های سنگینی پیش‌رو داریم.

رییس جمهوری حضور مردم و حمایت‌ها و هدایت‌های مقام معظم رهبری را پشتوانه و راهگشای دولت در ایفای مسئولیت‌های خود عنوان و تصریح کرد: مقام معظم رهبری همواره در تمام عرصه‌ها هدایتگر و یاری‌گر دولت بودند و اگر حمایت ها و هدایت‌های ایشان نبود قطعاً آنچه امروز حاصل شده است، میسر نبود.

دكتر روحانی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه همواره روحانیت در کنار مردم بوده است، خاطر نشان کرد: امروز نیز روحانیت باید همچنان در کنار مردم باشد و از سوی دیگر وظیفه خطیری در دفاع از نظام و حکومت اسلامی دارد و این کار را برای روحانیت سخت‌تر از گذشته می‌کند و برای عمل صحیح به مسئولیت‌های خود در این شرایط باید همه دست به دست هم بدهیم.

در آغاز این مراسم ۴ نفر از روحانیون به ایراد سخنرانی پرداختند. حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی به عنوان اولین سخنران با بیان اینکه ضروری است رابطه بین دین و شریعت را دوباره تعریف کنیم، گفت: شریعت باید بستر ساز گرایش مردم به دین باشد و نه باعث فرار و جدایی مردم از دین؛ و دولت دکتر روحانی در شرایطی که منطقه با تعریف غلط از شریعت درگیر است، فرصتی مناسب در داخل و خارج کشور برای بسط اخلاق و گسترش نگاه صحیح به شریعت و دین است.

حجت‌الاسلام و المسلمین جوادی آملی نیز در سخنانی ماه مبارک رمضان را ماه پاک داشتن صحنه جان و شستشوی عرصه عقل عنوان کرد و اظهار داشت: عالمان و فاضلان حوزه و دانشگاه از دولت تدبیر و امید و اعتدال درخواست دارند که فرهنگ رمضان را که همگان را به اعتدال می‌خواند،ترویج کرده تا باردیگر ایران و ملت ایران بر عرش ادب و فرهنگ در جهان تکیه زنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ادیب سخنران بعدی مراسم نیز با بیان اینکه دولت یازدهم به مفهوم دولت فراجناحی نزدیک‌تر از دولت‌های دیگر است، تصریح کرد: انتظار از دولت تدبیر و امید این است که در مسیر رفع تنش‌های پیش آمده در گذشته قدم بردارد و برای ایجاد آشتی ملی تلاش کند و در راستای همدلی و همزبانی در دفاع از منافع ملی تعریفی جدید از چینش نیروهای سیاسی و اجتماعی سامان دهد.

وی افزود: جمهوری اسلامی هدیه خداوند به ایران است و بنده از رییس جمهوری محترم به عنوان مجری قانون اساسی می‌خواهم که در کنار حراست از دستاوردهای علمی و فناورانه نظام، تعریفی دوباره از راهکارهای چگونگی دفاع از حقوق مردم براساس اصول قانون اساسی ارایه دهد چرا که شاهد آن هستیم که متأسفانه براساس تعاریف و استنباط‌ های غلط گاهی حقوق مردم ضایع می‌شود که نمونه آن تعطیلی کنسرت‌های قانونی و مجوز دار است که این را نادیده گرفتن حقوق مردم و خلاف قانون اساسی می‌دانم.

حجت‌الاسلام و المسلمین طباطبایی نیز به عنوان آخرین سخنران با تأکید بر اینکه باید رابطه روحانیت و مردم تقویت شود و تقویت این رابطه مشکلات زیادی را حل و فصل خواهد کرد، گفت: متأسفانه گاهی شاهد غرش‌های جاهلانه به جای عمل به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر نرمش قهرمانانه هستیم و از آقای روحانی می‌خواهم پیام مرا به آقای دکتر ظریف برساند و به ایشان بگوید که سختی های راه و هر طعنی که در مسیرتلاش‌هایتان برای دفاع از حقوق ملت به شما زده می‌شود، برای شما یک حسنه خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار