باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

داستان دنباله‌دار زباله‌های بیمارستانی/ آژیر خطری که بارها به صدا درآمده‌

مشاهده زباله‌های بیمارستانی و خون آبه های آن در کنار خیابان، آژیر خطری که بارها به صدا درآمده اما هیچ گوشی نشنیده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران، دفن پسماند‌های بیمارستانی و عفونی‌ به طور‌ غیراصولی می‌تواند عواقب و پیامد‌های جبران ناپذیری‌ را به دنبال داشته باشد، در حال حاضر در بیشتر کشورهای دنیا برای امحاء‌ زباله‌های بیمارستانی از شیوه‌ی بی خطر کردن و استریل کردن استفاده می‌شود.

 روش‌های ساده‌ای که استفاده نمی‌شوند
دفن پسماند‌های بیمارستانی با استفاده از دستگاه‌های زباله سوز و پلاسما کردن با تکنولوژی‌های روز جهان فاصله بسیاری دارد اما در کشور ما همین روش‌ها هم به درستی استفاده نمی‌شود.

در حال حاضر زباله‌های بیمارستانی با زباله‌های شهری امحا‌ می‌شوند که بر بهداشت و سلامت مردم تاثیرات منفی و جبران ناپذیری می‌گذارد، چرا که پسماند‌های شهری قابل بازیافت هستند. این روزها خون آبه‌های زباله‌های بیمارستانی که در بین زباله‌های معمولی به سادگی در خیابان‌ها دیده می‌شود وارد ماشین حمل زباله شهرداری شده‌اند.

زباله‌هایی که بیابان خدا را هم گرفتند

جالب اینجاست که این داستان تکراری‌ گریبان شهرهای مختلف را هم گرفته است تا حدی که در آباده‌ی شیراز این زباله‌ها در بیابان‌ها هم دیده می‌شوند.

وقتی این فاجعه‌های بهداشتی را پیگیری می‌کنیم، چیزی جز تکذیب و یا حرفی مبنی بر، برخورد با متخلفان دستمان را نمی‌گیرد.

 ایمانیه‌ رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این خصوص می‌گوید: در بیمارستان جدید آباده که امیدواریم تا هفته‌ی دولت راه‌اندازی شود، ‌دستگاه زباله سوز را نصب خواهیم کرد تا زباله‌ها در این دستگاه‌ خرد و متراکم شوند.

 پسماند‌های بیمارستانی اغلب شامل پسماند‌های عفونی، پسماند‌های پاتولوژیک، سرنگ و آمپول، پسماند‌های سرطان زا، پسماند‌های شیمیایی، پسماند‌های رادیواکتیو‌ و کپسول‌ها حاوی گازهای پر فشار هستند، به همین دلیل دفع آن‌ها علاوه بر همکاری دولت برای تامین اعتبارات کافی، توجه ویژه‌ برنامه‌ریزان‌ و مدیران را می‌طلبد.

تهدیدی که جدی گرفته نمی‌شود

جدی نگرفتن معضل امحاء زباله‌های بیمارستانی علاوه بر اینکه تهدید بزرگی برای سلامت افراد محسوب می‌شود، باعث آلوده شدن زمین و حتی آب و به دنبال آن محصولات‌ کشاورزی می‌شود.

از دیگر خطرات عدم کنترل زباله‌ها پدید آمدن بیماری‌‌های مشترک بین انسان‌ها و حیوانات‌ است که تهدید جدی برای سلامت افراد جامعه به حساب می‌آید.

خطرناک‌ترین زباله‌ها گاهی نادیده گرفتن‌ خون موجود در پسماند‌های بیمارستانی که حتی بیماری‌هایی مانند ایدز‌ و هپاتیت را می‌تواند انتقال دهد.

با در نظر گرفتن اینکه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بیشترین مقدار پسماند‌ خطرناک را تولید می‌کنند، در می‌یابیم که توجه و همکاری‌ مسئولین باید ویژه‌‌تر و منسجم‌تر را در این مورد اعمال کنند.

مدت‌هاست آژیر خطر تهدید زباله‌های بیمارستانی برای سلامت افراد به صدا درآمده اما ظاهرا حتی دیدن خون‌آبه‌ جلوی در بیمارستان‌ها و جمع آوری آن‌ها در بیابان‌ها هم نتوانست توجه کسی را به خود جلب کند تا فکری اساسی در مورد این زباله‌ها انجام شود.

 حکایت زباله‌هایی که جیره‌ی دام‌ها شدند

سال گذشته خبری منتشر شد که شاید می‌توانست عملی شدن اقدام‌هایی اساسی را برای امحاء زباله‌های بیمارستانی در پی داشته باشد، این خبر حاکی از آن بود که مدت‌هاست محل دفع زباله‌های شهری، بیمارستانی و عفونی در یکی از شهرستان‌های اطراف تهران به چراگاه‌ دائمی دام‌های اهلی تبدیل شده است.

 در پی آن رئیس اداره‌ محیط زیست شهرستان‌ مذکور اظهار کرد: آمپول‌ها، سرنگ و سایر زباله‌های عفونی در دستگاه‌ هاضمه‌ی گوسفندان می‌تواند عفونت‌های مختلفی را به جامعه‌ منتقل کند.

با تمام این اتفاقات بیمارستان‌ها همچنان به دفع غیر اصولی زباله‌ها مشغولند‌ و کسی هم کاری به خط قرمزی‌های آنها ندارد.

 مسئولین! دیگر قرار است چه اخباری از تهدید سلامتی مردم منتشر شود تا اقدامات و پیگیری‌ها واقعا عملی شوند؟



گزارش: از ریحانه هرندی



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۰۹ تير ۱۳۹۴
تو رو خدا پیگر این قضیه باشد مگر شما به فکر باشید
آخرین اخبار