همراه با مذاکرات وین/8

"دبه" جدید آمریکا؛ بازی با مفاهیم بیانیه لوزان

پایبندی به تفاهم لوزان موضوعی است که طرف مقابل به پرداختن آن اقدام کرده است، درحالی که شاهد هستیم این موضوع از سوی کسانی مطرح می‌شود که خود از ناقضان تفاهم بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، مذاکرات هسته‌ای ایران اکنون در بالاترین سطح خود در وین دنبال می‌شود در نتیجه کارشکنی‌هایی چون "دبه" و یا بیان مطالب به گونه‌ای نادرست، چندا دور از ذهن نیست که موازی مذاکرات صورت بگیرد.


بازی با کلمات و یا دستکاری مفاهیم از طریق رسانه‌ها برای تحت تاثیر قرار دادن اتاق‌های مذاکره موضوعی است که هر روز که از مذاکرات در وین می‌گذرد، شاهد پرداخته شدن به آن هستیم از جمله این بازی با مفاهیم می‌توان به این نکته اشاره کرد که طرف مقابل دائما می‌گوید اگر ایران به چارچوب  "لوزان" پایبند باشد امکان رسیدن به توافق وجود دارد که در این جا این مطلب از دو منظر قابل بررسی است.

نکته اول اینکه پس از قرائت بیانیه اولین طرفی که به اصطلاح روی آن "دبه" درآورد طرف آمریکایی بود و پس از آن نیز تیم هسته‌ای کشورمان مدام تاکید کردند که طرف مقابل اگر بر چارچوب‌هایی که تفاهم شده پایبند باشند رسیدن به توافق دور نخواهد بود، به ویژه در این اواخر که که از سوی طرفین اعلام می‌شد روند نگارش به کندی پیش می رود وزیر امورخارجه کشورمان بارها به این نکته اشاره کرد و از طرف مقابل خواست که بر تفاهمات گذشته پایبند باشند.

اما نکته‌ای که در اینجا قابل توجه است مطرح شدن این موضوع از سوی کسانی است که خود از ناقضان تفاهم بوده‌اند، از سوی دیگر لوزان بیانیه مطبوعاتی بوده است نه توافق همچنین به نظر می‌رسد این موضوع دبه جدید آمریکایی ها است چرا که آنها سه خواسته اصلی دارند که برخلاف چاچوب هایی است که قبلا اعلام شد در ثانی  می‌گویند امکان برداشته شدن یکباره تحریم‌های مالی و بانکی در روز امضا نیست و ایران باید اول تعهدات خود را انجام داده و پس از تایید آژانس در مورد تحریم‌ها تصمیم خواهیم گرفت!

از طرف دیگر نیز می‌گویند ایران قایل به ادامه تحقیق و توسعه به معنای واقعی نیست و در کنار آن بر بازرسی و دسترسی‌ها از اماکن نظامی و مصاحبه با دانشمندان ایرانی اصرار دارند، همه اینها در حالی است که ایران بارها اعلام کرده که این موارد خارج از چارچوب‌های کشورمان است که هرگز از آن عدول نخواهیم کرد.

گفتنی است وزیر امورخارجه کشورمان صبح امروز به منظور شرکت در مذاکرات وین، ایران را به مقصد اتریش ترک کرد.

منابع دیپلماتیک ایرانی در وین اعلام کردند، به غیر از وزیران خارجه ایران و آمریکا، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه حضور خود را در روزهای شنبه و یک شنبه در وین اعلام کرده‌اند.
 
همچنیت هنوز سفر وزیران خارجه چین و روسیه در دو روز آینده قطعی نشده است.

این منابع اعلام کرده‌اند که قرار نیست لزوما متنی در پایان این دور از مذاکرات به امضاء برسد چرا که این متن تعهد حقوقی برای دو طرف در برندارد، آنچه موجب اجرای موفقیت آمیز این برنامه خواهد شد، اجرای متقابل آن است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار