طولانی‌ترین روز روزه‌داری در کره زمین

مسلمانان ساکن سن پترزبورگ با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، رمضان امسال را درشب‌های سفید جشن می‌گیرند.

 
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایران ، آغاز ماه مبارک رمضان در سن پترزبورگ سومین پنجشنبه از ماه ژوئن، مصادف با روزی بود که خورشید خیال غروب کردن نداشت و مسلمانان ساکن در شهرهای شمال روسیه  در دقایقی میان غروب و طلوع خورشید، در کنار سفره افطار و سحر، طولانی‌ترین روز ماه رمضان را روزه‌گشایی کردند. پدیده شگفت‌انگیز شب‌های سفید در ماه ژوئن، از جاذبه‌های سن پترزبورگ و شهرهای شمال روسیه است که روزه‌داری را برای مسلمانان این منطقه از کره زمین متفاوت کرده است.

مسلمانان ساکن سن پترزبورگ با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، رمضان امسال را درشب‌های سفید جشن می‌گیرند و  در  شبانه روزی که در آن خبری از تاریک شدن هوا نیست و آفتاب در تاریکی شب فرو نمی‌رود، به عبادت و بجا آوردن مناسک دینی می‌پردازند.

 به گفته  بسیاری از جمعیت مسلمان این شهر، مصادف شدن ماه رمضان با وقوع پدیده شب‌های سفید و کم شدن فاصله افطار و سحر در این دوره از روزه‌داری، ایمان روزه داران را به چالش می‌کشد و قدرت اراده  مسلمانان سنجیده می‌شود. در واقع مسلمانان روسی، تحمل ساعت‌ها گرسنگی و تشنگی را نوعی آزمایش برای سنجیدن قدرت ایمان و اراده‌شان معرفی می‌کنند.

مسلمان روسی در نخستین روزهای ماه رمضان روزه  خود را پس از گذراندن 21 ساعت تحمل گرسنگی و تشنگی، در حالی که فقط سه ساعت تا اذان صبح فرصت دارند، افطار می‌کنند و زمانی که از آنها درباره محدودیت‌ها و سختی‌های روزه‌داری در دوره شب‌های سفید سؤال می‌شود، از عشق و علاقه به دین و  راه و رسمی که پیامبر(ص) برای آنها به ارمغان آورده است می‌گویند.

الیزابت اسماعیل اف، مدیر دبیرستان دخترانه مسلمانان در سن پترزبورگ درباره روزه‌داری در شب‌های سفید به گاردین می‌گوید، والدین، برادر و خواهر و همسرم، افتخار می‌کنیم که خداوند توانایی روزه‌داری را در این فصل سال به ما عطا کرده است. او ادامه می‌دهد،  اسلام دین زندگی است و اجرای آنچه دستور داده است، عامل سعادت و خوشبختی محسوب شده و نباید در هر شرایطی از بجا آوردن واجبات و مناسک دینی چشم پوشی کرد.

 برنامه‌های متنوع که در پایگاه‌های دینی و مساجد برگزار می‌شود و محل تجمع مسلمان‌های سن پترزبورگ است به اهالی این شهر  کمک می‌کند تا از این ماه حداکثر استفاده را برده و احساس رضایت و خشنودی را تجربه کنند. برای ما روزه‌داری مانند انجام سایر عادات پسندیده زندگی شده است، برای نمونه مگر می‌شود شب‌ها هنگام خواب مسواک نزد یا حمام نرفت، روزه‌داری هم برنامه  دینی و دستور الهی است که برای ما بخش جدانشدنی زندگی به حساب می‌آید و به علت فواید بی‌شماری که دارد در هر شرایطی باید اجرا شود.

این روزها خورشید بسیار زودتر از زمانی که در کشورهای دیگر اتفاق می‌افتد، طلوع می‌کند و زمان افطار هم حدود ساعت 11 شب است. واضح است تحمل گرسنگی و تشنگی در این  ساعات طولانی، آسان نیست اما دستاوردهای معنوی که از بجا آوردن این مناسک حاصل می‌شود، تحمل سختی‌ها را آسان می‌کند. سال گذشته تجمع 42 هزار مسلمان در جشن عید فطر، نماد بسیار زیبایی از همدلی و محبت مسلمانان در پایان ماه رمضان بود که خستگی را به در برد. گفتنی است، افراد غیر مسلمان نیز در این ماه به احترام سنت زیبای روزه داری، در خوردن و آشامیدن رعایت می‌کنند و همدلی شان را به مسلمانان شب‌های سفید ابراز می‌کنند.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بایرام
۱۰:۰۷ ۰۸ تير ۱۳۹۴
اجرشان با اباعبداله واقعا سخته
Iran (Islamic Republic of)
عطا
۰۹:۵۸ ۰۸ تير ۱۳۹۴
سختی واقعی هنگام روزه را مردم جنوب ایران خصوصا خوزستانی ها در دمای 60 درجه تحمل می کنند . اینجا 16 ساعت روزه ایم . گرسنگی به راحتی قابل تحمله ولی تشنگی چی ؟ و عوارضی مثل سنگ کلیه و ... . هوای سن پترزبورگ سرده و به راحتی میشه تشنگی رو تحمل کرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۰۷ تير ۱۳۹۴
ماشالله
دست مریزاد
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۱۴:۱۲ ۰۷ تير ۱۳۹۴
مگه می شه ؟؟
مگه داریم؟؟!!
آخرین اخبار