"سیستم های اداری"مهمترین هدف باج افزارها

سرپرست اداره تشخیص جرائم سايبري پليس فتا ناجا با اشاره به رشد حملات باج افزارها گفت: متاسفانه رعایت نکردن موارد ساده ایمنی بهترین فرصت برای نفوذ باج افزارها به سیستم های شخصی و اداری است.

رعایت موارد ساده ایمنی بهترین راهکار مبارزه با باج افزارهاست

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران،سرگرد حمید کیانی سرپرست اداره تشخیص جرائم سايبري پليس فتا ناجا با بیان اینکه باج افزارها گونه‌ای از بدافزارها هستند که دسترسی به سیستم را محدود می کنند و ایجادکننده آن برای برداشتن محدودیت درخواست باج می‌کند،گفت: با رمز کردن فایل ها یا هارد سیستم شاهد فعال شدن یک شمارنده معکوس زمانی برای رمزگشایی هستیم که از قربانی می خواهد مبلغ درخواستی را در زمان تعیین شده پرداخت نماید تا رمز گشایی فایل ها انجام گیرد.


وی با شاره به نفوذ باج افزارها از طرق مختلف مانند کرم ها، ایمیل های آلوده، فلش مموری ها و...  به سیستم های رایانه ای، دانلودهای نامطمئن را بسیار مهم دانست و گفت: کاربران در دانلود های خود مراقب باشند و حتما از سایت های معتبر نرم افزارهای اورجینال را دانلود کنند.

سرگرد کیانی اعتیاد به دانلود را یکی از مهمترین راههای نفوذ باج افزارها به سیستم های رایانه ای خواند و تصریح کرد: کاربرانی که دانلود آنها از فضای سایبری بالاست مراقب این امر باشند چرا که با نفوذ باج افزارها به سیستم رایانه ای آنها، باید شاهد قفل شدن  هارد دیسک یا برخی فایل های خاص آن باشند که برای باز شدن و دسترسی به آنها باید مبلغ درخواستی باج افزارها را پرداخت.

وی  به کاربران توصیه کرد: در هنگام باز کردن ایمیل ها مراقب باشند و هر ایمیل ناشناسی را باز نکنند و حتی نسبت به باز کردن فایل های پیوست شده ایمیل های آشنا نیز دقت کنند تا گرفتار بدافزارها یا باج افزارها نگردند.

سرگرد حمید کیانی با بیان اینکه نرم افزارهای ضدویروس هم قادر به بازگرداندن فایل های رمز شده توسط باج افزارها نیستند، افزود: آنتی ویروس ها فقط اقدام به شناسایی، پاک کردن، حذف یا قرنطیه فایل های مخرب می کنند و فایل های رمز شده را نمی توانند باز کنند.

سرپرست اداره تشخیص جرائم سايبري پليس فتا سیستم های اداری را مهمترین هدف باج افزارها خواند و گفت: فایل های اطلاعاتی شرکت ها و موسسات بیشترین هدف حملات باج افزارها است، چرا که این فایل ها برای بسیاری از شرکت ها مهم و حیاتی است.

وی با بیان اینکه مدیران فنی موسسات و شرکت ها باید مراقب باشند تا سیستم های اداری تحت نظر آنها آلوده با باج افزارها نگردد، افزود: تهیه نسخه های پیشتیبان از فایل های مهم و ضروری شرکت ها باید روزانه تهیه گردد و بر روی لوح فشرده یا هاردهای جانبی ذخیره گردد.

سرپرست اداره تشخیص جرائم سايبري پليس فتا ادامه داد: مدیران فنی باید در کنار نصب آنتی ویروس ها و بروز کردن آنها برای سیستم های اداری تحت نظر، برای کاربران موسسه یا شرکت خود نیز کلاس و کارگاه آموزشی گذاشته و نسبت به تهدیدات این چنینی توضیحات لازم را بدهند.

سرگرد کیانی افزود: مدیران فنی موسسات و شرکت ها برای هر کاربر یک user جداگانه روی شبکه تعریف نمایند و بنابر تنظیماتی که برای آن user تعریف شده فقط همان کاربر بدان دسترسی داشته باشد. بدین ترتیب در صورت آلودگی یکی از سیستم های شبکه تنها همان فرد خاص روی شبکه آلوده آسیب می‌بیند و این آلودگی براحتی به سیستم های دیگر شبکه منتقل نمی شود.

فایل های صوتی کاربران دومین هدف باج افزارها
وی در توصیه به کاربران شخصی نیز گفت:این کاربران نیز از حملات باج افزارها در امان نیستند و باج افزارها بیشتر فایل های صوتی و تصویری کاربران شخصی را هدف قرار می دهند تا بتوانند به اهداف خود برسند.

سرگرد کیانی با اشاره به اینکه هدف باج افزارها بیشتر کسب درآمد است، گفت: در برخی موارد با پرداخت مبلغ باج درخواست شده باز هم فایل‌های محدود شده به حالت اولیه بر نمی گردد و قابل دسترسی نیست.

به گفته وی باج افزارها برای رمزگشایی فایل های رمز شده درخواست ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوئن، پرفکت مانی، وبمانی، پایر، اوکی پی، پیزا، پی پال، دوژ کوین و دلار می کنند.

سرپرست اداره تشخیص جرائم سايبري پليس فتا با بیان اینکه اگر سيستم شما به هر دلیلی به ويروس هاي باج گير آلوده شد، حتي در صورت پاکسازي کامل سيستم، امکان بازيابي فايل ها و اطلاعات رمزگذاري شده، مشکل خواهد بود، گفت: بنابراين بهترین راهکار برای مقابله با باج افزارها پیشگیری است لذا از قانون "روي هر لينکي کليک کن!" و يا "هر چيزي رو دانلود کن!" پيروي نکنيد، از بازگشایی ایمیل‌ها و پیوست های ناشناس و مشکوک خودداری کنید، از نصب افزونه ها و نرم افزارهای کاربری نامطمئن خودداری کنید، از به روز رسانی مستمر و به روز بودن نرم افزار ضدویروس سیستم خود مطمئن شوید، مراقب پيغام هايي که در اينترنت به صورت ناگهاني براي شما نمايش داده مي شوند باشيد. همچنین حافظه‌هاي جانبي مانند فلش مموری ها، حافظه های جانبی و... مي توانند حامل ويروس هاي خطرناک باشند.

وی فراموشی از بک آپ گیری را یکی از نقاط ضعف کاربران دانست و گفت: متاسفانه فراموشی از این امر باعث می گردد در صورت کوچکترین خللی در سیستم رایانه ای مهمترین اطلاعات موجود در آن آسیب ببیند. بنابراین از همه داده های مهم به صورت کدگذاری شده، نسخه پشتیبان تهیه و در محل امن ذخیره کنید.

سرگرد حمید کیانی در پایان گفت: هموطنان عزیز جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به بخش آموزش سایت پلیس فتا مراجعه نمایند. در نهایت پلیس فتا از هموطنان درخواست می کند در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس "Cyberpolice.ir" بخش ثبت گزارش مردمی به ما اطلاع دهند.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار