ضیائی در جلسه مشترک جمعیت هلال‌احمر و سازمان حفاظت محیط زیست ؛

در حق محیط زیست مان جفا کرده ایم

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه طی سال های اخیر در حق محیط زیست جفا شده است، تاکید کرد: انجام فعالیت های مختلف در زمینه حفظ محیط زیست از جمله برنامه های اصلی جمعیت هلال احمر است که در این زمینه فعالیت های مشترکی را با سازمان حفظ محیط زیست خواهیم داشت.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، سید امیر محسن ضیائی رئیس جمعیت هلال احمر در جلسه ای مشترک با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مدیران ارشد این سازمان که عصر روز گذشته در محل سالن کنفرانس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با اشاره به تفاهم نامه سه جانبه فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر وسازمان حفاظت محیط زیست و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران که آذرماه سال گذشته منعقد شد، اظهار کرد: این تفاهم نامه در زمان ریاست محمد فرهادی به امضای رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر رسید و براساس آن طرفین متعهد به انجام اموراتی به صورت مشترک شدند.

وی با اشاره برگزاری جلسه ای مشترک میان جمعیت هلال احمر و سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: این جلسه به منظور تسریع در اجرای اهداف مشترک هر دو نهاد است.

رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه محیط زیست؛ موضوعی ملی و حتی بین المللی است لذا سازمانی چون سازمان محیط زیست به تنهایی نمی تواند به تنهایی در این زمینه کمک رسان باشد، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند با ایجاد هماهنگی های لازم و اتخاذ سیاست های مدون و مشخص از سایر نهادها و سازمان ها در زمینه فعالیت در این حوزه یاری بخواهد.

وی با بیان اینکه آموزش، سلامت، دفاع در برابر متخاصمان، روابط بین الملل و محیط زیست از جمله فعالیت های مهم دولت های مدرن محسوب می شود، یادآور شد: مقوله حفظ محیط زیست مهم و قابل توجه است به گونه ای که حفظ آن از جماه ماموریت های اصلی دولت ها به حساب می آید.

مهمترین وظیفه حال حاضر ما حفظ محیط زیست است

 ضیائی به تغییرات آب و هوایی و اقلیمی و تاثیر مستقیم آن بر محیط زیست اشاره کرد و افزود: تغییرات ناشی از سازه های انسانی و استراتژیک، محیط زیست را تخریب می کند و این تخریب به ضرر انسان ها است که در این زمینه باید فعالیت های گسترده ای انجام شود؛ چرا که یکی از مهمترین وظایف حال حاضر ما حفظ محیط زیست است؛ اما در حق محیط زیست جفا شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه علی رغم اینکه نهادها و سازمان ها و حتی افرادی به محیط زیست، صدمات جبران ناپذیری را وارد کرده اند، اما در حال حاضر این سازمان محیط زیست است که باید پاسخگوی آسیب های وارده باشد و در این زمینه بایستی نهادها، سازمان ها و حتی اشخاصی هزینه های مربوط به آسیب های وارده به محیط زیست را بپردازند.

به گفته رئیس جمعیت هلال احمر پدیده ریزگرد ها تنها با ماسک‌های نانو قابل حل نیست و باید با تشکیل اتاق های فکر، روشی بنیادین و اساسی برای مقابله با آن پیدا کرد.

قطع هر درخت، باید در حد یک جنایت محسوب شود

رئیس جمعیت هلال احمر قطع درختان که یکی از ابزارهای تولید اکسیژن محسوب می شوند را جنایتی در حق محیط زیست دانست و اذعان داشت: قطع درختان و بی جان کردن آن باید یک جنایت محسوب شود؛ چرا که در کشورهای پیشرفته با کوچترین صدمه به درختان به شدت برخورد می شود؛ این مقوله در کشور ما هم بایستی اجرایی شود تا از درختان حمایت لازم صورت گیرد.

به گفته وی از محیط زیست باید همانند دفاع از وطن خود، محافظت کنند و این امر تنها با ارائه آموزش های لازم از دوران کودکی امکان پذیر است.

ضیائی با تاکید بر اینکه جمعیت هلال احمر جمعیتی مردمی است که بیش از ۱۵۰ سال از تشکیل آن می گذرد، بیان کرد: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران یکی از ۱۸۹ کشوری است که به کنوانسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر پیوسته است و یکی از مهمترین تعهدات این کنوانسیون پایبندی به اساسنامه صلیب سرخ و هلال احمر است که در آن جمعیت های ملی را ملزم به انجام فعالیت های گسترده در زمینه حفظ محیط زیست کرده است.

وی عنوان کرد: انجام فعالیت های مختلف در زمینه حفظ محیط زیست از جمله برنامه های اصلی جمعیت هلال احمر است که در این زمینه فعالیت های مشترکی را با سازمان حفظ محیط زیست خواهیم داشت.

گسترش فعالیت های داوطلبانه در زمینه حفظ محیط زیست

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به وجود بیش از ۱۷ میلیون داوطلب در سراسر جهان، گفت: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با داشتن ۲ میلیون داوطلب جزو چهار جمعیت برتر دنیا در این زمینه است و با وجود این تعداد داوطلب مشتاق و خلاق فعالیت های گسترده ای را در زمینه حفظ محیط زیست خواهیم داشت.

وی سازمان جوانان، سازمان داوطلبان، امور بین الملل و معاونت آموزشی جمعیت هلال احمر را در ارائه آموزش های لازم و ترویج حفظ محیط زیست تاثیرگذار دانست و تصریح کرد: با تشکیل کارگروه های مشترک در زمینه حفظ محیط زیست رایزنی می شود و جمعیت هلال احمر آماده است تا تجهیزات و نیروی کافی را برای حفظ محیط زیست در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دهد.

در پایان ضیائی از موضعگیری منصفانه معصومه ابتکار در خصوص فعالیت های هلال احمر در زمینه آتش سوزی جنگل های ایلام تقدیر و تشکر کرد و پیشنهاد تشکیل کارگروه جمعیت هلال احمر و سازمان حفاظت محیط زیست در جنگل را داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار