تولید آنتی بیوتیک‌های جدید با استفاده از فاژمیدها

افزایش جهانی مقاومت به آنتی بوتیک یک تهدید در حال رشد برای بهداشت عمومی به شمار می رود و در حال صدمه زدن به توانایی ها برای مبارزه با عفونت های کشنده ای همچون سل می باشد.

به گزارش خبرنگار فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت phys.org ذراتی برای تولید سم کشنده ی باکتری ها،مهندسی شده اند.

تلاش برای  گسترش آنتی بیوتیک های جدید، با این سرعت رشد مقاومت میکروبی سازگار نمی باشد. در نتیجه نیاز مبرم به روشهای جدید برای مقابله با عفونت باکتریایی احساس می شود.

محققان دانشگاه MIT و هاروارد، وسیله ای جدید برای کشتن باکتریهای مضر ارائه دادند. محققان ذرات شناخته شده به اسم فاژمید که قادر به تولید مواد سمی که برای باکتری های هدف، کشنده هستند را مهندسی کردند.

باکتریوفاژها (ویروسهایی که باکتری را آلوده می کنند و از بین می برد )سالهای سال است که برای درمان عفونت در کشورهایی همچون اتحاد جماهیر شوروری سابق مورد استفاده قرارمی گرفته است.

بر خلاف آنتی بیوتیک های وسیع الطیف سنتی، این ویروسها، باکتریهای خاص را بدون آسیب رساندن به فلور طبیعی بدن هدف قرار می دهند. اما باکتریوفاژها می توانند عوارض جانی مضری داشته باشند.

Jqmes collins، استاد مهندسی پزشکی و علوم در دپارتمان مهندسی زیستی MIT، سرپرست این تحقیقات است. به گفته وی باکتری یوفاژها باکتری ها را می کشند اما چون ممکن است به آزاد سازی توکسین ها از سلول منجرشود، میتواند مشکل ساز باشد. این سموم می توانند باعث عفونت یا حتی مرگ در برخی موارد شود.

در تحقیقات قبلی Collins و همکارانش باکترویوفاژها را برای واضح کردن پروتئین ها مهندسی کردند که قطعاً منجر به فروپاشی سلول نمی شود و درعوض در همان زمان تحویل آنتی بیوتیک ها به محل مورد نظر در بدن اثر آن ها را افزایش می دهد.

محققان برای این کار به توسعه فن آوری مرتبطی که باکتری خاص را هدف قرار می دهد و نابود می کند، بدون متلاشی کردن سلول ها و آزادسازی اطلاعاتشان اقدام کردند.

آنها از تکنیک های زیست شناسی مصنوعی برای توسعه ی یک پلت فرم از ذرات به نام فاژ میدها استفاده کردند. این ذرات باکتری های را با موکلول های کوچک DNA که به عنوان پلاسمید شناخته می شوند، آلوده می کنند. پلاسمیدها قادر به تکثیر به طور مستقل داخل یک سلول میزبان هستند.

در داخل سلول، پلاسمیدها برای نمایان کردن پروتئین های مختلف یا پپتیدها(مولکول های حاصل شده از زنجیره های کوتاه آمینواسیدها ) مهندسی شده اند که برای باکتری ها سمی هستند.

آنها به طور سیستماتیک پپتیدهای ضد میکروبی و سم باکتریایی را آزمایش کردند و نشان دادند که تعدادی از این ها را با فاژمیدها ترکیب شوند،تعدادی از سلولها درون یک کشت سلولی، کشته می شوند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار