شهرکرد؛

پیشرفت 65 درصدی تعمیر بنای تاریخی مسجد جامع باباحیدر

تعمیر و مرمت بنای تاریخی مسجد جامع بابا حیدر در استان چهارمحال و بختیاری، 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری؛ این طرح با بیش از یک میلیارد ریال اعتبار استانی و ملی اجرا می‌شود.

بنای تاریخی مسجد جامع شهر باباحیدر، متعلق به دوران قاجاریه، در سال 1388 و به شماره 28166 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

این مسجد به شیوه رایج ساخت مساجد در استان یعنی تک شبستانه ساخته شده است. بنای مسجد در یک دوره به سمت شمال با دو ردیف طاق توسعه داده شده که سبک معماری آن متمایز از بخش اولیه و مرتفع تر ساخته شده است.

کف مسجد در بخش حیاط شمالی و شبستان جنوبی متناسب با بافت شهر که کوهستانی با معابر پرشیب است، پایین آمده که برای مقابله با سرمای شدید منطقه نیز مفید بوده است.

طاق های مسجد اولیه آجری بوده که به شکل هنرمندانه ای با آجرهای دورنگ زرد و قرمز و بندهای دوده ای و سیاه تزیین شده است. ستون های این بخش سنگی و منقوش به نقش های گیاهی و پیچک می باشد.

شهر باباحیدر از توابع شهرستان فارسان در فاصله 10 کیلومتری مرکز شهرستان و 45 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد که دارای اماکن زیارتی بقعه حضرت امامزاده سید میر احمد (ع) و حضرت امامزاده حیدر بن مالک (ع) می باشد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.