نوبخت در نشست هفتگی:

لایحه بودجه 95، تا 15 آذر تقدیم مجلس می‌شود/اطلاعی از نامه اوباما نداریم/ بررسی موضوع دکل گمشده در دولت

سخنگوی دولت گفت: دولت بنا دارد در راستای احترام به قانون، لایحه بودجه سال 95 را تا 15 آذر ماه سال جاری به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

نوبختبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در روز سه‌شنبه (9 تیرماه) در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به شروع فعالیت‌های مربوط به تهیه لایحه بودجه سال 95، گفت: دولت مقید است در راستای احترام به قانون در وقت مقرر (15 آذر) لایحه بودجه را به مجلس ارائه دهد.

* بازگشت ظریف برنامه‎ریزی شده بود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا بازگشت ظریف به کشور با فراخوان از تهران صورت گرفت، اظهار داشت: بازگشت وزیر امور خارجه به کشورمان برنامه‌ریزی شده بود و سایر وزرا در هر زمانی به کشور آمده و دوباره باز می‌گردند که این امر عادی است.

وی افزود: نفس این برنامه در کشور برنامه‌ریزی شده بود و برای تقویت شدن تیم هسته‌ای‌مان فریدون و صالحی وزیر امور خارجه را همراهی می‌کنند.

* ابهام در مذاکرات باشد رهبری گوشزد خواهند کرد

سخنگوی دولت درباره مواضع ایران در قبال مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: مواضع ما همواره در این مذاکرات شفاف و روشن بوده و اگر ابهامی هم داشته باشد مقام معظم رهبری در جایگاه قانون صریح و روشن در کنار حمایت بی‌نظیرش آن را گوشزد خواهد کرد. 

وی اضافه کرد: معظم‌له مواضع ایران را در خطوط راهبردی به صراحت گفته‌اند و افراد مورد اعتماد شجاع مطابق با سیاست‌های مورد نظر نظام در این مذاکرات عمل می‌کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره اظهارات اخیر کاخ سفید درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: این سازمان آمال و آمارهای خود را می‌گوید و تیم هسته‌ای شجاع و غیور ما همواره از نظام دفاع خواهند کرد.

* موافق تمدید بلند مدت مذاکرات نیستیم

نوبخت درباره تمدید مذاکرات نیز گفت: ما همواره دنبال توافق خوب هستیم اگر در این مذاکرات توافقمان به یک دوره بلند مدت دیگری برسد موافق آن نخواهیم بود. 

* لغو کنسرت‎ها را نافع جامعه نمی‌دانم

سخنگوی دولت درباره لغو کنسرت‌ها از سوی وزارت ارشاد و وزارت کشور گفت: این دو نهاد برحسب شرایطی که دارند موافقت و عدم موافقتشان را در این راستا اعلام کرده و مجوز قانونی را می‌دهند.

وی اضافه کرد: قبل از برگزاری هر نوع کنسرت درباره نقض آنها یک نوع پیشگویی مطرح می‌شود و ما یک مورد از این نقض‌ها را برای امنیت اجتماعی نافع نمی‌دانیم و دستگاه‌های مسئول صدور مجوز این موارد را باید رعایت کنند وسایر دستگاه‌ها به احترام قانون آنان را کمک کنند تا امنیت در کشور برقرار شود.

* تفاوت در ارائه نرخ تورم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره اختلاف بانک مرکزی و مرکز آمار در ارائه آمار به کشور گفت: دولت یازدهم همواره به دنبال ارائه صحیح آمار در کشور است و تنها مرکز تولید و انتشار آمارهای رسمی در کشور مرکز آمار ایران است و این به معنی این نیست که سایر دستگاه‌های اجرایی و مطالعاتی برای فعالیت‌های خود آماری ارائه ندهند و یا اطلاعاتی را پردازش نکنند آمار آنها فقط رسمی نیست و آمار رسمی فقط ازسوی مرکز آمار ایران اطلاع رسانی می‎شود.

نوبخت افزود: نباید تفاوت معناداری درباره ارائه یک آمار در یک جامعه بوجود آید در این راستا درباره رشد اقتصادی در کشور بانک مرکزی پس از محاسبه نظر خود را به مرکز آمار ارائه داد و این رشد 3درصدی اقتصادی را مرکز آمار اطلاع‌رسانی کرد. اما در ارائه آمار نرخ تورم در کشور تفاوت اندکی بین مرکز آمار و بانک مرکزی وجود دارد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: بانک مرکزی و مرکز آمار مبانی محاسباتی خود را یکسان سازی کرده و ترجیحا یک عدد را اعلام می‌کنند و بنده شخصا از خود رئیس مرکز آمار خواسته‌ام که اگر هر جامعه علمی کشور نیازمند توضیح باشد مستقیما به ارائه توضیح بپردازد. 

* شفافیت در موضوع دکل نفتی

وی درباره ادعای گم شدن دکل نفتی در دولت گذشته گفت: در این راستا وزیر نفت اظهار نظر کرده است و ما از وزارت نفت خواسته‌ایم که به صورت شفاف این موضوع را منعکس کنند.

* بی اطلاعی از نامه اوباما

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره خبری مبنی بر اینکه حیدرالعبادی حامل پیامی از سوی اوباما به ایران بوده است گفت: اگر این موضوع صحت داشته باشد بنده آن را بیان می‌کنم مقام معظم رهبری سایت و دفتر دارند و آنچه که لازم است انجام خواهند داد و بنده از این موضوع بی‌اطلاعم.


نوبخت اضافه کرد: مذاکراتی که در مجلس مطرح می‌شود را می‌توان اطلاع رسانی کرد: اما اطلاع رسانی یکسری از مسائل ملی و بین‌المللی جای تأمل و توجه دارد.

* ملاقات مقامات دولتی با بابک زنجانی

سخنگوی دولت درباره ملاقات مقامات دولتی بابک زنجانی گفت: هرزگاهی اگر لازم باشد برای ارائه برخی اطلاعات بعد از کارشناسان ملاقاتی دارند تا اطلاعات مورد نظر بیان شود البته این موضوع در مرجع قضایی قابل بررسی است.

وی همچنین درباره نامه اوباما به مقام معظم رهبری اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت اگر لازم باشد حتما اطلاع رسانی خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همچنین درباره نظر رئیس جمهور در مقوله جام سیاسی گفت: با توجه به حقوق شهروندی این مولفه را باید با جرم امنیتی تفکیک کرد دولت در هر مقطعی چه در صحن علنی مجلس و چه در کمیسیون‌های مربوطه نظر خود را درباره آن بیان خواهد کرد.

* فروخته شدن فرودگاه قشم

نوبخت درباره فروخته شدن فرودگاه منطقه آزاد قشم در دولت گذشته گفت: مسئولان فرودگاه منطقه آزاد قشم این موضوع را مطرح کردند که در دولت گذشته با رقم نازلی این فرودگاه فروخته شده است که قوه قضاییه پس از رسیدگی‌های دقیق این موضوع را پیگیری می‌کند چرا که راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی مرجع قضایی باید رسیدگی سریعی داشته باشد.

* محاسبات کارشناسی در افزایش قیمت 

سخنگوی دولت درباره افزایش قیمت لبنیات و گوشت اظهار داشت: قیمت شیری که دامداران تولید کرده و آن را به واحدهای صنعتی برای فراورده‌های لبنی می‌فروختند در سال گذشته 1250 تومان بود که دامداران می‌گفتند این واحدهای صنعتی شیر را 1440 تومان از آنها می‌خرند و برای دولت این امر بسیار مهم است که هیچ بخشی بدون دلیل منطقی و بدون محاسبات کارشناسی شده نسبت به افزایش قیمت اقدام نکند.

وی اضافه کرد: دولت موظف است از سوی سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان دفاع کند و اگر دولت در هر مرحله‌ای ورود کند نمی‌تواند به زیان طرفین حرکت کند و ما طبق عرضه و تقاضا مراقبت‌های خود را خواهیم کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره افزایش قیمت گوشت نیز گفت در این راستا بحثی در دولت مطرح نشده است و هیچ بخشی بدون دلیل قانونی نسبت به افزایش قیمت این قلم کالا هیچ اقدامی نباید بکند. 

* بدبینی در مورد مذاکرات

نوبخت درباره اینکه دولت نسبت به نتیجه مذاکرات خوش‌بین است گفت: به دفعات زیاد مقامات رسمی کشور بر این امر اذعان دارند که آمریکا قابل اعتماد نیست و درخصوص نتیجه مذاکرات تا حدودی بدبینی وجود دارد و در این مذاکرات مصالح و منافع مردم باید تأمین شود و درصورت نرسیدن به توافق خوب با وجود شدت تحریمی که وجود دارد ما برای اداره کشور برنامه ریزی کرده‌ایم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی روز گذشته در این راستا جلسه داشت و ما آنچه که بر طبق قانون و عرف بین‌الملل است را مهم می‌دانیم و خارج از این محدوده را انتظار نداریم که طرف مقابل از ما بپذیرد.

وی درباره سرمایه گذاری در کشور در این راستا اظهار داشت: در صورت ورود حجم سرمایه به داخل کشور منابع ارزی ما تأمین خواهد شد و ما برای این مهم ریزساخت‌های خود را باید آماده کنیم و در یک دوره کوتاه مدت سرمایه گذاران باید آموزش ببینند تا بتوانند با شرکت‌های خارجی فعالیت کنند تا در این راستا حجم اشتغال و بهره وری افزایش پیدا کند.

* عدم تایید کاهش سرمایه‎گذاری درکشور

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره اینکه آیا سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است اظهار داشت: طبق گزارش سازمان حمایت از سرمایه‌گذاری در کشور این میزان کاهش تأیید نشده است و تلاش ما در این باره این است که سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند متأسفانه نقل و انتقال ارزی ما دچار تحریم است و باید در این راستا تلاش خود را افزایش دهیم.

نوبخت درباره اینکه آیا پرونده مذاکرات هسته‌ای به وزارتخارجه سپرده شده است گفت: مسئول مذاکره کننده هسته‌ای قرار شد به جای دبیر شورای امنیت ملی این موضوع را پیگیری کند اما پرونده همچنان در شورای امنیت ملی مطرح است و باید به تأیید مقام معظم رهبری برسد این پرونده را نمی‌توانیم در سطح دولت به وزارت خارجه محدود کنیم.

سخنگوی دولت درباره سرمایه گذاری کوتاه مدت گفت:‌ما در این راستا 24 مصوبه را اجرایی کردیم و لایحه رفع موانع تولید در مجلس به تصویب رسید و باید زیرساخت‌های لازم آماده شود تا شرکت‌ها براساس آن سرمایه‌گذاری کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از مقام معظم رهبری به جهت حمایت بی‌نظیرشان از دولت تدبیر و امید قدردانی می‌کنیم دولت همواره دلگرم حمایت‌های رهبری بوده و است چرا که سازندگی در کشور بسیار مهم  و مورد تأیید معظم‌له می‌باشد. 

* تشکیل کارگروه هزینه یاب در دولت

سخنگوی دولت افزود: ستاد اصلی شورای راهبری بودجه‌ریزی در این راستا پنج کارگروه هزینه‌یاب، منطقه‌ای، منابعی، بخشی و شرکت‌های دولتی را تشکیل داده‌اند.

نوبخت با اشاره به آخرین وضعیت بازار کار ایران، اظهار داشت: با توجه به اینکه مرکز آمار ایران اقدام به تهیه گزارش مربوط به طرح آمارگیری نیروی کار در بهار 94 کرده است در این راستا شاخص‌های اصلی بازار کار بهار 93 با بهار 94 مقایسه شده است و در مقایسه این دو سال، نرخ فعالیت یک درصد افزایش پیدا کرده است که شاخص فعالیت از 37 درصد بهار 93، به 38 درصد در بهار 94 افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با تاکید بر اینکه جمعیت همواره از نظر سنی به دو گروه تقسیم می‌شود گفت: در این دو گروه جمعیت تا سن 10 ساله و از 10 ساله بیشتر مورد توجه آمارگیران است که در این سنین جمعیت کار مطرح می‌شود.

سخنگوی دولت اضافه کرد: جمعیت بالای 10 سال به دو گروه تقسیم می‌شوند که عده‌ای آماده کار و برخی آماده نیستند و در این راستا جمعیت فعال نیز به دو گروه تقسیم می‌شود که عده‌ای آماده به کار نیستند مانند دانشجویان که به آنها غیرفعال می‌گویند. دو شاخص جمعیتی مدنظر قرار می‌گیرد و نسبت جمعیت فعال به جمعیت در سنین کار را نرخ فعالیت اقتصادی می‌گویند و در این راستا نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال نیز نرخ بیکاری مطرح می‌شود.

نوبخت با بیان اینکه نرخ فعالیت 1 درصد نسبت به گذشته افزایش پیدا کرد، اظهار داشت: در این راستا 871 هزار و 760 هزار نفر وارد بازار کار شده‌اند.

وی با ارائه آمار نرخ فعالیت افراد در جامعه گفت: جمعیت فعال از 23 میلیون و 637 هزار و 309 نفر به 24 میلیون و 509 هزار و 69 نفر افزایش پیدا کرده و از این میزان رقم 871 هزار و 760 نفر، 117 هزار و 169 نفر موفق به پیدا کردن کار نشده‌اند و جمعیت بیکار ما از 2 میلیون و 530 هزار و 64 نفر در بهار 93 به 2 میلیون و 647 هزار و 233 نفر در بهار 94 افزایش پیدا کرد و از این میزان رقم 754 هزار و 191 نفر کار پیدا کرده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اضافه کرد: همچنین تعداد شاغلین کشور در بهار 93 از 21 میلیون و 107 هزار و 245 نفر به 21 میلیون و 861 هزار و 836 نفر در بهار 94 افزایش پیدا کرد که در واقع در مقایسه تعداد شاغلین در بهار 94 نسبت به بهار 93، 754 هزار و 591 نفر افزایش پیدا کرد که با این جمعیت فعال در 11 استان کشور نرخ بیکاری یک رقمی شد.

سخنگوی دولت افزود: در این راستا نرخ بیکاری کل تفاوت چندانی نکرده است و به تعداد بیکاران 117 هزار نفر و به تعداد شاغلین 754 هزار نفر اضافه شده است که این نشان می‌دهد نرخ رشد اقتصادی به میزان 3 درصد توانسته است تاثیر خود را در افزایش اشتغال بگذارد.

نوبخت در ادامه به نتیجه عملکرد اقتصاد مقاومتی در وزارت نیرو پرداخت و گفت: بندهای 1، 3، 4، 8 و 11 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مسئولیت اجرایش برعهده وزارت نیرو است که بند 1 سیاست‌های کلی این اقتصاد درباره توسعه کار‌آفرینی، استقرار 11 شرکت دانش‌بنیان در مرکز توسعه فناوری صنعت و برق و انرژی است که توانست هزینه اجرایی ایده‌محوری را به میزان 8 میلیارد و 324 عدد افزایش دهد که با این اقدام 242 شغل پایدار و 1000 شغل غیر مستقیم ایجاد شد.

نوبخت اضافه کرد: برای اولویت بخشی به واحدهای تولیدی برق که از راندمان بیشتری برخوردارند وزارت نیرو واحدهای گازی را به شکل ترکیبی تبدیل کرده است که در این راستا 5 درصد به این راندمان افزوده شده است و نزدیک به 600 گیگابایت ساعت صرفه جویی شد.

سخنگوی دولت تأکید کرد: ارزش ریالی این اقدام 45 هزار میلیارد تومان بوده است در ادامه عملکرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بند 4 وزارت نیرو موفق شد میزان تلفات برق را در کل سیستم تأمین انتقال و توزیع از 14.8 به 12.8 کاهش دهد که در این راستا معدل 5.3 کیلومتر ساعت میزان تلفات کاهش یافته است.

* جلوگیری از هدر رفت 10 میلیون متر مکعب آب شرب 

وی با اشاره به عملکرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بند 8 وزارت نیرو اظهار داشت: وزارت نیرو موفق شد از هدر رفت 10 میلیون مکعب آب شرب درسال را جلوگیری کند و به 29 روستای دور افتاده و صعب‌العبور با 341 خانوار از منابع تجدیدپذیر برق رسانی کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد: در راستای عملیاتی کردن بند 13 اقتصاد مقاومتی با پیگیری‌های انجام گرفته با احداث 6 هزار مگاوات نیروگاه برق در کشور 4 هزار مگاوات برق به کشور ترکیه صادر شد که در سال 93 میزان صادرات برق 7میلیون و 610 هزار کیلووات ساعت برق بود که در این راستا 727 میلیون دلار ارزش این صادرات به کشورهای همسایه بوده است.

نوبخت تأکید کرد: با توجه به اینکه اقتصاد ما با تحریم روبروست و همچنین ما دراین زمینه در حال رقابت با کشورهای مختلف هستیم تلاش برای صادرات افزایش تولید و مقاوم سازی اقتصاد یک اصل برای کشورمان است و سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری با استقبال زیادی از سوی دولت روبرو شده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: از تک تک دستگاه‌های ذیربط به تناسب مأموریتشان خواستار ارائه برنامه شدیم و درحال حاضر هم انتظار عملکرد را داریم دولت بلافاصله برنامه‌اش را برای مقاوم ساختن اقتصاد با نظارت بیشتر شروع کرده و شاهد دستاوردهای اجرایی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هستیم. 

وی درباره برگزاری ضیافت افطای رئیس جمهور با اصناف وتشکل‌ها گفت: افراد و شخصیت‌های مختلف با نگاه سیاسی متفاوت در این ضیافت شرکت می‌کنند وحرف‌های متفاوتی در این مراسم زده میشود و باید در مقابل نگاه‌های متفاوت ظرفیت و بردباری داشت.

* برگزاری جلسات با رئیس جمهور نماد همدلی است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اضافه کرد: برگزاری این جلسات نمادی از زمینه همدلی است و رئیس جمهور نقطه نظرات را همواره گوش کرده و در صورت نیاز با آنها برخورد و یا تبادل نظر می‌کند. 
 
نوبخت تصریح کرد: در این ضیافت‌ها شرایطی فراهم می‌شود که هر یک از اصحاب سیاست در جریان‌های مختلفی که حضور دارند نگاه خود را منتقل کنند و غیر از ضرورت رسمی باید شرایط این مجالس فراهم شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۱۳:۴۱ ۰۹ تير ۱۳۹۴
پس استخدام اموزش و پرورش چی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۰۹ تير ۱۳۹۴
با سلام امیدواریم دولت تدبیر و امید برا این مشکلات اقتصادی چاره ای بیندیشد ما پشتیبان ولایت فقیه هستیم مسولان میدانند ما در چه شرایط سخت اقتصادی هستیم امید است مسولان به رهنمودهای مقام معظم رهبری توجه کنند و اینمسئله اقتصادتوجه کنند خدایی خدایی بدون اینکه دروغی باشد من خودم که هر روز از کله سحر تا نصف شب کا رمیکنم روی خونه هم نمیبینم باز هم نمیرسونم پس مشکل فقط بیکاری نسیت به نظر اقتصادبیمار است
آخرین اخبار