شیراز؛

توصیه های غذایی در خصوص تغذیه ماه مبارک رمضان

برای کاهش میزان گرسنگی و تشنگی در ماه مبارک رمضان چه کار باید کرد؟

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از شیراز؛ افروز جعفرنیا کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی جهرم توصیه کرد: برای کاهش میزان گرسنگی باید میزان مصرف پروتئین و غذاهای فیبردار را افزایش داد و از مصرف غذاهای پرچرب، و شورکه باعث ایجاد احساس تشنگی می شوندخودداری کرد.

وی در خصوص چگونگی جبران کاهش مصرف مایعات در ماه رمضان گفت: کم آبی در ماه رمضان مخصوصاً برای کسانی که در آّب و هوای گرم و شرجی زندگی می کنند یک مشکل معمول است به همین خاطر مصرف تدریجی آب و مایعات از زمان افطار تا سحر کمک شایانی به پیشگیری از یبوست می کند همچنین مصرف میوه در وعده قبل از خواب و خوردن سبزیجات، کربوهیدارت های پیچیده مثل نان های سبوس دار و حبوبات در وعده سحری به دلیل کاهش سرعت جذب، سبب ذخیره و حفظ آب بدن می شود.

جعفرنیا در خصوصی اینکه در ماه رمضان چه تغییراتی باید در الگوی غذایی لحاظ شود تا گرسنگی و تشنگی در طول روز کاهش یابد، بیان کرد: برای کاهش میزان گرسنگی باید میزان مصرف پروتئین و غذاهای فیبردار را افزایش داد و از مصرف غذاهای پرچرب، و شورکه باعث ایجاد احساس تشنگی می شوندخودداری کرد.

وی در خصوص مصرف زیاد آب در هنگام سحر تصریح کرد: با مصرف زیاد آب در سحر تشنگی در طول روز جبران نمی شود و ماندگاری مایعات مصرفی در سحر پایین بوده و با دفع آن در فاصله کوتاه و در ساعات اولیه روز، آب بدن کاهش می یابد.

این کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی جهرم برای مصرف غذاها در وعده سحر و افطاری توصیه کرد: به دلیل پایین بودن قندخون بهتر است وعده افطار با یک ماده قندی مناسب مثل خرما، عسل، شیر گرم، شروع شود تا میزان قندخون به تدریج به حد طبیعی برسد. در وعده سحر باید از پروتئین ها و کربوهیدرات های پیچیده و فیبر زیاد و غذاهای کم چرب استفاده کرد.

وی تاکید کرد: زیاد خوردن در وعده سحری نمی تواند از گرسنگی در طول روز جلوگیری کند و افراط در مصرف مواد غذایی در یک وعده موجب بروز عوارض گوارشی، روده ای، نفخ و غیره می شود.

جعفرنیا علت سردرد در ماه رمضان را بیشتر ناشی از افت قند ناشی از عدم دسترسی به مواد مغذی و انرژی کافی در طول روز دانست و افزود: توصیه می شود برای تنظیم قندخون در وعده های اصلی به ویژه سحر از میوه ها، غلات سبوس دار و حبوبات که حاوی قند مناسبی هستند استفاده شود.

انتهای پیام/گ


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.