در استان مرکزی صورت گرفت:

واکسیناسیون 27 هزار دام برای جلوگیری از تلفات طاعون

رئیس اداره حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: با توجه به پایش و تمهیدات انجام شده و واکسیناسیون دام‌ها تلفات بیماری طاعون به مدت دو روز متوقف شده است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی رئیس اداره حفاظت محیط زیست استان مرکزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران،‌ با اشاره به تثبیت آمار حیوانات تلف شده در هفتاد قله اظهار کرد: با توجه به بررسی و پایش‌های مستمر از دیروز با لاشه حیوان بیماری مواجه نشده‌ایم مگر آنکه در مکان‌های صعب‌العبور و دور از دسترس باشد.

وی در خصوص پدیدار شدن این بیماری افزود: این بیماری حدود 20 یا 25 روز پیش نمایان شد که بلافاصله به بررسی و تشکیل کمیته‌های بحران و کار گروه مخاطرات زیست محیطی پرداختیم و تا کنون بیش از یک صد کل و بز وحشی و بیش از یکصد راس دام اهلی در منطقه هفتاد قله تلفات داشته‌ایم که امیدواریم تا چند روز آینده به کنترل و تثبیت آن می‌رسیم.

ابراهیمی کارنامی با اشاره به همکاری دامپزشکی تصریح کرد:دامپزشک سازمان حفاظت سازمان محیط زیست تهران بصورت مستقیم و غیر مستقیم با ما و محل حادثه در ارتباط هستند و با تائید و تشخیص بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک با واکسیناسیون 27000راس، دام‌های محلی و حاشیه نسبت به کنترل و پیشگیری این بیماری اقدام شده‌ که البته تمرکز و هدف اصلی ما مسئله ضدعفونی و کنترل این بیماری است.

وی ادامه داد: پیمایش و بررسی‌های ما ادامه خواهد داشت و امیدواریم تا چند روز آینده به تثبیت و کنترل آمار این تلفات برسیم و در غیر این‌صورت حتما از دستگاه‌های دیگر درخواست کمک خواهیم کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: این بیماری صرفا از طریق دام اهلی به نشخوارکنندگان بخصوص کل و بز منتقل می‌شود و در زیستگاه‌هایی که دام اهلی و حیات‌وحش در نزدیکی یکدیگر قرار دارند نیز منتقل می‌شود زیرا بیماری طاعون خطرناک و واگیردار است و معمولا 50 الی 100درصد جمعیت حیات وحش را از بین می‌برد.

وی در پایان گفت: به دنبال بروز این حادثه، کمیته بحران و  جلسه ی دیگری  تشکیل شد که در نخستین جلسه بلافاصله یک گروه متشکل از کارشناسان و محیط‌ بانان در هفت سیر منطقه آلوده را بررسی و پایش کردند و تلفات حیات وحش را ثبت رساندند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار