تبریز؛

آبیاری بارانی تاثیرگذار در افزایش فعالیّت گیاهان

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: پخش شدن آب با آبیاری بارانی دلیلی برای مرطوب شدن هوای مجاور گیاه، باز شدن منفذهای برگ ها و درنهایت افزایش فعالیّت گیاه می شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از تبریز؛ کامران یوسفی راد فزود: پخش آب به وسیله باران مصنوعی در تمامی مزرعه با آبیاری بارانی امکانپذیر بوده در حالی که در آبیاری سطحی هر اندازه هم که دقت شود آبدهی ابتدای کرت ها و یا جویچه ها بیشتر از سایر قسمت ها است.

وی تصریح کرد: در آبیاری بارانی احتیاجی به قطعه بندی و احداث جوی و پشته نبوده و به این صورت هزینه های مربوط به لایروبی جوی ها و مرمت آنها لازم نیست.

یوسفی راد ادامه داد: در آبیاری سطحی 10 تا 20 درصد مساحت زمین صرف جوی و پشته و کرت بندی و آرایش زمین می شود ولی در آبیاری بارانی نیازی به جوی و پشته و کرت نیست و تمام سطح زمین کاشت می شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: در فصول گرم تبخیر زیاد شده و منفذهای برگ بسته می شود و درنتیجه فعالیت حیاتی گیاه کُند است.

وی افزود: آبیاری بارانی عاملی برای شستشوی مداوم برگ ها شده در این شرایط علاوه بر آثار مثبت بر رشد گیاه، کاهش خسارت حشراتی نظیر کنه های نباتی و شته ها را در پی دارد.

یوسفی راد افزود: بازده محصولات با آبیاری بارانی در اغلب موارد بیشتر از آبیاری سطحی است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: کارشناسان راندمان آبیاری بارانی را در مقایسه با روش های سنّتی آبیاری بیشتر می دانند.

یوسفی راد تاکید کرد: آبیاری بارانی را می توان عاملی برای خنک شدن هوای اطراف گیاه با پخش شدن آب در هوا و تبخیر در فصل های گرم قلمداد کرد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.