باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

مذاکرات با «عطر‌ فرانسوی»

تصمیمات ایران و گروه 5+1 برای رسیدن به توافق نهایی، زمانی ریتم خود را از دست می‌دهد که هر از چندگاهی بوی تمایلات فرانسوی در فضای رسانه‌ای نقش می‌بندد، تمایلاتی که بوی خوبی ندارد.

مذاکرات با «عطر‌فرانسوی»به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ سعید ابراهیمی؛ ساعت به وقت وین حکایت گوش و چشم‌های خیره به دست نوازندگانی است که قرار‌ است ارکستر مذاکرات را مجددا رهبری کنند، مذاکراتی که اینبار جهان نمی‌خواهد ساز مخالفی از آن شنیده شود.

ساعت به زمان وین

در حالی سومین دور ضرب الاجل توافق هسته‌ای ایران و گروه 5+1 دیروز به ایستگاه پایانی خود نزدیک شد که کشورهای حاضر در‌ این مذاکرات از گزینه‌های تازه‌ای صحبت به میان آورندند.

از همین روی سفر برخی از وزاری خارجه به پایتخت‌های خود و برگشت آنها به مذاکرات، خود گواه بر این ادعاست که مذاکرات هرچند باعث گردآمدن کشو‌رهای مذاکره‌کننده در وین شده ولی توافق هنوز دور از دسترس است و‌ پای پیشنهادات جدید هرازچند گاهی به میان می‌آید.

همین روز گذشته بود که رویترز طی گزارشی از موارد اختلافی در جریان مذاکرات رمز‌گشایی کرد و درگزارش خود به زمان برداشتن تحریم‌ها و بازرسی‌ها اشاره داشت. اختلافاتی که رسیدن بر روی متن مشترک را سخت کرده است.

اما تصمیمات گروه 5+1 در مذاکره با ایران و رسیدن به راه حل نهایی، زمانی ریتم خود را از دست می‌دهد که هرازچند گاهی بوی تمایلات فرانسوی در فضای رسانه‌ای جهان نقش می بندد.


نقش منفی

از همین روی‌"لوران فابیوس"‌وزیر خارجه این کشور‌ مجددا در جریان دورنهایی مذاکرات عزم خود را جزم کرده تا نقشی منفی در مذاکرات داشته باشد.

فابيوس که در جريان مذاکرات ژنو نيز نقشي منفی ايفا کرده بود، در بدو ورود به وین گفت: فرانسه ارتباطات زيادی باعربستان و اسرائيل دارد و مشخص است که آنها تمايلی به نهايی شدن اين توافق ندارند.

"لوران فابیوس" اگرچه از برخی پيشرفت‌ها در بدو ورود خود به وین سخن گفته، اما اضافه کرده: «توافق با ايران بايد برای پيشگيری از دستيابی اين کشور يا ساير کشورهای منطقه به سلاح‌ هسته‌ای، توافقی محکم و استوار باشد».

اظهارت وزیر خارجه فرانسه درحالی مطرح می‌شود که کارشکنی این کشور درجریان مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی چندین برای جامعه جهانی به اثبات رسیده بود و بسیاری از کشورها از رموز بازی پلیس بد این کشور پرده برداشته بودند.


خواب خاورمیانه

در همین رابطه نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران به خبرنگار مجلس باشگاه خبرنگاران می‌گوید: نقش فرانسه در جریان مذاکرات پشت پردهایی دارد.

وی همچنین ادامه می‌دهد: مدتهاست آمریکایی‌ها تصمیم گرفته‌اند به دلیل اینکه شرق آسیا آینده‌ای درخشانی در حوزه اقتصادی دارد، از خاورمیانه خارج شوند و پای سایر رقبای سنتی خود از جمله فرانسه و انگلیس را در این منطقه باز‌ کنند.

حقیقت‌پور تاکید می‌کند: اینکه امروز فرانسوی‌ها مشغول معامله در بازار تسلیحات هستند و حرف‌های بزرگتر از دهان خود در جریان مذاکرات می‌زنند، به این دلیل است که تصور می‌کنند در جایگاه آمریکایی‌ها نشسته‌اند و باید خاورمیانه را کنترل کنند.


استیصال دسته جمعی

 اما موضع گیری‌های فرانسه در جریان مذاکرات در حالی تیتر یک برخی از رسانه ها می‌شود که این کشور ابراز تمایل خود را برای ورود به بازارهای ایران پس از توافق نهایی به شرکت های خود اعلام کرده است که این خود گویای استیصال در نحوه تصمیم گیری این کشور با سایراعضا و یا اینکه وجود انشقاق در بین گروه 5+1 است.


معامله گری‌ فرانسه

درهمین رابطه اسماعیل کوثری یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به باشگاه خبرنگاران می‌گوید: فرانسه در جریان مذاکرات معامله‌گری می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: فرانسه در جریان مذاکرات با اظهار نظرات خود به دنبال مهم جلوه‌دادن کشور خود در جریان مذاکرات است و همه می‌دانند این کشور تابع تصمیمات آمریکا است.

اما درحالی وين ضرب الاجل ٣٠ ژوئن را ‌پشت سر می گذارد که کشورهای حاضر در مذاکرات هنوز از متن تازه‌ای برای رسیدن به توافق خبری نداده‌اند، با وجود اینکه جامعه جهانی منتظر رسیدن به توافق نهایی است و توافق بر روی مواردی محتمل است، اما باید منتظر ماند و دید کارشکنی اعضای 5+1 از جمله کشور فرانسه در جریان مذاکرات پایان خواهد یافت و یا اینکه این کارشکنی‌ها با تمدید 7 روزه مذاکرات تا رسیدن به توافق، انشقاق در این گروه را نمایان می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار