آصفی در برنامه گفتگوی ویژه خبری:

ممکن است در ثانیه‌های آخر مذاکرات طرفین به نتیجه برسند/ طرف مقابل بیشتر به توافق احتیاج دارد/ قبول محدودیت‌های طولانی مدت در برنامه هسته‌ای صنعت هسته‌ای ما را ذبح می‌کند

"حمیدرضا آصفی" سخنگوی اسبق وزارت خارجه امشب 9 تیر در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی مذاکرات وین پرداخت.

ممکن است در ثانیه‌های آخر مذاکرات طرفین به نتیجه برسند/ طرف مقابل بیشتر به توافق احتیاج داردبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، "حمیدرضا آصفی" سخنگوی اسبق وزارت خارجه امشب 9 تیر در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی مذاکرات وین پرداخت.

آصفی در ابتدای برنامه با اشاره به روند مذاکرات وین گفت: نباید خود را گرفتار زمان کنیم، زیرا غربی‌ها و در صدر آن‌ها آمریکایی‌ها از شیوه فشار به طرف مقابل استفاده می‌کنند.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه با اشاره به این که این مذاکرات تا نیمه امشب قرار بوده به نتیجه برسد، ادامه داد: اختلافات کیفی هنوز در روند مذاکرات پابرجا است ولی این اختلافات به لحاظ کیفیت پراهمیت به حساب می‌آید.

وی با اشاره به این که این مذاکرات از ابتدا 13 سال به طول انجامیده است، خاطرنشان کرد: در این دور از مذاکرات شاهد زمان 20 ماهه برای گفتگو بودیم.

آصفی با بیان این که ادامه مذاکرات تا یک زمان نامحدود به نفع جمهوری اسلامی ایران نیست، بیان کرد: شرایط بلاتکلیفی در حوزه‌های اقتصادی مالی به وجود می‌آید.

ممکن است در ثانیه‌های آخر مذاکرات به نتیجه برسیم

سخنگوی اسبق وزارت خارجه در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تیم مذاکره کننده چگونه باید در زمان باقیمانده حرکت کند، افزود: مذاکره کار سختی به حساب می‌آید و سخت‌تر از آن زمانی است که با شش کشور آن هم با عقاید مختلف به مذاکره و گفتگو بنشینیم.

وی با تأکید بر این که رسیدن به اهداف جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است، گفت: مذاکره کردن ظرف مدت یکی دو ساعت انرژی زیادی می‌برد بنابراین باید اذعان داشت که این مذاکرات طاقت‌فرسا است.

آصفی با اشاره به این که در این مذاکره وقت تعیین نشده است، گفت: اگر قرار باشد در روند مذاکرات به نتیجه‌ای دست یابیم باید بگوییم که در ثانیه‌های آخر این اتفاق صورت گیرد.

هیچ کدام از طرفین برگه‌های آخر خود را رو نمی‌کنند

سخنگوی اسبق وزارت خارجه با بیان این که هیچ کدام از طرفین برگه‌های آخر خود را رو نمی‌کنند، ادامه داد: در دقایق آخر مهلت ممکن است تفاهم به دست آید.

طرف مقابل به توافق بیشتر احتیاج دارد

وی با تاکید بر این که تیم مذاکره کننده باید با اعتماد به نفس کار کند، گفت: باید مطمئن باشید که طرف مقابل به این توافق بیشتر احتیاج دارد.

احمد صمدی خبرنگار صداوسیما طی گفتگوی زنده تلفنی از وین در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون اوضاع و احوال روند مذاکرات گفت: اخبار به صورت رسمی از طرف دو هیئت اعلام نشده است این در حالی است که گفتگوها طولانی شده و روند مذاکرات ادامه دارد.

صمدی با اشاره به این که رئیس سازمان انرژی اتمی به وین آمده است، خاطرنشان کرد: 30 ِژوئن آخرین فرصت مذاکرات بود اما به نظر می‌رسد که قرار است زمان را نگه دارند.

وی با اشاره به این که هنوز هیچ تاریخی به صورت مشخص بین هیئت‌های مذاکره کننده مشخص نشده است، افزود: امکان دارد تا 5 الی 6 روز مذاکرات به طول بینجامد.

آصفی در ادامه به خطوط قرمز اعلامی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: آن‌ها می‌دانند خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران روشن است و این خطوط نیز به صورت محرمانه اعلام نشده، بلکه به صورت علنی اعلام شده و وقتی شما یک خطوطی را علنی اعلام می‌کنید، در عرف دیپلماتیک معنی آن با خطوطی که در محدوده‌های بسته و بین افراد خاص مطرح می‌شود خیلی تفاوت دارد.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه اضافه کرد: آن‌ها پیام را گرفته‌اند و سعی در شانتاژ دارند و وقتی مطالبی را عنوان می‌کنند که اگر فرضاً این مذاکره به نتیجه نرسید بگویند ما مقصر نبودیم و این جمهوری اسلامی است که تقصیر دارد، ضمن این که تا همین جای کار ما جوی افکار عمومی را در جهان به دست گرفتیم و همه به این اعتقاد رسیده‌اند که در این داستان حقانیت از آن ماست. 

مذاکرات هسته‌ای یک مذاکرات دوسر سود بود

وی تصریح کرد: این مذاکرات یک مذاکرات دوسر سود بود یعنی اگر به نتیجه رسیدیم، یک توفیق ملی و اگر چیز دیگری شد، مقصر گروه 1+5 و آمریکا هستند که حقوق ایران را به رسمیت نشناخته‌اند؛ لذا اگر دوستان ما روی مواضع ایستادگی کنند، طرف مقابل بیشتر زیر فشار زمان قرار می‌گیرد.

اعلام لغو تحریم‌ها در روز امضای توافق سبب می‌شود لغو تحریم‌ها به اما و اگرهای دیگری موکول نشود

آصفی در ادامه در خصوص ضرورت لغو یکپارچه تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی در روز امضای توافق اظهار داشت: اعلام لغو تحریم‌ها خیلی فرق می‌کند با این که شما موافقت‌نامه را امضا کنید، ولی لغو تحریم‌ها را به اما و اگرهای دیگری موکول کنید.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه ادامه داد: لغو تحریم‌ها در روز انعقاد قرارداد فضای بسیار مثبتی را در عرصه تجارت بازرگانی و روابط بازرگانی خارجی برای ما به وجود می‌آورد. ضمن این که اگر چنین اتفاقی بیفتد طرف مقابل دیگر خیلی سخت می‌تواند دبه یا جرزنی کند، یعنی در یک عمل انجام شده قرار می‌گیرد.

 قبول محدودیت‌های طولانی مدت در برنامه هسته‌ای صنعت هسته‌ای ما را ذبح می‌کند

وی در ادامه به فکت شیتی که آمریکایی‌ها منتشر کرده‌اند که بر اساس آن محدودیت‌هایی را برای برنامه هسته‌ای ما تعیین کردند و در پاسخ به این سوال که چرا تیم مذاکره کننده ما نباید این محدودیت تعیین شده را بپذیرد، گفت: اگر محدودیت‌ها طولانی باشد اتفاقی که می‌افتد این است که صنعت هسته‌ای ما ذبح می‌شود یعنی دانشمندان ما به کار خود بی‌انگیزه و بی‌رغبت می‌شوند.

آصفی ادامه داد: اگر ما به مرحله صنعتی شدن در این مرحله نرسیم و نتوانیم حقوق خود را اعمال کنیم، رخوت و سستی در میان می‌آید و عملاً در این صنعتی که در کشور بومی شده، ضعف ایجاد می‌شود.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه اضافه کرد: مسئله دوم این است که وقتی شما محدودیت‌های بلندمدت را می‌پذیرید، معلوم نیست که در آینده چه اتفاقاتی در عرصه بین‌المللی به وجود می‌آید و شما در یک عمل انجام شده‌ای که برای یک مدت طولانی برای خود ترسیم کرده‌اید، خود را از این صنعت محروم می‌کنید، ضمن این که از لحاظ منطقی و حقوقی نیز دلیلی ندارد که ما این محدودیت‌ها را بپذیریم. ضمن این که قصد آن‌ها از اعمال چنین محدودیت‌هایی آن است که می‌خواهند ما از مقاصد صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود انحرافی نداشته باشیم که این موضوع را همه می‌دانند. 

وی در ادامه به نظارت‌های فراپروتکلی اشاره کرد و گفت: اگر ما زیر بار این موضوع برویم، هم به لحاظ زمانی و هم به لحاظ مکانی دو ضرر متوجه ما خواهد بود.

آصفی ادامه داد: به لحاظ زمانی ممکن است آن‌ها این نظارت‌ها را 10 سال به طول بینجامند. به لحاظ مکانی نیز امروز بگویند می‌خواهند فلان جا را مورد بازرسی قرار دهند و فردا می‌گویند جای دیگری را می‌خواهند مورد بازرسی قرار دهند. ضمن این که آژانس در گذشته امتحان خوبی را در مورد ایران پس نداده؛ به این معنی که آژانس بدون دلیل این پرونده را به شورای امنیت فرستاد در حالی که این مسئله‌ای نبود که امنیت و صلح جهانی را به خطر بیندازد؛ لذا یک دلیل دیگر هم که ما نگران آن هستیم و برای بازرسی‌های فراپروتکلی محدودیت قائل می‌شویم این است که آژانس در گذشته امتحان خوبی از خود پس نداده است.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به این سوال که در روند مذاکرات سناریوهایی از جمله تمدید مذاکرات به چند روز دیگر مطرح می‌شود و این که ممکن است مذاکرات اصلاً به نتیجه نرسد و به نظر شما کدام سناریو محقق خواهد شد، گفت: تصور می‌کنم یک تفاهم آبرومندانه و محترمانه به دست آید اما این که دستیابی به این تفاهم چقدر زمان می‌برند خیلی نگران کننده نیست. البته اگر زمان مذاکرات بیش از یک ماه به طول نینجامد، تمدید مذاکرات خیلی نگران کننده نیست ولی اگر تمدید مذاکرات به یک زمان طولانی بینجامد خوب نیست.

به هم زدن میز مذاکره از سوی آمریکایی‌ها یک خودکشی سیاسی است

وی ادامه داد: اگر آمریکایی‌ها اوضاع را سوء محاسبه و اشتباه کنند و میز مذاکره را به گونه‌ای به هم بزنند که به تفاهم نرسیم، این یک خودکشی سیاسی است؛ لذا من احتمال قوی را در رسیدن به یک تفاهم می‌دانم. ضمن این که این تفاهم می‌تواند یک تفاهم حداکثری نباشد. 

آصفی در ادامه تأکید کرد: اعتماد به نفس، فراموش کردن زمان و پافشاری روی مواضع باعث می‌شود که تیم مذاکره کننده ما بتواند طرف مذاکره کننده را تحت تأثیر خود قرار دهد.

صحبت‌های مقام معظم رهبری، اعتماد به نفس تیم مذاکره کننده هسته‌ای را بالا برد

سخنگوی اسبق وزارت خارجه در پایان با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبری مبنی بر امانت‌داری، شجاعت، تدین و غیرت تیم مذاکره کننده هسته‌ای و این که چقدر این اظهارات مقام معظم رهبری می‌تواند بر روحیه تیم مذاکره کننده تاثیرگذار باشد، گفت: این‌ها ملزومات کار است و کسی که در خط مقدم جبهه دیپلماسی برای ما عمل می‌کند، اگر امانتدار و متدین نباشد نمی‌تواند خواسته‌های کشور را برآورده سازد و از خطوط قرمز عدول نکند.

وی ادامه داد: صحبت‌های مقام معظم رهبری اعتماد به نفس تیم مذاکره کننده را بسیار بالا برد و تیم مذاکره کننده اگر بداند مردم، حکومت و از همه مهم‌تر مقام معظم رهبری به آن‌ها اعتماد دارد، اعتماد به نفس آن‌ها هم بالا می‌رود و این موضوع باعث قوت قلب آن‌ها می‌شود و تیم مذاکره کننده می‌داند با این اعتمادی که به آن‌ها شده، آن‌ها نیز باید حداکثر تلاش خود را برای تحقق منافع ملی کشور انجام دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار