حاشیه‌نگاری باشگاه خبرنگاران از افطاری دکتر روحانی با اصحاب رسانه؛

از عکس یادگاری خبرنگاران با رئیس جمهور تا تقدیر از یک گوینده بازنشسته +تصاویر

مراسم ضیافت افطار رییس جمهور با جمعی از اصحاب رسانه شامگاه سه شنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی شب گذشته در مراسم ضیافت افطار، میزبان تعداد زیادی از خبرنگاران، عکاسان رسانه‌های مختلف بود.

مراسم ضیافت افطار، حدود ساعت 19:45 با عبور خبرنگاران از گیت‌های امنیتی و استقرار در سالن بزرگ و آبی رنگ اجلاس سران آغاز شد.

در این مراسم "محمد باقر نوبخت" معاون رئیس جمهور، "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، "عبدارضا رحمانی فضلی" وزیر کشور، "محمد نهاوندیان" رئیس دفتر رئیس جمهور، "پرویز اسماعیلی" مدیر روابط عمومی ریاست جمهوری، "الیاس حضرتی" فعال رسانه‌ای اصلاح طلب، "امیر محبیان" فعال رسانه‌ای اصولگرا، "یونس شکرخواه" استاد ارتباطات، "صالحی امیری" رئیس کتابخانه مرکزی، حجت الاسلام محمود دعائی رئیس موسسه روزنامه اطلاعات و مدیر مسئول سایر خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها و جمعی از خبرنگاران حضور داشتند.

                                                                                   یک شب با رئیس جمهور 

مجری مراسم ضمن خوش آمدگویی از سخنرانان این میهمانی دعوت کرد تا به پشت تریبون رفته و با رعایت محدودیت زمان به ایراد سخنرانی بپردازند.

اولین سخنران این مراسم حجت الاسلام "دعائی" رئیس موسسه روزنامه اطلاعات بود. وی طی سخنانی در باب فضیلت ماه مبارك رمضان و تأكید بر سخنان بزرگان دین مبنی بر پرهیز از غیبت، ستم، دشنام در ماه صیام گفت: اصحاب رسانه، مطبوعاتی‌ها و رسانه‌ای‌ها باید با تأسی از این فرامین از افشاگری‌های درست و نادرست، اتهام‌زنی‌ها، شایعه‌پراكنی‌ها و سایر اعمال نادرست امتناع كنند و این سیره باید به روش عملی و خط مشی‌ ما در همه زمان‌ها تبدیل شود.                                                                

وی حرمت انسان و آزادی بیان را خاطر نشان ساخت و با تأكید بر میانه‌روی و اعتدال برای حفظ منافع ملی گفت: امام حسن(ع) با نثار آبرو تلاش كرد تا اساس دین برقرار بماند و اگر ما نیز از آن امام همام پیروی كنیم بساط بسیاری از كدورت‌ها در جامعه برچیده خواهد شد.

دعائی که مدت زمان سخنرانی‌اش بیشتر از زمان در نظر گرفته بود چندین بار توسط مجری تذکر دریافت کرد اما همچنان به خواندن متن سخنرانی ادامه داد تا اینکه مجری به سمت حجت الاسلام دعائی آمد و گفت می‌خواهم کاغذهای شما را بشمارم تا ببینم چندتایش را هنوز نخوانده اید که دعائی خطاب به وی گفت همین یکی مانده الان تمام خواهد شد.

                                                                                    یک شب به یادماندنی با رئیس جمهور

دومین سخنران مراسم "یونس شکرخواه" استاد روزنامه‌نگاری و فعال مطبوعاتی بود که وقتی پشت تریبون قرار گرفت گفت: صحبت‌های بنده کمتر از صحبت‌های آقای دعائی است و قول می‌دهم مانند ایشان کاغذهای سخنرانی‌ام را یواشکی بیرون نیاورم.

وی با بیان اینکه تغییرات بنیادین فضای رسانه‌ای در جهان، كه منجر به دو سویه شدن جریان ارتباطات شده است، گفت: امروز دولت و روزنامه‌نگاران به سواد ارتباطی و رسانه‌ای جدید نیاز دارند تا بتوانند علاوه بر پاسخگویی به مخاطبان، اهداف و رسالت رسانه‌ها را حفظ كنند.

این فعال مطبوعاتی با اشاره به تصویب قانون دسترسی آزاد به اطلاعات از سوی دولت كه برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است، ضرورت تدوین سیاست ارتباطی و رسانه‌ای از سوی دولت به منظور تبدیل شدن سواد رسانه‌ای به دستورالعمل ملی را یادآور شد.

                                                                                  یک شب به یادماندنی با رئیس جمهور

سومین سخنران نیز "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که با اشاره به كاهش روند صدور مجوز برای نشریات، از تنوع و تكثر فرهنگی و برخورد برابر با رسانه‌ها به عنوان سیاست این وزارتخانه یاد كرد و گزارشی از نحوه حمایت‌ها و پرداخت یارانه از رسانه‌ها اعم از اینكه مخالف یا موافق دولت باشند، تدوین لایحه قانون جامع رسانه، تدوین لایحه سازمان صنفی رسانه، عملیاتی شدن قانون انتشار و دسترسی آزاد اطاعات، موضوع ارایه تبلیغات دولتی به رسانه‌ها ارایه كرد.

وی با اشاره به ایجاد بانك جامع برای روزنامه‌نگاران داخلی و رسانه‌های خارجی در كشور، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش كرده است تا در همه امور از نظرات پیشكسوتان روزنامه‌نگاری و فرهیختگان جامعه استفاده كند.

یک شب به یادماندنی با رئیس جمهور

پس از سخنرانی "علی جنتی" مجری برنامه از رئیس جمهور دعوت کرد تا به پشت تریبون رفته و برای میهمانان خود سخنرانی کند.

دكتر روحانی در ابتدای سخنان خود ضمن تبریك ولادت امام حسن مجتبی(ع)، گفت: ایشان امام صلح و رحمت در میان امت اسلامی است و راه و شیوه او می‌تواند مسیر هدایت ما باشد.

رییس جمهوری با تشكر از اصحاب رسانه بخاطر همكاری وهمراهی كه با دولت تدبیر و امید داشتند، گفت: اصحاب رسانه از یك سو باید نظرات مردم و جامعه را به دولتمردان، مسئولین و كارگزاران نظام انتقال دهند و از سوی دیگر در پی انتقال نظر دولت و نظام به مردم هستند كه این امر وظیفه مطبوعات را سنگین كرده است.

یک شب به یادماندنی با رئیس جمهور

دكتر روحانی با بیان اینكه دولت به دنبال تحت فرمان قرار دادن اصحاب رسانه نیست، بخاطر اینكه این امر نه قانونی و نه حرفه‌ای است، اظهار داشت: باید مطبوعات به صورت آزاد عمل كنند و نظرات خود را بیان كنند. تنها معیار، رعایت قانون و اخلاق حرفه‌ای در همه جا از سوی همگان است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینكه نباید در رسانه‌ها شاهد ترویج تشویش اذهان عمومی و افترا و تهمت به نظام و افراد باشیم، گفت: وظیفه رسانه‌ها باید تبیین واقعیت‌ها باشد و هدف شفاف‌سازی و آگاه‌سازی مردم نه خدای ناكرده سردرگم كردن آنها باشد.

رییس جمهوری تاكید كرد: بیان واقعیت‌های راهبردی و مسایل مربوط به اهداف ملی و نظام در ذهنیت‌ها باید راهبرد رسانه‌ها در سطح جهانی و جامعه باشد.

وی با اشاره به اینكه دولت یازدهم از روز اول به دنبال مقابله با تبلیغات منفی علیه مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه ساخت سلاح كشتار جمعی و عدم تعامل با جهانیان بوده است، گفت: دولت و ملت ایران هیچگاه به دنبال تهدید دیگران و سلاح كشتار جمعی نبوده و نیست. 

دكتر روحانی تصریح كرد: ایران در مذاكرات هسته‌ای به دنبال تأمین این هدف بود كه به دنیا بگوید آماده شفاف‌سازی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود می‌باشد تا همگان بدانند این جمله كه «نظام ایران مخفیانه به دنبال سلاح كشتار جمعی است»، تهمتی بیش نیست.

رییس جمهوری با بیان اینكه هدف دیگر از مذاكرات نمایش این واقعیت است كه جمهوری اسلامی ایران اهل منطق و گفتگو با دیگران برای حل مشكلات در پای میز مذاكره است، گفت: آنها اینگونه در تبلیغاتشان ایران را متهم می‌كردند كه اهل تعامل با جهانیان نیست و به دنبال ستیز و مداخله و برخورد است و حل مشكل ایران یك راه‌حل بیشتر ندارد و آن جنگ و اعمال فشارهای اجتماعی و اقتصادی است تا ایران از تصمیماتش منصرف شود. 

                                                                                              از عکس یادگاری خبرنگاران با رئیس جمهور تا تقدیر از یک گوینده بازنشسته +تصاویر
                               

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینكه مسیر تعامل و گفتگو در ۲۲ ماه مذاكرات به شكل جدی‌تر دنبال شد، گفت: معتقدم این مذاكرات می‌تواند نتیجه برد – برد برای طرفین داشته باشد، چرا كه اگر طرف مقابل مدعی است كه می‌خواهد مانع از ساخت سلاح هسته‌ای در ایران شود، هر چند ایران از ابتدا به دنبال آن نبوده و نیست، این هدف برای آنها حاصل می‌شود. چرا كه ما قادریم راه و مسیر نظام را در موضوع هسته‌ای به خوبی تشریح كنیم.

دكتر روحانی ادامه داد: هدف ایران نیز این است كه بتواند مسیر و راه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را ادامه دهد و تحریم های ظالمانه را بردارد و به نظر من اگر زیاده‌خواهی نباشد، مذاكرات می‌تواند پایانی برد – برد داشته باشد.

رییس جمهوری در همین خصوص ادعای طرف مقابل مبنی بر اینكه می‌خواهند زمان دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای را به تعویق بیندازند، نادرست، واهی و بی‌اساس خواند و گفت: در كشور ما كه رهبر معظم انقلاب در خصوص منع تولید و ساخت سلاح‌های كشتار جمعی فتوا دارد، برنامه‌ای برای ساخت چنین تسلیحاتی وجود ندارد.
                                                                              
دكتر روحانی با اشاره به اینكه در توافق ژنو طرفین نشان دادند كه به آنچه متعهد شدند، عمل كردند، گفت: ما به صد در صد توافق عمل كردیم و طرف مقابل نیز به طور نسبی به تعهداتش عمل كرد. در مواردی از نظر ما آنها دقیق عمل نكردند، اما تجربه پایبندی نسبی به توافقات را داریم و این واقعیت نشان می‌دهد كه حل مشكلات از طریق گفتگو ممكن است.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینكه اگر در مذاكرات این هفته و یا هفته آینده بتوانیم به توافق و تفاهم برسیم، معنایش كنار گذاشتن اقتصاد مقاومتی در ایران نیست، اظهار داشت: مسیر اقتصاد مقاومتی را با همه توان و تلاش ادامه خواهیم داد، چرا كه این مسیر به نفع كشور است و راهی است كه می‌تواند قدرت ملی ما را افزایش دهد، اقتصاد مقاومتی، فرهنگ استقامتی و تعامل سازنده با جهان اگر در كنار هم قرار گیرد باعث می‌شود تا از مشكلات پیش‌رو به سرعت عبور كنیم.

دكتر روحانی در ادامه افزود: همچنین اگر مذاكرات موفق باشد معنای آن بازگشت و بازتولید شیوه‌های اجرایی سال‌های گذشته نخواهد بود، دولت هیچگاه دلارها و سرمایه‌های فراوان را در مسیر واردات قرار نخواهد داد تا در طول ۸ سال ۷۲۰ میلیارد دلار صرف واردات كشور شود، اما مسایل كلان نظیر معضل اشتغال، محیط زیست و آب حل نشود. 


                                                                                   یک شب به یادماندنی با رئیس جمهور 

رییس جمهوری تصریح كرد: البته من نمی‌خواهم بگویم كه با آن وفور مالی و ارزی می‌شد همه مسایل كشور را حل كرد و یا این دولت می‌تواند همه مشكلات را مرتفع كند، اما معتقدم می‌شد گام های بلندی در ۸ سال گذشته برداشت.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه شیوه عملکرد ۸ ساله در صورت موفقیت مذاکرات نیز بازتولید نخواهد شد، گفت: دولت از ماه ها قبل برای نحوه استفاده مطلوبتر از امکاناتی که پس از دوره تحریم فراهم خواهد شد، برنامه ریزی کرده است.

دکتر روحانی تصریح کرد: در صورت توافق ، دولت یازدهم متعهد به اجرای مفاد آن توافق است و تنها شرط آن نیز پایبندی طرف مقابل در عمل به تعهداتش است.

رییس جمهوری اظهارداشت: اگر آنها در انجام تعهداتشان در چارچوب توافق متعهد بمانند ما نیز متعهد خواهیم ماند.

رییس شورای عالی امنیت ملی همچنین تاکید کرد که دولت آمادگی کامل دارد که اگر هر روز آنها توافق را زیر پا بگذارند، مسیر را شدیدتر از آنچه که در ذهن آنها می گذرد ، برگرداند و تغییر دهد.


دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سرمایه دولت و رسانه ها ، سرمایه اجتماعی و حمایت مردم است ، گفت: امیدوارم همگان اهداف ملی را مدنظر قرار دهند و آنچه در زمینه مذاکرات حق ملت است بدست آوریم و واقعیت ها را برای مردم توضیح دهیم.                                                                               

                                                                                           یک شب به یادماندنی با رئیس جمهور

 همچنین در این مراسم از گویندگان سابق سیما همچون "محمدرضا حیاتی" مجری و گوینده با سابقه بخش خبر سازمان صدا و سیما دعوت شده بود و رئیس جمهور از وی تقدیر کرد. خواهران حسنی دخت، نیز از گویندگان خبر سیما هم در این مراسم حضور یافتند.

پس از اذان و اقامه‌ی نماز، رئیس جمهور و میهمانان به صرف افطار پرداختند. هنوز افطار دکتر روحانی تمام نشده بود که تعدادی از خبرنگاران سر میز ایشان حاضر شدند و به خوش و بش پرداختند.

از نکات قابل توجه این ضیافت احوالپرسی صمیمانه و گرم زینب کریمیان خبرنگار خط خبری داغ بود که توجه همگان را به خود جلب کرد.

در پایان این ضیافت به یاد ماندنی اصحاب رسانه خواستار عکس یادگاری با رئیس جمهور شدند و روحانی درخواست آنها را رد نکرد و به میان آنان رفت و به احساسات میهمانان پاسخ داد.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۲۴ تير ۱۳۹۴
خسته نباشین
آخرین اخبار