ورود یارانه به برنامه ششم؛

عمر یارانه‌ها پایان نمی‌یابد/ ارتقای عدالت اجتماعی و افزایش تولید از اصول هدفمندی است

طبق بند 14 برنامه ششم توسعه تحقق کامل هدفمندسازی یارانه‌ها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره‌وری، کاهش شدت انرژی و ارتقاء شاخص‌های عدالت اجتماعی باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصاد کلان گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، قانون هدفمندی یارانه ها که از همان ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم مورد انتقاد هم دولتی ها و هم صاحبنظران اقتصادی قرار گرفته بود طبق قانون امسال را سال پایانی خود می دانست.

در واقع طبق سیاست های برنامه پنجم توسعه، رسیدن نرخ حامل های انرژی به 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس، اعطای یارانه به بخش تولید، بهداشت و درمان و تامین بخش از مخارج دولت جز اهداف قانون هدفمندی یارانه ها ذکر شده بود.

اما با این وجود، یارانه تنها در پرداخت نقدی آنهم به صورت سراسری خلاصه شد و حتی دولت برای تداوم پرداخت یارانه نقدی به منابع بانک مرکزی و خزانه نیز دست درازی کرد و از طرفی قیمت حامل های انرژی را نیز آنطور که باید و شاید ساماندهی نکرد.

بر اساس این گزارش؛ با توجه به اهمیت موضوع هدفمندی یارانه ها به خصوص یارانه نقدی و چگونگی تغییر نرخ حامل های انرژی تمام نگاه ها به سمت دفتر مقام معظم رهبری بود که آیا نامی از هدفمندی یارانه ها در برنامه ششم ذکر خواهد شد یا خیر.

روز گذشته رهبر معظم انقلاب سیاست های برنامه پنجم توسعه را در قالب 80 بند ابلاغ فرمودند که در بند 14 بخش امور اقتصادی این سیاست ها "تحقق کامل هدفمندسازی یارانه ها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره‌وری، کاهش شدت انرژی و ارتقاء شاخص‌های عدالت اجتماعی" مورد تاکید قرار گرفته است.

بنابراین تکلیف هدفمندی یارانه ها طبق سیاست های صریح برنامه ششم توسعه مشخص شده است حال باید منتظر ماند و دید دولت یازدهم چه برنامه هایی جهت ساماندهی این بخش دارد.

امید است برنامه های یارانه ای دولت به گونه ای تنظیم شود که هم بر اساس برنامه ششم توسعه باشد و هم ارثیه تلخی برای دولت بعدی به شمار نیاید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۰ تير ۱۳۹۴
بایدکلیه مسئولین مخصوصا مسئولین دولتی و مجلسی ها توجه داشته باشند که در اوایل اجرای قانون یارانه ها قراربرین شد تا در 5 مرحله ودر هر مرحله 20 در صد از سوبسید حامل های انرژی کاسته شود و بصورت یارانه به خود مردم واگذار گردد تا مردم نسبت به نوع ومیزان مصرف از انرژی ویا مبلغ یارانه تصمیم بگیرند ولی متاسفانه بعداز 4 سال قیمت حامل ها ی انرژی می توان گفت 1000در صد و قیمت سایر کالاهای اساسی چندین برابرحتی 10 برابر گرانتر شده در حالی که مبلغ یارانه همان مبلغ 45هزارتومان ثابت است بهتراست کمی به فکر کارگرانی که حقوق و مزایای انها در این سالها در جازده و روزبروز بیشتر شرمنده خانوار خود هستند باشند
Iran (Islamic Republic of)
ایرونی
۱۳:۲۰ ۱۰ تير ۱۳۹۴
مردم خودشون میدونن تو مملکت ما چیزی که میخواد اتفاق بیفتد اول شایعه میشه.منتظر وقوع شایعات هستیم.
Germany
عباس
۱۳:۰۲ ۱۰ تير ۱۳۹۴
سلام...قرار بود که یارانه ها برای اقشار ضعیف دائمی باشد...اما با این وضع نمیتوان مطمئن بود...در حالی که قیمت حاملهای انرزی افزایش می یابد اما یارانه اقشار ضعیف افزایش نیافته....اگر دولت بخواهد یارانه مردم را قطع کند...
آخرین اخبار