مشهد؛

متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی استان خراسان رضوی دو برابر میانگین کشوری است

توجه به صنعت، معدن و تجارت در هر کشوری در حقیقت توجه به پیشرفت اقتصاد آن کشور است.استاندار خراسان رضوی نیز صادرات استان را یک میلیارد و 800 میلیون دلار اعلام و به رشد 8 درصدی صادرات نسبت به پارسال اشاره کرد که خود بیانگر اقتصاد رو به رشد خراسان رضوی است، همچنین صادرات 9 میلیون دلاری بازارچه های مرزی(دوغارون و باجگیران) نیز در رونق اقتصادی منطقه ، کمک موثری بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از مشهد؛ به این بهانه و در روز ملی صنعت، معدن و تجارت به سراغ رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی رفته است.

صنعتی شدن ، استفاده از تواناییهای فنی مهندسی و علمی

راضیه علیرضایی با بیان اینکه صنعتی شدن به عنوان استفاده از تواناییهای فنی مهندسی و علمی دربهبود رفاه و بهره برداری بهتر از منابع است،گفت: صنعتی شدن روشی است که در اقتصاد کشور و در توسعه ی کشورهای جهان تأثیر به سزایی داشته و به همین دلیل اقتصاد جهان خصوصا در سالهای اول صنعتی شدن، رشد بسیارسریعتری پیدا کرد.

وی افزود: در کشور ما هم صنعت خصوصا پس از انقلاب، نقش بسیار پررنگی در بهبود اقتصاد کلان کشور داشته و کماکان ما به نقش صنعت به عنوان، عامل اصلی در تولید، اشتغال وبهره برداری از منابع کشاورزی ، مواد معدنی و توسعه تجارت، اعتقاد داریم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: استان خراسان رضوی به لحاظ صنعتی و توسعه یافتگی و واحدهای سرمایه گذاری بعد ازاستانهای تهران، اصفهان و خوزستان رتبه چهارم را درکشور دارد.

علیرضایی خاطر نشان کرد: 96 درصد واحدهای صنعتی بزرگ در استان ما با سرمایه گذاری بخش خصوصی مدیریت می شودو این در حالیست که سرمایه گذاری های واحدهای صنعتی بزرگ در استانها ی مذکور باحمایت دولت انجام میشود.

وی تفاوت صنعت استان با صنایع دیگر کشور را ترکیب صنایع عمده استان دانست و ادامه داد: در صنایع استان، 16 درصد صنایع غذایی است که نقش عمده ای در gdp(تولید ناخالص داخلی) استان دارد که فرق عمده ما درحجم صنایع غذایی و صنایع رو به رشد و نوپای کانی غیر فلزی و صنایع فلزی است ولی در کشورو خصوصا غرب کشور صنایع پتروشیمی در جایگاه اول است.

تجارت خارجی

علیرضایی گفت: تفاوت دیگر ما با کشور در تجارتمان بوده زیرا در سطح تجارت خارجی، ارزش افزوده هرتن کالا ی صادراتی استان دوبرابر ارزش افزوده هرتن کالای صادراتی کشور است ،همچنین سهم ما از ارزش افزوده استان با سهم صنعت کشور از این ارزش افزوده تفاوت دارد.

وی تاکید کرد: سهم صنعت 4/10درصد ارزش افزوده استان است در حالیکه این رقم در کشور14 درصد است ویکی از دلایل عمده آن این است که بنگاه های بزرگی که ما در استان داریم، کلیه مراودات مالی و تجاریشان در مرکز انجام می شود و در gdp (تولید ناخالص داخلی) و درآمد استان لحاظ نمی شود.

این مسئول ادامه داد: تاثیر تغییرات اقتصادی کشور هم در استان متفاوت است زیرا استان از نظر سوق الجیشی در شرقی ترین نقطه کشور قرار دارد که با فضای اقتصاد رو به توسعه غرب کشور یک کویربزرگ فاصله دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تنها مخزن گاز استان ، به عنوان منبع انرژی و یکی از پایه های توسعه صنعتی، برای استان خراسان و استان های شمالی مشترک استفاده می شود و لذا اقتصاد استان با کمبود زیربناهای توسعه صنعتی روبرو بوده و در تامین زیربناهای اصلی توسعه صنعتی آب، برق و گاز نیاز به جذب سرمایه گذار خارجی داریم.

نقشه راه

علیرضایی گفت: عمده پروژه های ما مبتنی بر محور های نوسازی و بهسازی صنایع موجود و حفظ ظرفیت و سهم کنونی استان در این حوزه و در سطح کلان کشور و همچنین توسعه صنایع معدنی به دلیل مصرف کم آب وعدم نیاز به مواد اولیه وارداتی و تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی بیان کرد: برنامه ما در صنایع کوچک، بحث شبکه شدن صنایع ،کوچک کردن شبکه توزیع و افزودن سهم واحدهای تولیدی کوچک و متوسط از حمایتهای ممکن و پیش بینی شده در بودجه است.

به گفته ی وی حفظ وضعیت موجود و نوسازی در برخی صنایع، افزایش ظرفیت و جذب سرمایه گذار خارجی، پیش بینی دوبرابر شدن ظرفیت در تجهیزات صنعتی و ایجاد ظرفیت های جدید در برخی اقلام، از دیگر برنامه های این سازمان است.

بعد از تحریم

علیرضایی با ابراز رضایت از تدوین برنامه سند اشتغال افزود: تا کنون بخش زیادی از پیش بینی ما برای سرمایه گذاری سال 94 که 2000 میلیارد تومان بوده، محقق شده به طوریکه اکنون حدود1000 میلیارد تومان ماشین الات وارد استان شده و در شرایط رکود تحرک خوبی به بازار و صنعت وارد شده است.

وی ادامه داد: ما پارسال خودمان را برای این موضوع و ارتباط با دنیا، آماده کردیم وزن تعرفه ها به طور میانگین از سال 92 تا الان، هرسال 10تا 15 درصد کاهش پیدا کرده و علیرغم تحریم ها، رقابت پذیرتر شده ایم.

علیرضایی اظهار داشت: این خصلت اقتصاد مقاومتی است که در این مدت علاوه برکاهش تعرفه واردات ، تولید و افزایش صادرات 8 درصدی نیز داشته ایم.

وی خاطر نشان کرد: در برخی واحدها بهره وری سرمایه در استان،مانند پوشاک، وسایل نقلیه موتوری، تجهیزات حمل و نقل، ماشین­آلات و دستگاه­های برقی، نسبت به کشور در وضعیت بهتری قرار دارد .

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در رابطه با بهره وری نیروی کار گفت: بهره وری نیروی کاراستان ، از کشور، پایین تر است به این معنی که نیروی کارما نسبت به میانگین کشور، دستمزد پایین تری دریافت می کند وآن هم به دلیل وجود نیروی کار مهاجر فراوان در استان است.

عوامل موثر وبازدارنده

علیرضایی گفت: مهمترین عامل موثر در توسعه صنعت استان، خصوصی بودن صنایع بوده است و عوامل بازدارنده مانند عدم اتفاق نظر برنامه ریزان استان درباره آینده و توسعه آن و توجه به حمل و نقل ریلی مسافری است.

وی بی توجهی به حمل و نقل ارزان باری بین المللی وعدم توجه به صنعتی شدن را از عوامل بازدارنده توسعه صنعت استان و کشورعنوان کرد.

سردرگمی در صنعت

در ادامه این گزارش رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به تحریم های موجود گفت: صنعت ما دچار یک سردرگمی است که با توجه به تحریم ها، حمایت مناسبی از سمت نهادهای دولتی نیز نداریم و اگر مذاکرات به نتیجه برسد و سختگیری ها در توسعه صنعت باشد، اثرات مطلوبی نخواهد داشت.

سید حسن حسینی افزود: اگر تحریم ها برداشته شود، واردات به کشور ما بصورت بی رویه انجام می شود، زیرا محصول ایران به لحاظ کیفی گران بوده و این گرانی مربوط به مراحل تولید کالای باکیفیت است که با هزینه زیاد تولید می شود که این موضوع ربطی به تحریم ها ندارد بلکه نرخ بهره های بانکی بجای 24 درصد، 28 تا 30 درصد است.

وی با بیان اینکه سیستم مالیاتی ما در حقیقت یک نظام مالیات بردرآمد به بخش تولید نیست بلکه مالیات بر اسم است، گفت: این در حالی است که در بودجه سال 1394 حدود 90 میلیارد تومان باید از درآمدهای مالیاتی در این بخش حاصل می شد.

وی به موضوع دیوان سالاری و روند پیچیده اداری کشور اشاره کرد و افزود: برای انجام مراحل اداری زمان زیادی صرف می شود که این معطلی در حقیقت کمک به عقب افتادن تولید است که ما باید در این راستا به تولید داخلی تکیه کنیم و موانع را از سر راه برداریم.

برون رفت از اقتصاد نفتی

حسینی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی، تولید داخلی و برون رفت از اقتصاد نفتی است که مشکلات این مهم در کشور باید حل وفصل شود چرا که تحریم ها در این موضوع تاثیری ندارد.

وی ادامه داد: البته وجود تحریم ها در انتقال پول، تاخیر در ورود لوازم و مواد اولیه وقیمت بالای آن تاثیر خود را دارد.

حسینی خاطر نشان کرد: تمام ایرانی ها باید به این تفکر برسند که منافع باید ملی باشد نه فردی، در این رابطه نیاز به آموزش نیست، آموزش باید در راستای تولید باکیفیت و عرضه به بازار باشد.

20 میلیون دلار کالای قاچاق

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: ما باید یاد بگیریم که جنس با کیفیت به بازار های داخلی و خارجی ارائه دهیم، هزینه ها را کاهش و ارزش رقابتی با کالای خارجی را بالا ببریم زیرا شایسته نیست که 5 میلیارد دلار کالای وارداتی داشته باشیم و 20 میلیون دلار کالای قاچاق.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.