کوهکن در گفتگو مشروح با باشگاه خبرنگاران:

یکی از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی، فرهنگسازی است/ هیچ دولتی به تنهایی نمی‌تواند اقتصاد مقاومتی را محقق کند

نایب رئیس جبهه پیروان گفت: هیچ دولتی به تنهایی نمی‌تواند اقتصاد مقاومتی را پیاده کند، اما در مرحله اول دولت از رئیس جمهور تا سایر وزرا به خصوص وزرای اقتصادی باید از بن دندان به این اقتصاد مقاومتی معتقد باشند.

یکی از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی فرهنگسازی است/"محسن کوهکن" نایب رئیس جبهه پیروان در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکلهای   گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: مقام معظم رهبری چارچوب‌های اصلی عملی شدن اقتصاد مقاومتی را تدوین کرده‌اند که تحقق این راهکارها در کنار چارچوب‌ها و فرمول‌های اقتصادی و مالی با تنظیم و همگام‌سازی قوانین اقتصاد مقاومتی امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی، فرهنگسازی است، افزود: متاسفانه در حوزه فرهنگسازی کم‌کاری شده است، مثلا در مورد استفاده از خودرو هنوز یک عده‌ای با نگاه مصرف کننده و بی‌توجه به امر اشتغال و رونق کمی و کیفی توسعه صنعت در داخل کشور عمل می‌کنند.

کوهکن با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم توجه به خرید تولیدات داخلی گفت: اگر به ابعاد تغییر رویکرد مصرف کنندگان به تولیدات داخل توجهی نشود، قطعا راهکارهای اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد.

وی با بیان اینکه هنگامی که به مصرف کننده میگوییم چرا کالای ایرانی را نمی‌خرید و کالای مشابه خارجی را تهیه می‌کنید آنها یک حرف دارند و آن هم بحث کیفیت است، گفت: کارشناسان باید به سمت تغییر رویکرد مردم به سوی استفاده از تولیدات داخل روی آورند و همچنین در جهت بالا بردن تقاضا، رقابت در تولید داخلی، افزایش ارتقا کیفیت و همچنین ایجاد تنوع در تولیدات داخلی تلاش کنند.

نایب رئیس جبهه پیروان تصریح کرد: تا زمانی که تقاضا  به سمت و سوی داخلی برده نشود و تنوع تولید به وجود نیاید و همچنین رقابت را برای ارتقاء کیفیت ایجاد نکنیم، اقتصاد کشور تغییری نخواهد کرد.

کوهکن افزود: جامعه‌ای که بیکاری جوانان را لمس می‌کند، باید نگاهش به سمت رونق اقتصادی باشد که پیام اولش بالا بردن ضریب اشتغال و کاهش نرخ بیکاری باشد.

وی با اشاره به نقش دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: دولت در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی کارهایی را انجام داده است، اما اگر این امر به طور جدی دنبال نشود، در حد یک بخشنامه باقی خواهد ماند و بایگانی می‌شود.

کوهکن گفت: باورهای غلطی در فرهنگ اقتصادی ما به وجود آمده است که چه از ناحیه دولت و چه از ناحیه مردم در واقع به خود ما ضربه خواهد زد.

وی افزود: باور فرهنگ اقتصادی در اروپا این است که وقتی قیمت کالایی افزایش می‌یابد، جامعه به صورت اتوماتیک‌وار تقاضایش را پایین می‌آورد، یعنی با ابزار و ساز و کار کاهش تقاضا، نرخ را کنترل می‌کند، اما فرهنگ ما عکس این است و با گران شدن یک کالا به شدت تقاضا افزایش می‌یابد که این مسئله از فرهنگ غلط اقتصادی ما نشات می‌گیرد.

کوهکن گفت: از همین برداشت و یا باورهای غلط است که وقتی فرد مالیاتش را پرداخت نمی‌کند، خوشحال است از این که فرد زرنگی بوده و مالیات نداده اما در کشورهای اروپایی مردم با میل و رغبت مالیات‌شان را پرداخت می‌کنند و باورشان این است که این مالیات وقتی در کلان اقتصاد هزینه می‌شود، منافع کوتاه مدت،‌ میان‌مدت و بلندمدت‌شان به خود شخص بازمی‌گردد؛ لذا پرداخت مالیات را به عنوان هزینه‌ای که از کیسه‌اش برود، نمیداند بلکه سرمایه‌گذاری برای سلامت اقتصادی که منافع خودش هم در دل آن اقتصاد است، میداند.

وی با بیان اینکه اگر مردم، دولت را در هر اقدام اقتصادی همراهی و پشتیبانی نکنند،‌ موفق نخواهد شد، افزود: وقتی یک رئیس جمهور انتخاب می‌شود، ‌همه باورها این است که با انتخاب این رئیس جمهور  همه مشکلات حل خواهد شد اما این طور نیست لذا باید به این باور برسیم که قدرت در دست مردم است و مردم باید با اصلاح فرهنگ اقتصادی‌شان،‌ مطالبات‌شان، افزایش ضریب کار و ساعات مفید کار  تأثیر 95 درصدی را داشته باشند که اگر چنین شد، دولت نیز  قطعا وظیفه‌اش را انجام خواهد داد.

کوهکن گفت: البته در بعضی موارد خلاءهای قانونی وجود دارد که باید قوانین را به وجود آورد، در برخی مواقع نیز موانع قانونی وجود دارد که باید با یک پالایش انقلابی، با مجاهدت لازم و مدیریت جهادی کارها را پیش برد.

وی با بیان این که اگر دولت و مردم با کمک یکدیگر به آثار بلند مدت تحقق اقتصاد مقاومتی فکر کنند،‌ قطعاً سازوکارهای لازم ایجاد خواهد شد، گفت: هیچ دولتی به تنهایی نمی‌تواند اقتصاد مقاومتی را پیاده کند، اما در مرحله اول دولت از شخص رئیس جمهور تا سایر وزرا به خصوص وزرای اقتصادی باید از بن دندان به این اقتصاد مقاومتی معتقد باشند.


کوهکن گفت: تحقق 100 درصدی اقتصاد مقاومتی، زمان‌بر است که هم باید باورها و زیرساخت‌ها اجرا شود و هم قوانین پایین دستی و شیوه‌های اعمال آن‌ها فراهم گردد و سپس فرمان اجرا را به دست کسانی دهیم که اقتصاد مقاومتی را بفهمند و باور داشته باشند و سپس با مدیریت جهادی در جهت تحقق آن عمل کند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار