در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد

تنظیم کولر در دمای 24 تا 26 درجه، راهکاری موثر در صرفه‌جویی

مجری طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی گفت: استفاده از لامپ‌های کم مصرف، تنظیم درجه کولر، رسیدگی و سرویس به موقع وسایل سرمایشی، می‌تواند صرفه‌جویی 20 الی 30 درصدی را به دنبال داشته باشد.

احمدرضا توکلی مجری طرح های بهینه سازی مصرف انرژی در گفتگو با خبرنگار حوزه انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، در خصوص مصرف انرژی در تابستان گفت: ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری بیشترین سهم مصرف برق را به خود اختصاص داده‌اند و به عنوان بخش غیر مولد بالغ بر 50 درصد از انرژی الکتریکی را مصرف می‌کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته بیشترین میزان مصرف به بخش صنعت تعلق دارد که این هزینه کرد منجر به تولید ارزش افزوده می شود و ما نیز باید بتوانیم به این سمت حرکت کنیم.

توکلی در توضیح زمان پیک مصرف گفت: در طول سال 2 نوع پیک مصرف فصلی و روزانه داریم که فصل تابستان به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی در پیک فصلی و ساعات 11 تا 15 ظهرگاهی و 17 تا 23 شبانگاهی به عنوان پیک مصرف شبانه یاد می‌شود. 

مجری طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در ادامه به بیان راهکارهایی برای صرفه جویی پرداخت و گفت: در هنگام خرید وسایل و تجهیزات برقی به داشتن علامت استاندارد و داشتن برچسب انرژی A  و یا B دقت لازم را داشته باشند.

وی در خصوص زمان استفاده از وسایل گرمایشی گفت: در زمان اوج مصرف برق تا حد ممکن از تجهیزات گرمایشی مانند گاز و ... استفاده نکنند زیرا همین امر باعث گرمای مضاعف هوا می شود و استفاده از سیستم سرمایشی را به بیشترین حد خود می‌رساند.

توکلی در خصوص سیستم روشنایی بیان کرد: باید تلاش شود تا در ساعات پیک ظهرگاهی از سیستم روشنایی طبیعی استفاده شود، همچنین لامپ‌های کم مصرف و LED  را جایگزین لامپ‌های رشته‌ای کنیم.

 مجری طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی درباره دمای آسایش ساختمان اظهار داشت: برای دمای ساختمان در تابستان عدد 24 تا 26 درجه به عنوان دمای آسایش تعریف شده است که اگر مشترکین این نکته را رعایت کنند رقم قابل توجهی در صرفه جویی برق کمک کرده‌اند.

گفتنی است با کاهش 1 درجه سیستم‌های سرمایشی میزان 5 درصد مصرف برق کاهش می‌یابد.

وی در خصوص سیستم‌های سرمایشی گفت: کولر گازی برای مناطق که رطوبت هوا زیادی دارند مانند مناطق شمالی و جنوبی کشور مناسب است و کولر آبی برای مناطق با آب و هوایی خشک و رطوبت پایین مناسب است. همچنین مصرف برق کولر گازی 4 برابر کولرهای آبی است که انتخاب درست آن با توجه به منطقه سکونت به اقتصاد خانوار کمک می‌کنند.

توکلی تصریح کرد: سرویس و نگه‌داری منظم و دوره‌ایی سیستم‌های سرمایشی، استفاده از سایه بان برای کولرهای آبی و گازی می‌تواند راندمان این کولرها را 15 الی 20 درصد افزایش دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار