معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها اعلام کرد

یک هکتار آبخیزداری 520 مترمکعب آب تولید می کند

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها و مراتع کشور اعلام کرد: هریک هکتار اجرای عملیات آبخیزداری در عرصه های منابع طبیعی 520 مترمکعب آب تولید می کند.

به گزارش حوزه كشاورزي گروه اقتصادي باشگاه خبرنگارن به نقل از سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری، پرویز گرشاسبی صبح امروز (چهارشنبه ) به مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها گفت: تا کنون در 27 میلیون هکتار از عرصه ها منابع طبیعی عملیات آبخیزداری انجام شده است و تا انجام آن در سطح 130 میلیون هکتار فاصله داریم.

وی با بیان اینکه فناوری های آبخیزداری با توجه به کاربرد آن در دوران خشکسالی مورد کم توجهی قرار گرفته است، زمین را بهترین محل برای مدیریت آب دانست و تصریح کرد: بکار بستن تکنیک هایی همچون؛ پخش سیلاب، بخوانداری، احیای منابع طبیعی حوزه آبخیز و آبخیزداری می تواند در تقویت سفره های زیر زمینی کارگشاه باشد.

گرشاسبی تشدید خشکسالی های کشور را ناشی از برنامه ریزی های بخشی و استانی دانست و ابراز داشت: در سال 1337 سد سفید رود در استان گیلان بنا شده است که الان بیش از 50 درصد حجم این سد را رسوب فراگرفته است اما بی محابا و بدون اینکه مطالعات و تجدید نظری صورت گیرد بیش از 20 سد در بالادست حوزه آبخیز آن بنا شده است، آیا میزان آبدهی حوزه ابخیز سفید رود زیاد شده است؟!

وی با بیان اینکه سرزمین ایران بلحاظ جغرافیایی در کمربند خشک واقع شده است و باید درک درستی از شرایط موجود داشته باشیم یادآورشد: باید مدل هایی را در کشور ترویج نماییم که الگو و تجارب آن در کشورهایی نظیر تونس، مراکش، مصر و کشور های آسیای میانه وجود دارد نه کشورهای اروپایی!

گرشاسبی ادامه داد: درخوزستان تاکنون منشاء گردوغبار داخلی وجود نداشت، اما الان با از بین رفتن مراتع و پوشش گیاهی و خشک شدن تالاب ها این پدیده حادث شده است، در حاشیه دریاچه ارومیه 300هزار هکتار اراضی بیابانی ایجاد شده است، ما ناچاریم شرایط حاضر را بپذیرم و برای تعدیل خشکسالی همزیستی مسالمت آمیز داشته باشیم.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها در پاسخ به این سووال که با خشکسالی چه باید کرد، گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی پدیده خشکسالی و حادث شدن گردو غبار در کشور اجتناب ناپذیر است اما پیش آگاهی و سیستم هشدار و اخطار، نحوه مدیریت توسعه منابع آب و تغییر الگوی کشت در کشاورزی و جایگزین کردن نوع محصولات کشاورزی که به آبهای زیادی نیازمندند است می تواند با توجه به شرایط موجود کشور را آداپته نماید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار