مدیر طرح راهبردی حریم پایتخت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

30 سال ساخت‌و‌ساز با دشت تهران چه كرده؟

ساخت و سازهای دم‌دستی و غیر‌فنی طی سالهای اخیر دشت حاصل‌خیز تهران را به لكه‌های شهری تبدیل كرده است.

غزال كرامتی مدیر طرح راهبردی حریم پایتخت در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ گفت: از زمان تهیه اولین طرح جامع تهران تا به امروز، مسئله ی نسبت و رابطه‌ی شهر با پیرامون موضوعی بوده كه از ابعداد مختلف مطرح شده است،‌ در این خصوص اقدامات مختلفی مانند تعیین حوزه استحفاظی یا حریم، تعریف لبه ها‌ی سبز درختگاری شده مجهز برای كنترل گسترش شهر، ‌طرح توسعی شهری و طرح مجموعه‌ی شهری و تعریف نسبت و رابطه با شهرهای تازه تاسیس پیرامون و ... انجام شده است.

وی افزود: با وجود برنامه ریزی‌های مختلف آنچه در عمل اتفاق افتاده بسیار بغرنج و پیچیده بوده است و به راحتی با این طرح ها قابل حل نیست بنابراین باید در خصوص برنامه‌ریزی‌ها نگاه مفصل‌تری كرد.

عضو انجمن مفاخر معماری ایران گفت: نگاهی اجمالی به پیشینه‌ی شهر تهران حاكی از این است كه در طول سی سال دشت تهران كه دارای زمین‌های حاصل‌خیز و مناسب برای كشت و كار بود،‌ به لكه‌های بزرگ به هم پیوسته از ساخت و سازهای دم دستی و غیر فنی تبدیل شده است كه هر تكه اسامی مختلف گرفته و شهر نامیده شده است.

وی در این خصوص ادامه داد: مطالعه‌ی نجربه‌های جهانی در خصوص مسئله حاكی از این است كه جریان‌های مشابه مخرب محیط زندگی و زیست‌بوم در دهه‌های اول قرن بیستم میلادی، گریبان كلانشهری مثل لندن را نیز گرفته بود كه با چاره اندیشی و تدوین راه حل ایجاد كمربند حفاظت از طبیعت به این معضل پایان دادند و موفق شدند كه نه تنها تغییرات را كنترل كنند بلكه زندگی روستایی و كار و پیشه كشاورزی سنتی را كه با ظهور انقلاب صنعتی در حال نابوده بود بازتعریف كرده و كشاورزی صنعتی و مكانیزه را به جهان معاصر معرفی كنند.

مدیر تلفیق مطالعات افزود: تا سال 1383 این مشكل در تهران به شكل حاد مطرح بود كه با قوانین و مصوبات و طرح های متعدد و تهیه طرح جامع تهران به وسعت 5919 كیلومتر مربع كه مشتمل بر 20 شهر و 415 آبادی در قالب 6 شهرستان بود به عنوان حریم پایتخت مطرح شد و در سال 1386 به تصویت شورایعالی شهرسازی و معماری ایران رسید،‌ از آن پس طرح های دیگری نیز برای ساماندهی هرچه بهتر پایتخت و اراضی اطراف آن تصویب شد كه همگی در راستای بهبود شرایط انجام گرفته است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اسداله اسعدی
۰۹:۵۴ ۱۳ تير ۱۳۹۴
این طرح کماکان در پیچ وخم فرسایشی گرفتار وباگذشت بیش از سه سال هنوز مراحل ابلاغ به عمل را نپیموده! وساخت وسازهای غیرمتعارف در اراضی حریم شهرتهران کماکان ادامه دارد.ضرورت نظارت و پیگیری وزارت راه وشهرسازی در خصوص فرآیند وسرانجام طرحهای توسعه شهری مصوب دراین برهه محسوس واجتناب ناپذیر میباشد.