مدیر پرحاشیه‌ای كه مشاور شد

امروز رضا دادویی که دورانی خاص را با بهرام جمالی سپری کرده است، مشاور اجرایی بنیاد رودکی در امور هنرهای نمایشی شده است، اتفاقی که برخی از آن آغازی بر اتفاقات عجیبی دیگر در حوزه تئاتر خبر می‌دهند.

حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ بهرام جمالی، مدیر عامل بنیاد رودکی صبح امروز طی حکمی رضا دادویی _مدیر برکنار شده شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی_ را به عنوان مشاور اجرایی بنیاد رودکی در حوزه هنرهای نمایشی انتخاب کرد.

انتخاب دادویی به عنوان مشاور اجرایی بنیاد باعث شده بحث تازه‌ای در میان هنرمندان مبنی بر حواشی گذشته این دو مدیر صورت بگیرد، اتفاقاتی که آسیب‌های زیادی را به تئاتر کشور وارد کرد. نکته اصلی اینجاست که توقیف آثار نمایشی در دورانی صورت گرفته که جمالی رئیس بنیاد رودکی بوده و دادویی رئیس شورای نظارت و ارزشیابی بوده است.

حاشیه‌های رضا دادویی از ابتدای حضورش رخ داد، در جایی که پس از انتخابات خانه تئاتر در اردیبهشت ماه سال گذشته خبری با تیتر «رئیس شورای نظارت تئاتر کشور انتخابات سال 88 را زیر سوال برد» در رسانه ها به سرعت منتشر شد، اتفاقی که با واکنش سریع و تند دادویی همراه بود و او در توضیحش در رابطه با چنین رفتار و صحبت‌هایی گفته بود:«در جلسه مذکور، با توجه به اعتراضات تعداد زیادی از هنرمندان به نحوه رأی گیری، در نوبت سخنرانی خود، و در جهت همدلی بیشتر میان اعضا، خاطر نشان کردم که برگزاری درست انتخابات کار دشواری است و دوستانی که در مقاطع مختلف نسبت به نحوه برگزاری‌ها انتقاد دارند، بهتر است که خودشان قواعد اولیه را به خوبی رعایت کنند.» 

در نهایت یکی از خبرگزاریها  در توضیح خود از جوابیه دادویی نوشت:« دادویی ابتدا سخنان خود را رد کرد، اما در نهایت به اینجا منتهی شد که ایشان اعلام کرد که صحبتی از انتخابات سال 88 نکردم. امید است آقای رضا دادویی که به تازگی به عنوان رئیس شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر کشور منصوب شده است دقت بیشتری در برداشتن قدم‌های خود نشان دهد و در بیان سخن تامل بیشتری خرج دهد زیرا در نهایت تئاتر است که ضربه جدی را متحمل می‌شود.

رضا دادویی اما پس از این اتفاقات با همراهی بهرام جمالی به عنوان مدیر عامل بنیاد رودکی اتفاقی دیگر را رقم زد، توقیف نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» در تالار وحدت؛ تیتری که به عنوان یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات سال گذشته محسوب می‌شد؛ نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» پس از یک ماه و نیم اجرا ناگهان توقیف شد، این اتفاق از سوی قوه قضائیه در حالی رخ داد که پیش ازآن بارها به شورای نظارت و ارزشیابی تذکراتی داده شده بود و وزیر ارشاد نیز از مشکلات موجود در این اثر یاد کرده بود و آگاهی داشت، اما ضعف مدیریت در بنیاد رودکی و شورای نظارت و ارزشیابی باعث شد که پای هنرمندان به دادگاه باز شود.

رئیس برکنار شده شورای نظارت و ارزشیابی در اقدامی عجیب برای هنرمندان اقدام به صدور مجوز نمایشی کرد که پیش از این  مجوزش باطل شده بود. مجوز اجرای نمایش «خراکتور» هم یکی از بدترین اتفاقاتی بود که نه تنها مردم ترک زبان، بلکه هنرمندان تئاتر را نیز ناراحت کرد، فارغ از اینکه گروه اجرایی این نمایش و تماشاخانه استاد مشایخی دقت کافی در انتخاب نام اثر خود را نداشتند، اما مگر شورای نظارت و ارزشیابی وجود ندارد؟

در آن زمان صحبت‌های نوش‌آبادی، معاون حقوقی مجلس و اموراستان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باعث شد اقدام اشتباه دادویی در شورای نظارت و ارزشیابی تکمیل تر شود و هنرمندان بیش از گذشته به عدم پیش روی درست این بخش از ارشاد واقف شوند، نوش‌آبادی این اتفاق را حاصل تفکرات هنرمندان دانسته و نه کم کاری در عرصه نظارت و گفته بود:«به هنرمندان کشور توصیه می‌کنم که زحمات خود را با اقدامات ناشیانه از بین نبرند» این صحبت‌های نوش‌ابادی در حالی بود که حتی بلیط یک نمایش به جهت ظواهر آن باید به تایید شورای نظارت و ارزشیابی برسد.قابل توجه جناب آقای نوش آبادی این است که حتی انتشار پوستر یک نمایش نیز نیاز به تایید شورای نظارت و ارزشیابی برای چاپ دارد.

نمایش «شاخ نبات» به کارگردانی مهدی شمسایی ۳۰ مهرماه سال گذشته و طبق آنچه مسئولان اداره کل هنرهای نمایشی وقت به رسانه‌ها اعلام کردند براساس حکم قوه قضائیه و تنها پس از پشت سر گذاشتن ۱۷ اجرا توقیف شد. توقیفی که البته خبر از ضعف مدیریت دادویی در شورای نظارت و مدیریت بنیاد رودکی داشت، چرا که اصلا نمایش از سوی قوه قضائیه توقیف نشده بود، اما خبرش پیش از آنکه به رسانه‌های داخلی برسد، توسط رسانه‌های معاند نظام و با تیتر توقیف یک نمایش توسط قوه قضائیه منتشر شد.

 رضا دادویی روند کاری خود را این‌بار بدون بهرام جمالی ادامه داد و اجرای نمایش‌نامه‌خوانی که خودش کارگردان آن بود، این بار توسط مدیران بالادستی‌اش در معاونت هنری توقیف شد.

حالا امروز رضا دادویی که دورانی خاص را با بهرام جمالی سپری کرده است، مشاور اجرایی بنیاد رودکی در امور هنرهای نمایشی شده است، اتفاقی که برخی از آن بعنوان آغازی بر اتفاقات عجیب دیگر در حوزه تئاتر یاد می كنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۱۲ تير ۱۳۹۴
واقعا دادویی از اتفاقات عجیب تئاتر است