گزارش باشگاه خبرنگاران از جشن کانون کارگردانان؛

گلایه یدالله صمدی از جنتی و ایوبی/ قطع همکاری رئیسیان با کانون کارگردانان

کارگردان سینما با ارسال نامه ای قطع همکاری خود را با کانون کارگردانان اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران، شب گذشته مراسم ششمین شب کارگردانان سینمای ایران با حضور سینماگران در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.پس از تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم و افطار، مراسم با اجرای رضویان آغاز شد.

گلایه یدالله صمدی از جنتی و ایوبی/ قطع همکاری رئیسیان با کانون کارگردانان

امیر شهاب رضویان در ابتدا از کمال تبریزی دعوت کرد، تبریزی در خصوص انجام کارها و عملکرد سینما در صنف کارگردانان و وظایف آن‌ها، گفت: سعی کردیم سیاست‌های خبرگزاری‌ها را با سیاست‌های خانه سینما یکی کنیم و با مدیران جدید همراه شویم و مشکلاتی که در یک دوره‌ به وجود آمد را رفع کنیم.

در ادامه از یدالله صمدی دعوت شد وی با گله‌مندی فراوان در زمینه‌های مختلف به خصوص شرایط اکران «پدر آن دیگری» بیان کرد: از ابتدای تولید فیلم «پدر آن دیگری» با من مخالفت کردند، به خاطر ساخت این فیلم پشت در مدیران مختلفی رفتم حتی ایوبی من را به اتاق خود راه نداد.

گلایه یدالله صمدی از جنتی و ایوبی/ قطع همکاری رئیسیان با کانون کارگردانان

وی افزود: از جنتی هم گلایه‌مندم چون یک عده به راحتی و با باند‌بازی تسهیلات می‌گیرند و فیلم‌های خود را می‌سازند اما من که سال‌ها در این سینما زحمت کشیدم باید با رفتارهای غیر قابل تحمل رو به رو شوم.

صمدی با انتقاد از رفتار مسئولان تصریح کرد: زمان برگزاری جشنواره، «پدر آن دیگری» را به بیرون پرت کردند و رفتار ناشایستی از خود نشان دادند، ای کاش می‌گفتند که فیلم شما شأن جشنواره را پایین می‌آورد و یا اینکه فیلم‌نامه‌ات ضعیف است نه اینکه این عکس‌العمل را از خود نشان دهند.فقط تعداد کمی از اصحاب رسانه و مسعود جعفری جوزانی در برنامه هفت از من دفاع کردند که این جای تشکر دارد اما این به جایی ختم نشد.

گلایه یدالله صمدی از جنتی و ایوبی/ قطع همکاری رئیسیان با کانون کارگردانان

رخشان بنی‌اعتماد کوتاه سخن گفت و بیان کرد: در راستای رسیدن به اهداف خود در سینما کار سختی را در پیش داریم که امیدوارم به روال عادی و مطالبات صنفی کانون نزدیک‌تر شویم.

در ادامه محمد متوسلانی که هم‌زمان با شب مراسم، شب تولد همسر وی نیز بود، بیان کرد: باید به جای من از سپهرنیا دعوت می‌شد و روی صحنه می‌آمد که این اتفاق نیفتاد و امیدوارم نمایندگان کانون کارگردانان برای رسیدن به اهداف مثبت در سینما بدون چشم داشتی وقت گذاشته و کار کنند و همه توفیق خدمت داشته باشند.

گلایه یدالله صمدی از جنتی و ایوبی/ قطع همکاری رئیسیان با کانون کارگردانان

محمد بزرگ‌نیا در صحبتی کوتاه اظهار داشت: از برگزارکنندگان این مراسم تشکر میِ‌کنم و امیدوار‌م که در دورانی که مسئولیتی بر عهده من بود مثمر ثمر بوده باشم.

در ادامه، متنی که علیرضا رئیسیان آن را تنظیم کرده بود را کمال تبریزی به خاطر حضور نداشتن  وی در مراسم خواند. مضمون متن این بود: «کانون خانه من است و همیشه به یاد کانون بوده‌ام و امید روزهای بهتر برای تمام همکاران عزیز اما دیگر میل به همکاری با صنف ندارم».

گلایه یدالله صمدی از جنتی و ایوبی/ قطع همکاری رئیسیان با کانون کارگردانان

سیروس  الوند با کنایه و تأئید حرف‌های یدالله صمدی بیان کرد: احترامی که به صمدی گذاشتند به من هم گذاشتند و فیلم من را نیز در جشنواره شرکت ندادند اما پرت هم نکردند.

وی افزود: امشب شب زیبایی است و بیائیم گلایه نکنیم ؛ من دست کمال تبریزی را به خاطر زحمات زیاد و دلسوزانه‌اش می‌بوسم.

همایون اسعدیان در صحبت‌های خاطره انگیز گفت: در سال‌های خاکستری که دشمنانی علیه سینما و خانه سینما و برای نابودی آن‌قدر عمل کرده بودند یک دوست از شورای مرکزی به من گفت که همه ما استعفا دهیم و این بار سنگین مسئولیت را گردن نگیریم اما برخلاف نظرات وی استعفا ندادیم و در پی آن سرو سامان گرفتیم.

وی افزود: اگر امروز دور همدیگر جمع شدیم به همت شورای مرکزی نیست به همت تک‌تک افرادی است که امشب در این مراسم حضور دارند و شورای مرکزی برآیند همت افرادی است که اینجا هستند.

گلایه یدالله صمدی از جنتی و ایوبی/ قطع همکاری رئیسیان با کانون کارگردانان

اسعدیان ادامه داد: همیشه با افتخار می‌گویم که در دوران بحران همراه و همیار آن‌ها بودم و همیشه یادم خواهد ماند.

در ادامه برنامه از سه نسل از کارگردانان سینما در ایران تقدیر شد که در نسل اول از ایرج طهماسب و حمید جبلی تقدیر به عمل آمد و لوح تقدیر را همایون اسعدیان به این دو نفر اهدا کرد که در غیاب ایرج طهماسب به حمید جبلی اهدا گردید.

پس از تقدیر همایون اسعدیان گفت: یکی از تجلیل‌های ما این دو بزرگوار هستند که سینمای کودک ایران را احیا کردند.

در تقدیر نسل دوم از احمدرضا درویش تقدیر شد که لوح تقدیر را محمد‌مهدی عسگرپور به وی اهدا کرد و درویش گفت: از کانون کارگردانان تشکر می‌کنم و خوشحالم که در خدمت آن‌ها هستم.

وی افزود: به هر حال مجموعه اصناف سینمایی که زیر چتر خانه سینما است گنجینه بسیار مغتنمی برای سینمای ملی ایران هستند و در این میان نقش کانون کارگردانان بسیار مشخص و روشن است.

گلایه یدالله صمدی از جنتی و ایوبی/ قطع همکاری رئیسیان با کانون کارگردانان

درویش ادامه داد: کانون کارگردانان هویتش را از اعضای خودش به خصوص از پیشکسوتان می‌گیرد که نقش مهمی در اعتلا و بنیان‌گذاری سینمای ایران دارند. باید از بزرگانی چون کیمیایی، مهرجویی، کیا رستمی، پور احمد، بنی اعتماد،‌ حاتمی‌کیا و... تشکر و تقدیر و از درگذشتگانی چون رسول ملاقلی‌پور و به خصوص علی حاتمی یاد کرد چون آن‌ها ذخیره‌های عمیق و بالنده سینمای ایران هستند.

وی افزود: حال سینمای ایران خوب نیست و بدون پشتوانه مانده است و دچار بحران‌های عظیمی شده است امیدوارم کسانی که می‌توانند این مشکلات را از بین ببرند سریع دست به اقدام زده و رفع مشکل کنند.

درویش ادامه داد: مدیران سینمایی کسانی هستند که به صورت فردی و صنفی می‌توانند مشکلات سینما را از بین ببرند اما متأسفانه دو سوم انرژی آن‌ها صرف مسائل حاشیه‌ای می‌شود که ربطی به سینما ندارد.
کارگردان رستاخیز عنوان کرد: سهم سینمای ایران از عرصه دنیای نمایش اسلام و شیعه کجاست؟ سهم نمایش سینمای ایران در داخل ایران کجا است؟ در اقتصاد، اکران، سالن سینما و... دچار مشکلات عدیده‌ای هستیم اما حرف عدالت فرهنگی می‌زنند.

این کارگردان در پایان افزود: به نظر من اصلی‌ترین کسانی که می‌توانند راه را باز کرده و روشنگری کنند و از اتفاقات فرهنگی خبردار شوند، ما متولیان سینما هستیم.

*حمایت نکردن کانون از اعضا بی احترامی به خود است

در ادامه جایزه نسل سوم را کامبوزیا پرتوی به داریوش مهرجویی تقدیم کرد و مهرجویی عنوان کرد: امیدوارم همین شکل و شمایل و شتابی که در جوانان فیلم‌ساز دیده می‌شود و در فستیوال‌ها و مراکز سینمایی دنیا در حال درخشیدن هستند همچنان ادامه پیدا کند و صنف کارگردانان و خانه سینما هم وظایفش را قاعدتاً و قانوناً انجام دهد و از حقوق اهالی خودش در برابر ظلم‌هایی که بعضی مواقع به آن‌ها می‌شود دفاع کند.

وی افزود: این کانون باید در اکران تولیداتی که سناریوهای آن‌ها از قبل مهر خورده و تأیید شده و در فستیوال شرکت کرده و جایزه گرفته، حمایت کند در غیر این صورت یک نوع بی‌احترامی به خودشان و امضاهایی است که تأیید کرده‌اند.

گلایه یدالله صمدی از جنتی و ایوبی/ قطع همکاری رئیسیان با کانون کارگردانان

در ادامه کامبوزیا پرتوی، داریوش مهرجویی، حمید جبلی، رخشان بین اعتماد، یدالله صمدی، سیروس الوند، همایون اسعدیان و احمدرضا درویش عکس یادگاری گرفتند.

بعد از پایان اهدای جوایز و صحبت‌های سینماگران و حرف شام، اهالی سینما کتاب‌های امضا شده ای که مربوط به زندگی هنری محمد متوسلانی بود را به عنوان هدیه دریافت کردند و مراسم تمام شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.