فرهنگ‌سازی مصرف مسیری برای عبور از بحران/ صنعت آب غافل از تجهیزات روز دنیا

ایران به عنوان کشوری خشک و نیمه خشک الگوی مصرف نا‌مناسبی دارد به گونه‌ای که هدر رفت آب آن چهار برابر استانداردهای جهانی است.

به گزارش خبرنگار حوزه انرژی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قرار گرفتن کشور روی کمربند خشک و نیمه خشک، جهان آن را در معرض آسیب‌های زیست محیطی قرار داده است.
 
با توجه به خشکسالی‌های پانزده سال اخیر، کاهش بارندگی و مواجه شدن با تغییر اقلیم هم اکنون شاهد کم آبی در کشور هستیم.
 
قابل ذکر است، بحران آب با رشد جمعیت، گسترش فعالیت‌های کشاورزی، افزایش شوری آب و فعالیت‌های شهری و صنعتی نیز هرروزه تشدید می‌شود.
 
از سویی سرانه مصرف آب در کشور250 متر مکعب و در تهران 350 متر مکعب است که این میزان حدود دو برابر سرانه‌ جهانی و  میزان هدر رفت منابع آبی کشور نیز چهار برابر کشورهای اروپایی است.  
 
طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو در خصوص کاهش بارندگی در کشور، در روزهای اخیر کل میزان بارندگی 183 میلی‌متر بوده که این میزان نسبت به دراز مدت کاهش 21 درصدی و نسبت به سال قبل کاهش 14 درصدی داشته است.
 
همچنین در حوزه خلیج فارس و دریای عمان میزان بارندگی 38 درصد نسبت به دراز مدت کاهش داشته است.
 
سفره آب‌های زیرزمینی به عنوان یکی از منابع استراتژیک برای تامین آب شرب در این سال‌ها در امان نمانده و با اضافه برداشت 6 هزار میلیارد متر مکعب از آنها این  ذخایر  در معرض  نابودی قرار گرفته‌اند.
 
ناصر سودانی نائب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص میزان هدر رفت منابع آبی کشور در قیاس با کشورهای اروپایی اظهار داشت: اخطار و قطع اشتراک آب و اعمال جریمه‌های سنگین برای مشترکین پر مصرف همراه با فرهنگ‌سازی از طریق رسانه ملی می‌تواند آن‌ها را از مصرف بی رویه باز دارد.
 
وی افزود: متاسفانه عدم رعایت الگوی مصرف در نحوه توزیع و مصرف سبب هدر رفت آب قابل توجهی شده است و از  سویی در بحث انتقال آب فاضلاب‌ها، سدها باید از تکنولوژی روز استفاده کرد.
 
وی عنوان کرد: در حال حاضر با استفاده از شیوه و فناوری‌های نوین نگه داشت آب امکان تبدیل آب شور به شیرین  وجود دارد همان گونه که در برخی از شرکت‌های مطرح هم زمان با تولید برق در جزیره قشم این کار را انجام می‌دهند.
 
نائب رئیس اول کمیسیون انرژی در پایان تصریح کرد: با سرمایه‌گذاری در مناطق ساحلی از هوای مرطوب هم امکان تولید آب وجود دارد که این امر تا حدودی در جبران بحران آب موثر واقع می‌شود.
 
بر اساس این گزارش، کارایی و گستردگی روش‌های مدرن به جهانیان ثابت شده، ما نیز می‌توانیم از این تجربه با استفاده از تجهیزات روز دنیا و اجرای روش‌های مدرن در بخش کشاورزی به عنوان رتبه‌دار در بخش تلفات آب استفاده کنیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار