شمخانی: پایداری هر توافقی در گرو ایجاد رضایت طرفین است/ آمانو: نگرانی‌های ایران قابل درک است

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اراده سیاسی قاطع کشورمان برای دستیابی به توافق عادلانه و متوازن که تامین‌کننده حقوق قانونی ایران به عنوان عضو پیمان NPT باشد، گفت: پایداری و اصالت هر توافقی در گرو ایجاد رضایت در طرفین مذاکره است.

شمخانی: پایداری هر توافقی در گرو ایجاد رضایت طرفین است/ آمانو: نگرانی‌های ایران قابل درک است
به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، "علی شمخانی" دبیر شورای عالی امنیت ملی ظهر امروز (پنجشنبه) در دیدار با یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرزی اتمی با تاکید بر اراده سیاسی قاطع کشورمان برای دستیابی به توافق عادلانه و متوازن که تامین‌کننده حقوق قانونی ایران به عنوان عضو پیمان NPT باشد، اظهار داشت: پایداری و اصالت هر توافقی در گرو ایجاد رضایت در طرفین مذاکره است.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت ارتقای نقش فنی آژانس در تعامل با اعضا، فاصله‌گرفتن این نهاد بین‌المللی از جایگاه حقوقی خود را موجب کاهش اعتماد به کارکردهای واقعی و مثبت آن عنوان کرد. 

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تشریح فراز و فرودهایی که در روابط میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس در طول 12 سال گذشته وجود داشته است، گفت: همکاری فعال براساس قوانین و رویه‌های حقوقی متعارف و اجرای تعهدات پذیرفته شده قانونی، اصل محوری در تعامل ایران با سازمانها و نهادهای بین‌المللی است.

وی با یادآوری برخی موانع همکاری که در گذشته به‌دلیل اتخاذ رویکردهای متفاوت از سوی آژانس، روند تعامل مثبت را با چالش مواجه کرد، افزود: ایران چون گذشته، آماده تداوم همکاری نزدیک با آژانس برای حل مسایل باقی‌مانده است. 

شمخانی با اشاره به ظرفیتها و توانمندی ذاتی ایران درصنعت صلح‌آمیز هسته‌ای و فقدان زمینه تحمیل توافق غیر مفید به ایران اظهار داشت: هرگونه پیشنهادی که دارای کارکرد واقعی در زمینه تداوم پیشرفت صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای و رفع غیر مشروط تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه باشد به طور قطع با نگاه مثبت جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد. 

بر اساس این گزارش، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این دیدار با اظهار خرسندی از سفر مجدد به  ایران، نگرانی‌های و حساسیت‌های موجود در حوزه همکاری‌های مشترک را قابل درک عنوان کرد.

وی با تاکید برتداوم همکاری فی‌مابین به منظور دستیابی به راه حلهای مشترک برای پشت سرگذاردن موانع موجود، پیشنهاداتی را برای عبور از مسایل مورد اختلاف و سرعت‌یافتن روند همکاریهای جاری ارائه کرد. 

گفتنی است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) با انتشار بیانیه‌ای کوتاه، تسریع روند توافق و حل مسایل باقیمانده را هدف سفر مدیر کل این آژانس به تهران اعلام کرده است.

قرار است آمانو امروز بعدازظهر با حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان دیدار و گفت‌وگو کند.

آمانو پیشتر در وین و در هتل «کوبورگ» محل مذاکرات 1+5 با «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: شمخانی ، آمانو ، اراده ، سیاسی ، توافق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
aliaam
۲۳:۱۸ ۱۱ تير ۱۳۹۴
خوب چشم بادامی اگر نگرانی های ایران قابل درک بود که نمیومدی ایران یجور حرف بزنی و وقتی هم که میری اسرائیل و امریکا هم یجور دیگه حرف بزنی اول با خودت تعیین کن کدوم طرفی هستی بعد حرف بزن....
آخرین اخبار