بیرجند؛

خواهر ضامن آهو، نگینی در دل کویر

آستانه مبارکه بی بی زینب خاتون (س) مشهور به مزار کاهی ، خواهر امام رضا(ع) است که در بخش مود شهرستان سربیشه خراسان جنوبی واقع شده و هر ساله پذیرای هزاران زائر و مشتاق به زیارت اهل بیت (ع) است.

خواهر ضامن آهو، نگینی در دل کویربه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از بیرجند؛ آستانه مبارکه بی بی زینب خاتون (س) مشهور به مزار کاهی در 50 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بیرجند در خراسان جنوبی و در بخش مود شهرستان سربیشه، در منطقه ای سر سبز و خوش آب و هوا واقع شده است .

بر اساس شواهد بانو بی بی زینب خاتون بر جای مانده، دختر امام موسی کاظم (ع) است که در گذر از روستای کاهین ، دار فانی را وداع گفته و بر سر تپه ای مدفون شد.

علی بن محمد یاسری در تاریخ قهستان می نویسد: دیگر سیده زنان خاندان سِتر علیا و مهد عظمی ، سلاله باغ مرتضوی به سببی از اسباب ، گذرشان بر قریه کاهین از قرای نهار جان افتاد و به واسطه ی عارضه ای که بر آن بزرگوار روی داد ، در آن محل دار دنیا را وداع فرمود.

محرمانش به امر تجهیز و تکفین پرداخته و وی را بر سر پشته ای در صدف خاک مدفون ساختند و قبه ای بر سر تربت او بر افراختند.

از آنجایی که این آستانه مبارکه در ارتفاعات روستای کاهین قرار دارد، منطقه ای ییلاقی با زمستانی سرد و تابستانی بسیار مطبوع و خوش آب و هوا دارد و از فضای سبز بسیار زیبا و آبی شیرین و گوارا برخوردار است که این امر موجب جذب زائران و مسافران بسیاری از نقاط مختلف استان و کشور به این منطقه شده به گونه ای که سالانه حدود 150 هزار زائر و مشتاق به زیارت خاندان اهل بیت (ع) برای زیارت به این مکان مشرف می شوند.

به خاطر وجود آب گوارا و مهمانسراهایی که در محوطه این مزار و در باغهای سر سبز این روستا وجود دارد، مردمی که به این منطقه می آیند، به طور موقت در این منطقه سکنی گزیده و به زیارت و سیاحت می پردازند.

جاده ارتباطی به آستانه مبارکه بی بی زینب خاتون از مرکز شهر به روستای کاهین ، آسفالته می باشد.

امکانات و تسهیلات تفریحی و رفاهی، گردشگری و امکان حمل ونقل مناسب به این روستا و همچنین موقعیت خوب مکانی باعث شده که همواره از اقصی نقاط استان مورد استقبال قرار بگیرد.

بارگاه مبارکه بی بی زینب خاتون در زمینی به مساحت حدود 20 هکتار قرار گرفته است .

ضریح مطهر این بقعه متبرکه مطلا بوده و با طرح ضریح مطهر امام رضا (ع) در سال 1383 ساخته ونصب گردیده است.

در قسمت بالایی ضریح اسماء متبرک خداوند بر روی صفحه های مطلا حکاکی شده و به شکل زیبایی در چهار طرف ضریح نمایان است.

در حاشیه بالایی ضریح آیاتی از سوره مبارکه انسان حک شده است. بقعه متبرکه، در مرکز دایره ای قرار گرفته، که با ستون های اطراف خود محصور شده است.

کف ساختمان، با سنگ مرمر سنگفرش شده است.

مردم بسیاری همواره برای نذورات خود به بارگاه مقدس این بانو مشرف می شوند.

عقیده و اعتقاد مردم به این بارگاه مقدس به حدی است که برای تمامی امور از جمله شفا یافتن بیماران و بیماریهای لاعلاج و از این دست و نیز مشکلات مالی در این بقعه نذر و نیاز می کنند و حاجات خود را از این طریق از درگاه خداوند می طلبند.

در صحن این بقعه محل خاصی برای نذورات خاص مردم وجود دارد ، به این ترتیب که غرفه هایی در نظر گرفته شده برای خواباندن گوسفند های نظری، این نذر در این منطقه به این صورت مرسوم است که هر که حاجتی دارد، گوسفندی را جهت قربانی نمودن به این مکان آورده و در یکی از این غرفه ها بر روی زمین میخوابانند، و عقیده بر این است که چنانچه حیوان بر روی زمین بماند و بر نخیزدریا، آن گوسفند به عنوان نذر پذیرفته شده است.

عده زیادی همواره برای برپایی نماز حاجت و و توسل به آستان پروردگار در این مزار متبرکه حضور می یابند و امید راسخی به برآورده شدن حاجات خود دارند.

برخی از زائران به خاطر شهرت فراوانی که این مزار در اطراف و اکناف دارد حتی از استانها ی مجاور مانند سیستان و بلوچستان نیز به آن مراجعه می نمایند.

نذورات نقدی مردم در آستانه مبارکه بی بی زینب خاتون تا سی میلیون تومان رسیده که همه ساله طی مراسم غبار روبی این مبالغ پس از جمع آوری و شمارش جهت استفاده در امور ساخت و ساز و پردازش بنای بقعه مورد استفاده قرار می گیرد.

نذورات غیر نقدی شامل طلا و یا زمین هایی که مردم جهت فروش به تولیت بقعه واگذار می کنند ، می باشد و نیز برخی موارد شامل هدیه گوسفند در ایام محرم برای اطعام عمومی مردم و یا انجام خدمات برخی از کارگران ساختمانی که به جای نذورات خود اوقاتی را به کار در مزار و مکان زیارتگاه در جهت ساخت و ساز اختصاص می دهند.

در طول سال نیز، علاوه بر زیارت زائران از این مزار متبرک، کلیه مراسم مذهبی و آیینی ، از جمله اعیاد، ولادت و وفات ائمه اطهار و معصومین، برگزاری عزاداری های ایام محرم و صفر، اعیاد ماه شعبان و مراسم ماه مبارک رمضان با شکوه خاصی برگزار می گردد.
 
انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.