آیت الله مکارم شیرازی در برنامه "چشمه معرفت "؛

معیار شخصیت انسان زبان اوست/ از زبانتان مانند طلا و نقره محافظت کنید

امیرمومنان حضرت علی (ع) در غرر الحکم می فرماید: معیار شخصیت انسان زبان اوست.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ آیت الله مکارم شیرازی در برنامه "چشمه معرفت" گفت:امام سجاد(ع) در دعای مکارم الاخلاق در فصل 16 فرمودند کخ "خداوندا به من توفیق بده زبانم را اصلاح کنم و زبانم را در مسیر هدایت به کار بیندازم، نه فقط خودم هدایت شوم بلکه با این زبان دیگران را هدایت و رهبری کنم."

وی ادامه داد: عده ای مایل هستند که سیر و سلوک الهی داشته باشند یعنی مراحل خودسازی را داشته و به خدا نزدیک شوند تا چشم حقیقت بینیشان باز شود و حقایقی که دیگران نمی بینند و مکاشفات برای آنها حاصل شود. در این مسیر باید از توبه آغاز کنیم تا در مسیر سیر و سلوک الهی قرار بگیریم.

آیت الله مکارم شیرازی  افزود: اگر می خواهیم به قرب خدا برسیم تا چشم حقیقت بینمان باز شود و از عبادت هایی که داریم لذت ببریم، اول باید با آب توبه خود را بشوییم و در گام دوم اصلاح زبان است. حرف های بی معنا، دروغ، غیبت، تهمت نزنیم. زبان را اصلاح کنید که کلید اصلاح بقیه اعضاء است.

آیت الله مکارم شیرازی  اظهار داشت: امام علی (ع) در نهج البلاغه می فرماید: ایمان کسی صاف نمی شود تا وقتی که قلبش صاف شود، قلبش صاف نمی شود تا زبانش صاف شود. پس اول زبان و بعد قلب را صاف کنید و بعد ایمان را تقویت کنید.

وی در حدیثی ازامام باقر (ع) گفت:  زبان کلید هر خیر و شر در عالم دنیاست و در ادامه امام باقر(ع) می فرمایند که "سزاوارست آدم با ایمان همانگونه که طلا و نقره را حفظ می کند زبانش را نیز حفظ  کند."

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) در همین رابطه می فرماید: صبح که می شود تمام اعضا به سراغ زبان می روند و می گویند ای زبان اگر تو در مسیر صحیح بروی همه اعضاء به دنبال تو در مسیر صحیح می آیند. در این روایات که برای شما بیان کردم ، نشان می دهد که اولیاء اسلام چقدر به این مساله اهمیت می دادند.

وی بیان کرد: امیرمومنان حضرت علی (ع) در غرر الحکم می فرماید: معیار شخصیت انسان زبان اوست. امیدوارم با الهام گرفتن از کلام امام سجاد(ع)، امام علی(ع)، امام باقر(ع) و پیامبر اکرم (ص) در ماه رمضان زبانمان را اصلاح کنیم که زندگی را متفاوت خواهد کرد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار