ظریف:

موفقیت یا شکست توافق به تصمیم آمریکا برای لغو یا عدم لغو تحریم ها بستگی دارد

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: کری فردی منطقی است اما آمریکا باید تصمیم بگیرد که توافق می‌خواهد یا تحریم و موضع ایران از روز نخست مذاکرات ثابت بوده است.

موفقیت یا شکست توافق به تصمیم آمریکا برای لغو یا عدم لغو تحریم ها بستگی داردبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، المانیتور در مطللبی که امروز (جمعه) منتشر شده به مصاحبه ای پرداخته  که روز سی ام ژوئن با "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران انجام داده است و می نویسد: گرچه بیشتر محتوای این جلسه یک ساعت و نیمه  غیرقابل انتشار (off the record) است اما اندک مسائلی که قابلیت انتشار دارد نشان می دهد چه مسائلی در جریان است و درک اندیشه های مذاکره کننده ارشد ایران را تسهیل می کند.

ظریف می گوید: مذاکره با شش قدرت جهانی تصمیم استراتژیکی است که ایران اتخاذ کرده و آماده است آن را به پایان برساند. او توضیح داد که تعهداتش به او کمک کرده صبور بماند حتی وقتی به شدت خسته است. ظریف می گوید اگر این موضوع برای کشورش و منطقه اهمیت زیادی نداشت ممکن بود رفتار متفاوت داشته باشد.

وقتی درباره خطوط قرمزی پرسیدیم که رهبر ایران آیت الله خامنه ای تعیین کرده و این که ایا این خطوط حصول توافق را غیر ممکن کرده است، ظریف پاسخ داد: هیچ یک از مسائلی که رهبری گفتند جدید نیست. این موضع ثابت ایران از روز نخست مذاکرات بوده است.

روز اول مذاکرات، اکانت دفتر رهبر ایران در توییتر تصویری از ظریف و تیم او منتشر کرد که ضمیمه آن جمله رهبری درباره آن ها بود: من تیم مذاکره کننده امان را قابل اعتماد، متعهد، شجاع و با ایمان می دانم. وقتی این پست را به ظریف یادآوری کردم، او لبخندی زد و گفت: این تصویر در نطنز گرفته شده و حمایت رهبری برای تیم ما بسیار مهم است.

ظریف و تیم او علیرغم حمایت های رهبری، پس از انتشار فکت شیت آمریکایی، با کمپین های تبلیغاتی سخت تندروها در تهران مواجه هستند. این اتفاق در حالی رخ داد که هر دو طرف توافق کردند بر اساس بیانیه "فدریکا موگرینی" کار را به جلو ببرند. وزیر ایران ترجیح داد که به این انتقادات پاسخ ندهد تا مذاکرات ادامه یابد. 

تمام آنچه ظریف میخواهد پایان این مذاکرات است. او به تعهدات جان کری احترام می گذارد و میگوید: جان فردی منطقی است اما فکر میکند آمریکا باید تصمیم بگیرد که توافق می خواهد یا تحریم.

وی خاطرنشان کرد: شکست و یا موفقیت توافق به تصمیم آمریکا برای لغو یا عدم لغو تحریم ها بستگی دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مذاکرات ، کری ، وین ، ظریف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اقشار ضعیف وآسیب پذیر
۱۵:۰۹ ۱۲ تير ۱۳۹۴
مرگ و لعنت خدا بر شیطان بزرگ. اللهم اللهم اللهم عجل لولیک الفرج
آخرین اخبار