نوبخت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه:

ایران تاکنون 36 بار به شکل‌های مختلف تحریم شده است/ ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی حتی در صورت برداشته شدن تحریم‌ها

سخنگوی دولت گفت: اگر تحریم‌ها برطرف شود اقتصاد مقاومتی باید در کشور همچنان اجرا شود.

ایران تاکنون 36 بار به شکل‌های مختلف تحریم شده است/ ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی حتی در صورت برداشته شدن تحریم‌هابه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در سخنرانی‌های پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران به گزارش عملکرد اقتصاد مقاومتی در سال گذشته پرداخت و گفت: بعد از دو جنگ ده ساله اول و دوم دنیا و به اصطلاح متمدن بیش از 185 میلیون نفر از بین رفته و مفقود الاثر شدند و در نیمه دوم قرن بیستم با این پیشینه جهان به این نتیجه رسید که برای تقسیم غنایم جنگی رویکرد جدیدی را ارائه دهد.

نوبخت ادامه داد: در این راستا کشورهای پیروز در قالب پیمان‌های تجاری همکاری کردند و این غنایم سهم‌بندی شد و پیمان تعرفه تجارت و سازمان تجارت جهانی محصول این پیمان‌ها است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: به دنبال این پیمان اقتصاد محور قرار گرفت و بر این مبنا میان کشورها همکاری‌هایی به وجود آمد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی که از زیر یوغ تهدید و تحمیل خارج شد، این ابرقدرت‌ها تحریم‌ها را بر ما اعمال کردند و از سال 1979 تا 2012 سی و شش بار ایران به شکل‌های مختلف تحریم شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد: شورای امنیت سازمان ملل متحد با قطعنامه‌های 1737، 1747 و 1703 تحریم‌های ظالمانه‌ای را علیه ایران اعمال کردند و در چنین شرایطی بود که یک نبرد تمام عیار اقتصادی بین ایران و قدرت‌های اقتصادی به وجود آمد و ایران در این راستا وعده رشد، توسعه و تعالی فرهنگ در برابر صف‌آرایی قدرت‌ها را داد.

وی اضافه کرد:‌ آن‌ها با تحریم خواستار فلج‌ ساختن اقتصاد ما هستند و در این راستا چه انتظاری از رهبر فرزانه انقلاب داریم جز آن که دولت و ملت را راهبری کند تا از این گردنه صعب‌العبور خارج کند.

نوبخت ضمن قدردانی از مقام معظم رهبری در راستای ابلاغ سیاست اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: ایشان به درستی دولت را برای خروج از تحریم و تنگناها راهنمایی کردند و بر این امر تأکید داشتند که باید از ظرفیت‌های داخلی کشور به درستی استفاده کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به مؤلفه‌های اصلی که مقام معظم رهبری در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی معرفی کرده بودند، تصریح کرد: ایشان همواره بر این امر که اقتصاد سنتی دانش بنیان شود، بهره‌وری بالا رفته و هدفمندی یارانه‌ها در جهت افزایش تولید و عدالت اجتماعی حرکت کند، تأکید داشتند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اضافه کرد: همچنین در این مؤلفه‌ها در معطوف شدن به تولید و واردات کالاهای استراتژیک، توجه به امنیت غذایی، اصلاح نظام مالی، گسترش ترانزیت، تولید ملی، استفاده از ظرفیت مناطق آزاد کشور، توسعه پیوندهای منطقه‌ای، اصلاح نظام درآمدی و مطرح شدن گفتمان اقتصاد مقاومتی در دانشگاه‌ها تأکید شد.

وی تصریح کرد: در تاریخ 29 بهمن سال 92 این سیاست‌ها از سوی معظم له به سران قوا ابلاغ شد و رئیس جمهور در اول اسفند ماه این سیاست‌ها را به معاون اولش ابلاغ کرد و از بدنه کارشناسی دولت خواست تا این برنامه‌ها تنظیم کند.

نوبخت تأکید کرد: پیرو این ابلاغ دستگاه‌های ذیربط برنامه‌های خود را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارائه دادند و این برنامه‌ها در شورای اقتصاد پس از بررسی، اصلاح شد.

سخنگوی دولت با بیان این که یک سال از زمان ابلاغ این سیاست‌ها به دستگاه‌های ذیربط می‌گذرد،‌ گفت: حتی اگر تحریم‌ها نیز برطرف شود باید اقتصاد مقاومتی در کشور باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به عملکرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در وزارتخانه نفت اظهار داشت: این وزارتخانه با تأسی از این سیاست‌ها، صادرات محصولات پتروشیمی‌اش را به 23.5 درصد افزایش داده است. همچنین 6 ردیف پالایشگاه فاز 12 پارس جنوبی به همراه 3 سکوی تولیدی راه‌اندازی شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در این راستا دو سکوی تولیدی دریایی به بهره‌برداری رسیده و پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با ظرفیت 360 هزار بشکه راه‌اندازی شده است. همچنین 88 جایگاه احداث CNG به 2067 تعداد افزایش پیدا کرده و تولیدات پتروشیمی 8 درصد رشد پیدا کرده است.

نوبخت همچنین با اشاره به عملکرد این سیاست‌ها در وزارت جهاد کشاورزی گفت: در یک سال گذشته رشد تولیدات کشاورزی به 6.6 درصد افزایش پیدا کرده است؛ بخش شیلات 8.7 و بخش دام و طیور 4.9 ارتقا پیدا کرده که در این شرایط تحریم کالاهای استراتژیک همچون گندم باید در اولویت قرار بگیرد، که در همین راستا ما بیش از 6 ماه ذخایر گندم را افزایش داده‌ایم.

سخنگوی دولت با اشاره به افزایش راندمان‌ها در وزارت نیرو گفت: صادرات برق و نفت افزایش چشمگیری داشت ما 6 هزار مگاوات نیروگاه برق در ایران تأسیس کردیم که از این میزان 4000 مگاوات از این برق را به کشور ترکیه صادر کردیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اضافه کرد: با وجود همه فشارهای اقتصادی و نصف شدن قیمت نفت، کشور همچنان سرپا است و رشد منفی اقتصاد به رشد مثبت تبدیل شده است که در پی این افزایش رشد، راه‌آهن 61 درصد، کالای نفتی و غیرنفتی 33 درصد، تعداد پروازهای داخلی ایران 53 درصد و ترانزیت کالاها در مسیرهای دریایی 117 درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: در یک سال گذشته صادرات کالاهای غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی از 13 درصد به 19 درصد رسیده و رشد چشمگیری داشته است. همچنین رشد صادرات بخش صنعتی از 13.3 میلیارد دلار به 13.6 دلار رسیده که 2.3 درصد رشد کرده است که البته این میزان رشد از نظر ما کم است و در شأن ملت ایران نیست. در حال حاضر در تحریم به سرمی‌بریم و با فروختن نفت پولش به داخل نمی‌آید و درآمدهای ما تقلیل می‌یابد.

نوبخت افزود: ما هیچ وقت دستمان را بالا نمی‌آوریم و اندک اندک به پیش می‌رویم. ما در این راستا در بخش صنعت و معدن بیش از 149 هزار میلیارد تومان را در اختیار بخش صنعت قرار دادیم که این بیش از 48 درصد نسبت به گذشته افزایش داشته است و با وجود همه سختی‌ها مسئولان قوه مجریه، مقننه و قضاییه باید با یکدیگر هماهنگ باشند تا بتوانیم رشد 3 درصدی را افزایش دهیم.

سخنگوی دولت با بیان این که این رشد اقتصادی به زودی خود را در سفره‌های مردم نشان خواهد داد، اظهار داشت: رشد 3 درصدی تغییر روند از منفی به مثبت بود و ما انتظار داریم این رشد از 8 درصد به 10 برسد. ما در این راستا نرخ تورم را از بالای 40 درصد به زیر 15 درصد رساندیم. مردم همواره گرانی را احساس می‌کنند و ما این موضوع را انکار نمی‌کنیم و باید مردم همواره احساس امنیت و راحتی کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اظهار داشت: ما برای بهبود وضعیت مردم، بهداشت و درمان را ارزان کردیم و میزان وابستگی بودجه به نفت نیز به میزان 23 درصد کاهش پیدا کرد که این امر با همه بدخواهی‌های دشمنان‌مان صورت گرفت اما همه این موارد برای دولت رضایت‌بخش نیست و ما همواره در جهت کاهش هزینه‌های درمان اقدامات مهمی انجام دادیم.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های برنامه ششم توسعه از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: این سیاست‌ها در 80 بند به ما ابلاغ شد و به رغم همه بدخواهی‌های دنیا و تحریم‌های ظالمانه‌ای که بر ما وارده شده در کاهش آسیب آن تلاش می‌کنیم.

نوبخت با اشاره به مذاکرات هسته‌ای اخیر ایران با گروه 1+5 گفت: نمایندگان ایران در مقابل گروه 1+5 نبرد تن به تنی را آغاز کردند و این اتفاق برای اولین بار است که در دنیا به وجود آمده که یک کشور در مقابل چندین قدرت جهانی حرف بزند. ما همواره در برابر زورگویی‌های آن‌ها ایستادگی می‌کنیم. برخی می‌گویند چرا این مذاکرات طول می‌کشد، باید بگویم دلیل طولانی شدنش به علت موافقت ماست.

سخنگوی دولت در پایان خاطرنشان کرد: ما همواره در جهت رفع تورم، اشتغال و تعالی فرهنگ جامعه تلاش می‌کنیم و در این راستا از منتقدین نیز قدردانی می‌کنم که طبق سخنان مقام معظم رهبری انتقاد آسان‌تر از عمل است و ما قبول داریم که نقصی وجود دارد اما از خداوند می‌خواهیم که به منتقدان انصاف بدهد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار