رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب:

دریافت پول بیشتر نشان دهنده مهارت پزشک نیست/زیرمیزی جبری به جامعه پزشکی

رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب گفت: تخلفات پزشکی به دست عده‌ای خاص انجام می‌شود و زیرمیزی گرفتن از آن جهت بی‌ارزش است که بیمار در انتخاب پزشک و دادن پول بیشتر به وی اختیار دارد و به صرف دریافت پول بیشتر نمی‌توان پزشکی را دارای مهارت بالا دانست.

حمید رحمت، رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران در خصوص مسئله زیرمیزی اظهار کرد: مسئله زیرمیزی جبری است که برای جامعه پزشکی درست کردند و هدف از بیان آن این است که مشکلات جامعه را به گردن گروهی بیندازند که ممکن است در بین آن‌ها افرادی هم مقصر باشند.

وی افزود: تخلفات پزشکی به دست عده‌ای خاص انجام می‌شود و زیرمیزی گرفتن از آن جهت بی‌ارزش است که بیمار در انتخاب پزشک و دادن پول بیشتر به وی اختیار دارد و به صرف دریافت پول بیشتر نمی‌توان پزشکی را دارای مهارت بالا دانست.

رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب ادامه داد: با وجود آن که برای تمام خدماتی که در کشور وجود دارد، تعرفه تعیین نمی‌شود، این تعیین تعرفه برای پزشکان اتفاق می‌افتد، در صورتی که مردم می‌توانند به دکتری که هزینه زیادی از آن‌ها مطالبه می‌کند، مراجعه نکنند و به سمت فردی بروند که هزینه کمتری را از آن‌ها می‌گیرد.

رحمت تصریح کرد: در تمام دنیا مردم هنگام مراجعه به بیمارستان دولتی هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. در ایران نیز باید تعرفه‌های پزشکی برای بیمارستان‌ها تعیین شود. این شعار دادن‌ها درباره تعرفه و زیرمیزی در جامعه درست نیست.

وی با اشاره به تعیین 10 دلار برای کارگر ساعتی در کشور فقیر اظهار داشت: در کشورهای فقیر نیز میزان دریافت پزشک متخصص، فوق تخصص بالا است و این اختلاف قیمت به میزان زیادی دیده می‌شود.

رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب افزود: برای تعیین تعرفه پزشکان باید بازدهی فردی را که هزینه زیادی دریافت می‌کند با دیگری مقایسه کرد و به هیچ عنوان نمی‌توان تعرفه یکسانی برای همه پزشکان متخصص یا فوق تخصص تعیین کرد.

رحمت تصریح کرد: هنگامی که برای پزشکان تعرفه مشخصی وضع می‌کنند، این افراد به دنبال دریافت هزینه بیشتر هستند و به هیچ عنوان راضی نمی‌شوند اما در صورتی که این مسئله تعیین نشود، پزشکان با انصاف خود هزینه از بیمار دریافت می‌کنند. هم‌اکنون مردم در انتخاب پزشک آزادی دارند و تعداد زیادی از متخصصین و فوق تخصص‌های رشته‌های پزشکی بیکار هستند، فشار آوردن به این قشر تنها اغتشاش ذهنی برای بیمار ایجاد می‌کند و بیماری که با پرداخت یک ویزیت درمان می‌شد، هم‌اکنون به دلیل شایعات پیرامون رشته‌های پزشکی به 10 پزشک مختلف مراجعه می‌کند و در نهایت تصمیمی برای درمان خود نمی‌گیرد.

رحمت افزود: در صورتی که هدف دولت اصلاح سیستم سلامت جامعه است، خدمات دولتی را بهبود بخشند و مردم را در این بخش راضی نگه دارند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار