باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

کاش عبور مترو، "نقش جهان" را نلرزاند

حساسيت ميدان نقش جهان اصفهان به لحاظ ثبت جهانی، بايد در تصميم‌گيری‌ها لحاظ شود.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ میدان نقش جهان اصفهان که میدان مرکزی این شهر است در میان مجموعه تاریخی نقش جهان و آثار تاریخی عالی‌قاپو، مسجد امام(ره)، مسجد شیخ لطف‌الله و سر در قیصریه قرار دارد.

در اطراف این میدان، حدود دویست حجره قرار گرفته که در آنها صنایع  دستی عرضه می‌شود،‌ این میدان که بنا به نَقلهای تاریخی دومین میدان بزرگ جهان شهرت دارد، در تاریخ هشتم بهمن ماه 1313 شمسی در فهرست آثار ملی و در اردیبهشت ماه 1358 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

چند وقتی است خبرهایی از عبور خط مترو از زیر میدان نقش جهان به گوش می‌رسد و این در حالی است که عبور مترو از محدوده چنین بنای تاریخی جهانی دارای ابهاماتی است، با ثبت یک اثر در فهرست جهانی کشور مالک اثر موظف به حفظ شرایط بین المللی و نگهداری جهانی اثر است. 

این میدان در سال 1380 با ساخت برج جهان‌نما که حدود 50 متر ارتفاع داشته و در فاصله کمتر از هزار متری میدان قرار گرفته بود به لحاظ منظر فرهنگی و خط آسمان در آستانه ی تهدید یونسکو و جزء «میراث در خطر» قرار داشت.

با توجه به اظهارات مسئولان میراث فرهنگی درباره حساسیت میدان نقش جهان در عرصه جهانی، فریدون الهیاری مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در این خصوص گفت: در مورد این میراث کهن شهر اصفهان که مهد آثار تاریخی و فرهنگی است، باید جوانب مختلف مورد بررسی قرار بگیرد و هماهنگی و گزارش‌های لازم از طرف مترو، شهرداری و میراث فرهنگی در خصوص چرایی و جوانب مختلف طرح انجام شود.

الهیاری در ادامه افزود: به لحاظ حساسیت این میدان و حریم آن، امکان تصویب طرح ضعیف بوده و میراث فرهنگی با این مقوله مخالف است.

اما این مسائل چقدر عملی خواهد شد، معلوم نیست چرا که تاکنون حرف‌های بسیاری در این مورد زده شد و هیج یک از مسئولان نتواستند در مقابل این اتفاق و حفظ آثار تاریخی چون میدان نقش جهان اقدام جدی انجام دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار