تبریز؛

افزایش بهره وری از منابع آبی در پی توسعه شیوه‌های جدید آبیاری

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: توسعه شیوه‌های جدید آبیاری قطره‌ای و بارانی در راستای استفاده از منابع موجود آب را باید در افزایش بهره‌وری از منابع آبی تاثیرگذار قلمداد کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران کامران یوسفی‌راد افزود: برداشت اضافه آب باعث افت سطح ایستایی و در نتیجه خشک شدن اکثر قنات‌های کشور شده که احیاء آنها عملا ناممکن است.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین مزیت سیستم‌های تحت فشار نسبت به سیستم‌های سطحی، راندمان بالای آبیاری در آنهاست که مصرف آب را به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد و بر این اساس، آبیاری بارانی راندمانی در حدود 70 درصد و آبیاری موضعی راندمان بیش از 90 درصد دارند.

یوسفی راد ادامه داد: توسعه سیستم های آبیاری قطره ای یا تحت فشار باعث افزایش تولید ناخالص داخلی، ایجاد اشتغال در بخش های صنایع و خدمات وابسته، کمک به امنیت غذایی از طریق تولیدات بهتر و بیشتر کشاورزی و کاهش هزینه های ملّی در امر تامین آب می شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: با توجه به وضعیت منابع آبی، افزایش بهره‌وری در استفاده از آب در تمامی بخش‌ها ضرورت دارد و در بخش کشاورزی برای جلوگیری از اتلاف آب و افزایش راندمان استفاده از آب، بدون کاهش سطح زیرکشت باید برنامه‌ریزی مناسبی صورت بگیرد.

وی فزود: صرفه جویی در مصرف آب به علت به کار بردن میزان دقیق آب مورد نیاز در این روش به سادگی میسّر خواهد بود.

یوسفی راد تاکید کرد: افزایش بهره‌وری آب،‌ اساسی‌ترین و کلیدی‌ترین راهکار رفع مشکل کمبود آب در کشور است.
 
انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.