وزیر نیرو مطرح کرد

رقابت بر سر توزیع و برداشت از منابع آبی

وزير نيرو گفت: مديريت منابع آب جز با مشارکت تمام افراد ذی‌نفع امکان‌پذير نيست و در اين راستا همه بايد همکاری و مساعدت کنند.

به‌گزارش حوزه انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، حمید چیت‌چیان در نشست شورای هماهنگی مدیریت به‌هم‌پیوسته منابع آب حوضه آبریز رودخانه سفيدرود، اظهار داشت: رقابت شديدی بين مناطق مختلف بر سر توزيع و برداشت منابع آب ايجاد شده و همه اين شرايط وزارت نيرو را به اين نتيجه رسانده است که ميزان برداشت از چاه‌ها را کنترل و در بحث سدها تجديدنظر و قوانين سختی را حاکم کند.

وي با بيان اينکه مديريت منابع آب جز با مشارکت تمام افراد ذی‌نفع در حوضه‌های آبریز مختلف امکان‌پذير نيست، افزود: در اين راستا، همه بايد همکاري و مساعدت کنند و بدون مشارکت جمعی، وزارت نيرو نمی‌تواند در طرح‌های خود به موفقيت صددرصدی برسد.

وزير نيرو ادامه داد: در گذشته شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود به‌عنوان نخستین تجربه مدیریت پیوسته حوضه‌های آبریز در کشور با مجوز شورای‌عالی آب کشور تشکیل و سپس شورای هماهنگی حوضه آبریز کرخه برگزار شد که بسیاری از مسایل پیچیده این حوضه با مشارکت اعضای این شورا به خوبی کنترل شده است.

وزیر نیرو درباره اهمیت تشکیل مدیریت یکپارچه در حوضه‌های آبریز کشور، گفت: شرایط امروز منابع آب در کشور و همچنین چالش‌های ناشی از شرایط جغرافیایی و طبیعی کشور همچون بروز خشک‌سالی‌های متوالی و پدیده تغییر اقلیم موجب شده است در تعادل منابع و مصارف آب مشکل جدی داشته باشیم.

وي خاطرنشان کرد: با بروز 14 سال خشک‌سالي به مرور بارش‌ها کم شدند و منابع تجديدشونده آب کشور کاهش پيدا کرد به‌طوري که در سال آبی جاری ميزان بارش‌ها 21 درصد کمتر از سال گذشته است.

چيت‌چيان با بيان اينکه زماني متوسط بارش‌ها در کشور 250 ميلي‌متر بود اما در شش سال گذشته متوسط بارش‌ها به 205 ميلي‌متر رسيده است، افزود: افزايش دماي متوسط کشور موجب شد تبخير بيشتري به‌وقوع بپيوندد و مجموع آب تجديدپذير در اختيار کل کشور از 130 ميليارد مترمکعب به کمتر از 115 ميليارد مترمکعب برسد.

وي ادامه داد: در سال‌هاي گذشته کشاورزي توسعه پيدا کرده و جمعيت نیز از 35 سال گذشته تا به حال بيش از دو برابر شده است ضمن آنکه صنعت توسعه و گسترش يافته است و غالب آن به آب بستگي دارد.

چيت‌چيان با بیان اينکه رقابت شديد بين مناطق مختلف بر سر توزيع و برداشت منابع آب ايجاد شده و همه اين شرايط وزارت نيرو را به اين نتيجه رسانده است که ميزان برداشت از چاه‌ها را کنترل و در بحث سدها تجديدنظر کرده و قوانين سختي را حاکم کند، افزود: ما ناچاريم يک بازنگري در چگونگي مصرف داشته باشيم.

وي با اظهار اينکه تا پیش از دولت يازدهم درباره شورای هماهنگی مدیریت به‌هم‌پیوسته منابع آب حوضه‌هاي آبریز تجربه‌اي نداشتيم و نخستين بار اين شوراها در رابطه با حوضه زاينده‌رود تشکيل شد که با ارایه اصول علمي و آمارهاي مناسب به نتايج خوبي دست يافتيم، گفت: در پايان آن نشست تصميم بر اين شد تا سهم هر استان در برداشت آب مشخص شود که اين کار انجام شد و با نظارت استانداران کار به‌خوبي در حال اجراست.

وي تصريح کرد: در تمام حوضه‌هاي آبريز بايستي اين روند تکرار شود.

وزير نيرو با بيان اينکه در حوضه آبريز سفيدرود، هشت استان ذي‌نفع هستند، ابراز اميدواري کرد: با رعايت عقل، عدل و منطق بتوان مشکلات استان‌هاي زنجان، آذربایجان‌شرقی، ‌اردبیل، همدان، قزوین، کردستان، البرز و در نهايت گیلان را با درايت لازم مديريت کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار