در گفت‎وگوی تفصیلی باشگاه خبرنگارن با یک پژوهشگر هوافضا پاسخ داده شد

چرا آمریکایی‎ها طرح "بازرسی نظامی در مذاکرات هسته‎ای" را مطرح کردند؟

آنتونی اچ‌کوردزمن سیاستمدار کارکشته و تحلیلگر مسائل امنیت ملی است که در آسیا هم مسئولیت‌هایی داشته و نماینده ایالات متحده در برخی کشورها بوده. همه اینها سبب می‌شود وقتی وی می‌گوید در مذاکرات هسته‌ای بازدید از مراکز نظامی می‌تواند منافع استراتژیک‌ آمریکا را در مذاکرات بهتر رقم بزند، بار معنایی سنگینی را برای این حرف قائل شویم.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ جمهوری اسلامی ایران که در میان کشورهای دارای توان موشکی بالا در جایگاهی مناسب بعد از آمریکا، روسیه و چین قرار دارد، تلاش خود را بر افزایش دقت در اصابت موشک‌ها و رادارگریز کردن آنها متمرکز کرده است که این خود می‌تواند تعریفی از حرفه‌ای شدن و توسعه صنعت هوا و فضا باشد.

افزایش برد موشک‌ها با هدف بالا بردن سطح آمادگی ایران برای مقابله با تهدیداتی در نظر گرفته شده که در طول این 36 سال، هر ثانیه از تاریخ پوشالی بودن این دست از تهدیدات را به رخ می‌کشد.


چرا آمریکایی‎ها طرح

افزایش توان نظامی-موشکی ایران حالا معادله‌ای شده که سیاستمداران غرب با تمام رجزخوانی‎هایشان مجبور به اذعان بر صحت آن شده‎اند، تا آنجایی که آنتونی اچ‌کوردزمن معاون وزیر دفاع سابق آمریکا، تحلیلگر امنیت ملی و محقق اصلی پروژه داخلی CSIS و استاد سابق مطالعات امنیت ملی در دانشگاه جورج تاون کتابی با عنوان" Irans Rocket and missile forces and strategic options" (راکت‌ها و موشک‌های ایرانی توانمندی و گزینه‌های استراتژیک) را به رشته تحریر در می‌آورد که در آن بر قدرت موشکی ایران اعتراف کرده است.


چرا آمریکایی‎ها طرح


کتابی که توسط "حسن اکبری لایق" بسیجی نخبه کشور ترجمه و پرداخته شده و این موضوع بهانه‌ای برای فتح‌باب گفت‎وگوی خبرنگار باشگاه خبرنگاران با این پژوهشگر و مخترع هوافضا می‌شود که مشروح آن را در زیر می‎خوانید.


چرا آمریکایی‎ها طرح


باشگاه خبرنگاران: در آغاز پیشینه‌ای از زندگی پژوهشی-علمی خودتان بگویید؟

حسن اکبری لایق: تاکنون 9 اختراع ثبت شده دارم و 3 طرح که به صورت مشارکتی در آنها سهم ثبت اختراع دارم. که در کل 12 اختراع می‌شود. در رقابت‌های جهانی هم مدال‌ها و عناوین مختلفی را در رشته هوا و فضا کسب کرده‌ام. مجری 35 پروژه در مراکز پژوهشی و دانشگاهی در قالب طرح تحقیقاتی-پژوهشی بودم.

باشگاه خبرنگاران: چگونه با کتاب مذکور آشنا شدید و روایت شما از این کتاب چگونه است؟

حسن اکبری لایق: طرح مسئله بازرسی از مراکز نظامی کشورمان در طی مذاکرات سبب شد که به عنوان پژوهشگر و محقق علاقمند شوم و به دنبال چرایی موضوع باشم. در جریان تحقیقاتم به زبان انگلیسی به این کتاب برخوردم و با مطالعه قسمتی از کتاب و تحقیق درباره فرد نویسنده مشتاق شدم کتاب را بخوانم و برای اطلاع‌رسانی به هموطنان ترجمه کنم. وقتی کتاب را مطالعه کردم به نکات قابل تاملی برخوردم که به توان موشکی کشورمان اذعان کرده بود و پس از طرح علت بازرسی نظامی در مذاکرات هسته‌ای احتمال حمله نظامی به ایران را بررسی کرده بود و نهایتا نتیجه چنین شد که در صورت حمله به ایران، قطعا منافع استراتژیک آمریکا در منطقه نابود خواهد شد و اسرائیل ناامن می‌شود.

باشگاه خبرنگاران: هدف صلی کتاب چیست؟

حسن اکبری لایق: مسئله اصلی کتاب درباره توانایی برد موشک‌های ایران است و قدرت حمایت این موشک‌ها در منافع استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان و در بخشی از کتاب بر تاثیر توانایی موشکی ایران در مذاکرات هسته‌ای اشاره شده و علت بازرسی از مراکز نظامی را تامین منافع اسرائیل و منافع استراتژیک آمریکا مطرح کرده است. در این کتاب علت بازرسی از مناطق نظامی در مذاکرات هسته‌ای اینگونه بیان شده است که "نیروهای موشکی ایران طیف گسترده‌ای از اهداف استراتژیک ایران را حمایت می‌کند" و آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به اهدافش در منطقه می‌خواهد از مراکز نظامی بازرسی کند و منافع استراتژیک ایران در مذاکرات هسته‌ای را به نفع خود مصادره کند.

باشگاه خبرنگاران: با توجه به شناختی که از نویسنده دارید، بیان این مسئله از زبان چنین شخصیتی چه بار معنایی را به همراه دارد؟

حسن اکبری لایق: آنتونی اچ‌کوردزمن یک سیاستمدار کارکشته و تحلیلگر در مسائل امنیت ملی است که در آسیا هم مسئولیت‌هایی داشته و نماینده ایالات متحده در برخی کشورها بوده. سیاستمداری که شناخت کافی از کشورهای آسیایی دارد، همه اینها سبب می‌شود وقتی وی می‌گوید در مذاکرات هسته‌ای بازدید از مراکز نظامی می‌تواند منافع استراتژیک‌ آمریکا را در مذاکرات بهتر رقم بزند، بار معنایی سنگینی را برای این حرف قائل شویم. از سوی دیگر آنتونی توانایی بالای دفاعی ایران را در هرگونه حمله نظامی تائید می‌کند و به صراحت بیان می‌کند که اگر بین ایران و اسرائیل جنگی رخ دهد، خیابان‌های اسرائیل ناامن خواهد بود و اگر آمریکا یا اسرائیل جنگ نیابتی علیه ایران در منطقه راه بیندازد، که احتمال زیاد هدف آنها خلیج فارس خواهد بود، در یک دفاع غافلگیرانه ایران تمامی رادارها و اردوگاه‌های نظامی آمریکا و اسرائیل را نابود خواهد کرد و اگر کشورهای عرب یکی از گزینه‌های حامی جنگ نیابتی باشند تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند با ایران وارد جنگ شوند، چرا که موشک‌های ایران تمام کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را از لحاظ هوایی و زمینی پوشش می‌دهد، از این رو هیچ کشوری در منطقه نمی‌تواند جنگ نیابتی راه بیندازد.

باشگاه خبرنگاران: و اما حرف آخر؟

حسن اکبری لایق: در جای‌جای این کتاب به توان بالای موشکی ایران اعتراف شده که در صورت هرگونه حمله غافلگیرانه آمریکا به ایران هیچ یک از مناطق توپخانه‌ای و راداری آمریکا در منطقه سالم نخواهند ماند و در کمترین زمان ایران قادر است تمامی مناطق استراتژیک آمریکا در منطقه را ساقط کند. به عقیده بنده غرب مسئله هسته‌ای ایران را سیاسی کرده، یعنی اینکه این مسئله را ابزاری برای رسیدن به سایر اهدافی قرار داده که می‌داند عملا مورد مذاکره نیست (مسئله موشکی-بازرسی‌های نظامی) و از این رو درصددند که تمامی منافع را در مذاکرات به سود خود مصادره کنند.

گفت‌وگو از مریم پویان

 انتهای پیام/

برچسب ها: راکت ، موشک ، ایرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۱۵ تير ۱۳۹۴
حسته نباشی دلاور
Iran (Islamic Republic of)
علیلو
۱۳:۰۱ ۱۴ تير ۱۳۹۴
افتخار کشومونی دانشمند جوان .
سرباز رهبری خسته نباشی
آخرین اخبار