قزوین؛

دانشگاه آزاد قزوین قطب رباتیک ایران

دنیا در حال تغییر است و سرعت این تغییر روز به روز بیشتر می شود وسرعت تحولات تکنولوژی، دنیای امروز را با دیروز متفاوت کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران از قزوین؛ امروزه تکنولوژیهای جدیدی را در اختیار داریم که حتی در تصور مردمانی که تنها دهها سال پیش می زیسته اند نمی گنجیده است و رباتها نمونه ای از این تکنولوژی جدید است.

ربات چیست؟

مجید ایرانی خواه کارشناس مکانیک تیم رباتیک دانشگاه آزاد قزوین گفت: ربات یک سیستم منظم که برای اجرای اهداف مشخصی طراحی، ساخته و برنامه ریزی می‌­شود.

عضو تیم رباتیک دانشگاه آزاد قزوین اضافه می کند: رباتها قابلیت انجام کارهای سخت و دقیق را دارند و به دلیل ویژگی خستگی ناپذیری ،بازده کاریشان از ابتدا تا انتهای کار ثابت می ماند.


دانشگاه آزاد قزوین قطب رباتیک ایران /در ربات فوتبالیست سایز بزرگ و نائو بی رقیب/ رباتها نمونه ازمایشگاهی دارند نه تجاری / حمایت از پروپوزالمتناسب با نیاز صنعت


تعریف علم رباتیک

فرشید عبدالهی عضو دیگر تیم رباتیک دانشگاه ازاد اسلامی قزوین علم رباتیک را اینگونه تعریف می کند: فعالیت های علمی در جهت رسیدن به ساخت ربات مطلوب.

علم رباتیک در ایران

به گفته عبدالهی: عمر علم رباتیک در ایران قریب 20 سال است.

وی افزود:  امروز علم رباتیک به عنوان دانشی فراگیر در سراسر کشور گسترش یافته است و بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی حتی در شهرهای محروم در این زمینه فعالند.این علم همچنین جز فوق برنامه دانش اموزان مقطع ابتدایی هم قرار گرفته است.


دانشگاه ازاد اسلامی قزوین از پیشروان علم رباتیک

 دکتر مجید قلی پور مدیر کل مراکز تحقیقاتی دانشگاه ازاد اسلامی قزوین گفت: واحد mrl این دانشگاه ( Mechatronic Research Labratoary) در سال 85 در یک اتاق 12 متری به پیشنهاد هفت نفر از علاقه مندان و با حمایت دکتر موسی خانی رییس دانشگاه ازاد اسلامی قزوین فعالیتش را آغاز کرد.


قلی پور درباره وضعیت فعلی این مرکز خاطرنشان کرد: در حال حاضر 200 دانشجو و 12 عضو هیئت علمی ،در مساحت بالغ بر ده هزار متر مربع در ده آزمایشگاه مستقلِ این مرکز فعالیت می کنند.

وی این مجموعه را یکی از بزرگترین و مجهزترین مجموعه ها در کشور معرفی می کند.


دانشگاه آزاد قزوین قطب رباتیک ایران /در ربات فوتبالیست سایز بزرگ و نائو بی رقیب/ رباتها نمونه ازمایشگاهی دارند نه تجاری / حمایت از پروپوزالمتناسب با نیاز صنعت


دکتر قلی پور آزمایشگاه ربات خانگی ، ربات امدادگر ،امداد گر مجازی ، فوتبالیست سایز کوچک و بزرگ ، ربات نائو ، ربات انسان نما ، ربات پرنده ، ربات زیر دریایی را از جمله آزمایشگاه های این مرکز برشمرد.

قلی پور اضافه کرد: دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های کامپیوتر ،آی تی ، برق ، مکانیک و مکاترونیک در این واحد فعالیت می کنند.

به گفته مدیر کل مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین: اولویت اجرای پروژه ها با اعضای این مرکز است ولی در صورت نیاز از اساتید و دانشجویان دانشگاههای کشور نیز برای همکاری دعوت می شود.

وی گفت : این دانشگاه 5 مرکز تحقیقات مستقل دارد.

مرکز تحقیقات مکاترونیک با ده آزمایشگاه،مرکز تحقیقات مکانیک و خودرو با 5 آزمایشگاه ،مرکز تحقیقات بتن و ساختمان با 2 آزمایشگاه و مرکز تحقیقات مدیریت و بهره برداری ومرکز تحقیقات توسعه نرم افزار است.

* جایگاه تیم رباتیک دانشگاه ازاد قزوین در جهان

به گفته فرشید عبدالهی عضو تیم رباتیک دانشگاه آزاد قزوین: رتبه بندی خاصی در جهان وجود ندارد.

عبدالهی اضافه کرد: در زمینه مسابقات ربوکاپ واحدهایی مثل قزوین، یزد، خوراسگان... نه تنها در رقابت با دانشگاه­های معتبر کشور مانند دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه خواجه نصیر موفق هستند بلکه رقیب اصلی دانشگاه­های معتبر جهان به حساب می­ آیند.

 دانشگاه آزاد اسلامی قزوین قطب رباتیک ایران

در 4 سال اخیر تعداد مقام هایی که مرکز تحقیقات مکاترونیک دانشگاه آزاد قزوین به دست آورده است به اندازه ی کل عناوینیست که دیگر تیم های دانشگاههای ایران به دست آورده اند.

فرشید عبدالهی عضو تیم رباتیک دانشگاه آزاد قزوین درباره عناوین این تیم می گوید:

در سال 2014 ، مسابقات جهانی برزیل ربات شبیه ساز اول و ربات امدادگر دوم شد.

در سال 2013 ، مسابقات جهانی هلند «ربات فوتبالیست سایز کوچک » سوم و «ربات شبیه ساز » اول شد.

در سال 2012 در مسابقات جهانی مکزیک «ربات امدادگر» رتبه اول و «ربات فوتبالیست سایز بزرگ » سوم شد.

پويا دلدار عضو تیم ربات شبيه‌ساز امداد می گوید : در لیگ ربات فوتبالیست سایز بزرگ و ربات نائو رقیبی نداریم ( هیچ دانشگاهی این تیم را ندارد )

در لیگ ربات خانگی تیم دانشگاه آزاد قزوین در صدر است.


دانشگاه آزاد قزوین قطب رباتیک ایران



در لیگ فوتبالیست سایز کوچک دانشگاه آزاد قزوین و دانشگاه تهران رقابت تنگانگ دارند.

درلیگ ربات زیر دریایی تیم دانشگاه آزاد قزوین در صدر است.

در لیگ ربات انسان نما تیم دانشگاه آزادقزوین با دانشگاه امیر کبیر رقابت تنگاتنگ دارند .

در لیگ ربات پرنده دانشگاه امیر کبیر رقیب سر سخت دانشگاه آزاد قزوین است.

در لیگ ربات امدادگر مجازی تیم دانشگاه آزاد قزوین هم همیشه در سکوی نخست است.

درلیگ ربات امدادگر دانشگاه دماوند و یزد تیمهای خوبی هستند ولی تیم دانشگاه آزاد قزوین در صدر است.

 کارکرد های ربات

حامد باقری عضو تیم ربات خانگی در مورد کارکرد های ربات های ساخته شده در این مرکز می گوید: ربات پرنده در تصویر برداری های هوایی ، ربات زیر دریایی در زیر ابها و در شرایط خطر ناک می توانند به جای انسان ماموریت های محوله را انجام دهند.


ربات امدادگر در امدادرسانی سوانح و زلزله ، ربات های خانگی در هتل ها، کاربرد ربات های انسان ساز و نائو هم در فوتبال است.



دانشگاه آزاد قزوین قطب رباتیک ایران /در ربات فوتبالیست سایز بزرگ و نائو بی رقیب/ رباتها نمونه ازمایشگاهی دارند نه تجاری / حمایت از پروپوزالمتناسب با نیاز صنعت


رباتهای فوتبالیست جنبه مسابقاتی دارند ولی در پیشرفت علم رباتیک موثرند.

وی تاکید می کند:کارکرد مسابقاتی ربات از کارکرد صنعتی متفاوت است .


تجاری سازی

دکتر مجید قلی پور مدیر کل مراکز تحقیقاتی دانشگاه ازاد اسلامی قزوین ، تجاری سازی را فرایند تبدیل فناوری های جدید به محصولات موفق تجاری تعریف می کند.

قلی پور اضافه کرد :در حال حاضر رباتها بیشتر نمونه ازمایشگاهی دارند و تجاریسازی نشده اند .


* شکاف بین صنعت و دانشگاه

حاتم قاسم زاده سرپرست آزمایشگاه ربات زیر دریایی ، مهمترین مشکل این مرکز را ارتباط با صنعت عنوان کرد.

قاسم زاده عدم اگاهی صاحبان صنعت از کارایی ربات ها ، قیمت بالا و واردات آن باعث شده رباتها ورود مؤثری به صنعت نداشته باشند .


دانشگاه آزاد قزوین قطب رباتیک ایران /در ربات فوتبالیست سایز بزرگ و نائو بی رقیب/ رباتها نمونه ازمایشگاهی دارند نه تجاری / حمایت از پروپوزالمتناسب با نیاز صنعت


وی اضافه کرد :ربات ها در صو رت تجاری سازی ،ارزان می شود .

به گفته سرپرست آزمایشگاه ربات زیر دریایی علم رباتیک در صنعت جایگاه خود راپیدا کرده و صاحبان صنایع می دانند که باید به این سمت حرکت کنند ولی متاسفانه از توان و تولیدات داخلی استفاده نمی کند و نیاز‌های رباتیک خود را ازطریق واردات برطرف می کنند.

دکتر مجید قلی پور مدیر کل مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین هم اضافه می کند: فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی از جنبه ی اعتماد به محصولات تولید داخلی است .

قلی پور می گوید :در صورتیکه صنعت و دانشگاه کنار همدیگر قرار بگیرند این شعار محقق می شود .

به گفته قلی پور مدیر کل مراکز تحقیقاتی دانشگاه ازاد اسلامی :صنعت در بعضی موارد وارد دانشگاه شده و دانشگاه نتوانسته خواسته صنعت را برآورده کند.



دانشگاه آزاد قزوین قطب رباتیک ایران


وی اضافه می کند : ما نیازمند به یک راهبرد دقیق جهت کم کردن این فاصله و به عبارتی هدفمند کردن تحقیقات دانشگاهی هستیم.

قلی پور اضافه می کند : نظر ریاست دانشگاه آزاد هم تلاش جهت تولیدات علمی با رویکرد صنعتی و حل معضلات جامعه است.

دکتر موسی خانی رییس دانشگاه آزاد می گوید: حرکت علمی نخبگان دانشگاه آزاد باید حل مشکلات جامعه و تولیدات صنعتی باشد.

به گفته ی موسی خانی همچنین برای ارتباط بیشتر با صنعت ، مرکز از پروپوزال های (طرح تحقیق ) متناسب با نیاز صنعت ، حمایت می کند و پس از ساخت این ربات را به صنعت معرفی می کند.


 آینده این مجموعه

قلی پور مدیر کل مراکز تحقیقاتی دانشگاه ازاد اسلامی گفت :قرار گرفتن در رده ی مراکز تحقیقاتی بزرگ دنیا از اهداف این مرکز است.

وی از مرحله تحقیق به تجاریسازی رسیدن را مهمترین برنامه اینده دانست.


دانشگاه آزاد قزوین قطب رباتیک ایران


وی اضافه کرد:در حال حاضر در زمینه مسابقات با مراکز بزرگ دنیا قابل رقابت هستیم ، ولی در زمینه صنعت فاصله زیادی داریم.

دکتر مجید قلی پور می گوید : در صورت اعتماد صنعت، اعضای مجموعه این پتانسیل را دارند که در این زمینه هم با مراکز تحقیقاتی بزرگ دنیا هم رده باشد.


نوآوری ، لازمه رسیدن به هدف

دکتر مرتضی موسی خانی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین می گوید : تربیت نیروی متخصص ،انجام پروژه های صنعتی و نمایش توانمندیهای علمی جمهوری اسلامی ایران و مجموعه دانشگاه ازاد اسلامی در مجامع بین المللی از اهداف دانشگاه ازاد اسلامی قزوین است.

دکتر موسی خانی نوآوری را شرط لازم رسیدن به این اهداف عنوان کرد.


دانشگاه آزاد قزوین قطب رباتیک ایران



وی نتایج ارزنده ی تیم های تحقیقاتی (mrl) در مسابقات بین المللی ، دارا بودن تعداد 713 مقاله (ISI) در مجلات علمی بین المللی و میزان رجوع به این مقالات و قرار گرفتن در کنار 20 دانشگاه برتر دنیا را دلیلی دیگر برای داشتن نواوری عنوان کرد.

به گفته دکتر رییس دانشگاه ازاد اسلامی قزوین ، این دلایل نشان می دهد که مرکز در مسیر نو اوری و اهداف بلند مدت نظام جمهوری اسلامی که استقلال کشور و تربیت نیرو های متخصص برای جامعه است ،حرکت می کند.

گزارشی از فهیمه امیریان

انتهای پیام/د

برچسب ها: دانشگاه ، آزاد ، قزوین ، رباتیک ، قطب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۱۴ تير ۱۴۰۱
ثبت نام کلاسهای روباتیک
Iran (Islamic Republic of)
متین صالحی
۰۸:۴۸ ۱۵ تير ۱۴۰۱
قزوین بیدستان خیابان ۱۶ متری پ ۱۹
Iran (Islamic Republic of)
متین صالحی
۰۸:۴۹ ۱۵ تير ۱۴۰۱
قزوین بیدستان خیابان ۱۶ متری. ۱۹