کرمان؛

روستای صخره ای میمند کاندیدای ایران برای ثبت در لیست میراث جهانی

سی و نهمين نشست کميته ميراث جهانی سازمان علمی ـ فرهنگی و تربيتی ملل متحد (یونسکو) به منظور بررسی آثار پیشنهادی و واجد شرایط از نقاط مختلف جهان در شهر بن آلمان درحال برگزاریست و در این اجلاس قرار است پرونده های شوش و ميمند از ایران مورد بررسی قرار گيرند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از کرمان؛  به اعلام روابط عمومی استانداری کرمان، یک هیات ایرانی به ریاست دکتر طالبی ، معاون ميراث فرهنگی کشور با حضور علیرضا رزم حسینی ، استاندار کرمان و دکتر جلالی نماینده ایران در یونسکو و مدیر منطقه میمند به منظور دفاع از پرونده های شوش و ميمند در نشست کمیته بین المللی یونسکو حضور دارند.

دراین اجلاس هيات ایرانی ضمن ارائه گزارش های ادواری حفاظتی از سایت های ميراث جهانی و دفاع از پرونده های شوش و ميمند ، به پرسش های کشورهای عضو کميته پاسخ می دهد.

یادآور می شود: در پرونده شوش تپه باستانی آن با در نظر گرفتن معيارهای چهارگانه کميته ميراث جهانی در خصوص حفظ اصالت ، یکپارچگی ، مدیریت و حفاظت محوطه و در پرونده ميمند نيز منظر فرهنگی آن مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهند گرفت.

شایان ذکر است: به دلیل اهمیت و تسریع در ثبت جهانی میمند ،استاندار کرمان بنا به دعوت سازمان میراث فرهنگی کشور شخصاً در این نشست حضور دارد.

سی و نهمين نشست کميته ميراث جهانی یونسکو تا 17 تير ادامه دارد.

روستایی صخره‌ای و دستکند میمند ، با قدمت چند هزار ساله از نخستین سکونتگاههای بشری و از مواریث باستانی ایران است که در 38 کیلومتری شمال ‌شرقی شهرستان شهر بابک در استان کرمان با وسعت 420کیلومتر مربع و در ارتفاع 2 هزار و 240 متر‌ از سطح دریا واقع است.

پرونده ثبت روستای میمند در فهرست میراث جهانی یونسکو ، از سالها قبل در حال پیگیری است که در صورت تحقق این امر، پس از ارگ بم و باغ شاهزاده ماهان، سه اثر از استان کرمان در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار می‌گیرد و از این نظر استان کرمان از جایگاه خاصی در کشور برخوردار خواهد شد.

اضافه می شود: پرونده کویر لوت شهداد نیز در یونسکو در مرحله بررسی است.

انتهای پیام/س

برچسب ها: روستا ، میمند ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.