كافه كتاب/61

اهل قلم نسبت به آنچه می نویسد، متعهد است

اهل قلم نسبت به آنچه می نویسند، متعهد است و باید نسبت به عرف، قوانین و چارچوب ها متعهد باشد.

حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران - اکرم رضایی ثانی؛ اصغر استاد حسن معمار از جمله نویسندگانی است كه سابقه ی  سی سال نوشتن و ویرایش در زمینه داستان كوتاه و بلند، خاطره، مقاله، سفر نامه در كارنامه‌ی ادبی این جانباز نویسنده هویداست.برخی از آثار منتشر شده‌ی استاد حسن معمار عبارتند از:  "شیدا"، داستان كوتاه"شقایق در مه"، "برخیز ای بخت خفته"،"در روشنایی آتش"، "سفر زندگی"، "آلبوم عكس" رمان "سفر زندگی" .آخرین كار آماده چاپ ایشان كتابی در خصوص زندگی شهید مفتح می‌باشد كه برای مركر اسناد انقلاب اسلامی تهیه می‌شود.

*آقای استاد حسن معمار از نظر شما چه چیزی ذهنیت یك نویسنده را برای نوشتن آماده می كند؟
نویسندگان معمولا به بعضی مسایل حساس می شوند و خیلی خوب به آن نگاه می كنند وطوری كه آن اتفاق و آن صحنه بر روی نویسنده اثر میگذارد و در نهایت موجب خلق داستان می شود.گاه تخیل فرد آن قدر امكان گسترش دارد كه بتواند در قبال اتقافات روزمره به رشته ی تحریر در بیاید و تحریك این تخیل معمولا با دیدن یك صحنه  یا شنیدن یك جمله فعال می شود.

*ایده ها یا شخصیت های داستان هایتان را معمولا چگونه می‌سازید؟
بعضی شخصیت ها واقعی هستند و بعضی دیگر شامل اطرافیان نزدیك خودم هستند یا حتی شخصیت هایی كه از فیلم و كتاب ها برداشت می كنم كه  ناخواده وارد ذهن شده و در غالب یك شخصیت ظاهر می شود.

*در حال حاضر به كار دیگری به جز نوشتن مشغول هستید؟
اخیرا یك كار تحقیقی پژوهشی حدودا 11 مجموعه ای با موضوع تعزیه كه در آن به مستند بودن داستان ها و روایاتی كه در تعزیه خوانده یا اجرا می شود پرداخته ام. صحنه  هایی از آن را در كتاب ها و احادیث بررسی و مستند كرده ام كه این روایات از كدام كتاب  كدام مقتل و ..آمده است دركنار این ها قصه های كوتاهی در رابطه با تعذیه و ارتباط آن با دفاع مقدس هم در دست نگارش دارم.

*آقای استاد حسن معمار شما به نوشتن از منظر یك حرفه نگاه می كنید یا تفریح؟
شاید چیز سومی باشد مثل  ادای دین یا انجام وظیفه است به عنوان مثال زمانی كه برای شهدا می نویسم احسا س می كنم كه برای این كار انتخاب شده ام و با نوشتن به آنها ادای دین می كنم.

* شما سی سال به كار نوشتن مشغول هستید اگربخواهید به كسانی كه تازه وارد این عرصه شده اند نكته ای را گوشزد كنید چه می گویید؟
سعی كنند بیشتر بخوانند تا  ذهنیت و قوه ی تخیلشان رشد كند و بعد از آن شروع به نوشتن كنند در كنار آن نوشته ها خود را به اساتید نشان دهند و در جلسات نقد دستان  مورد نقدر بررسی قرار بگیرد و همیشه آنتن های حسی خود را برای گرفتن ایده از اتفاقات و لحظه ها فعال بگذارند.

*با توجه به پایین آمدن آمار كتابخوانی در جامعه امروز چه راهكارهایی برای رفع آن پیشنهاد می كنید؟
صدا و سیما می تواند در این مساله بسیار موثر باشد به عنوان مثال در ساعت های اوج توجه مردم به تلویزیون  نكته های را برای رواج دادن كتابخوانی استفاده كنند و یا حتی می توانند با استفاده از  ستار گان سینما و ورزشكاران به آن كتاب اشاره  كنند یا قسمت های جذابی از آن را بخوانند. مانند اقدامی كه برای كتا ب "دا" صورت گرفت.رسانه باید برای مخاطب احساس نیاز كنند طوری كه حتما به سمت و سوی كتا ب و كتابخوانی برود.

*تصویر گری ها،جلد و ظاهر كتاب چقدر می تواند بر محتوای كتاب تاثیر بگذارد؟
جلد و ظاهر كتاب در واقع ویترین كتاب است .نوع كاغذ و نوع قلم كه حس لذت بخشی را به خواننده القا می كند بسیار مهم هستند ولی مطالب موجود در كتاب خصوصا در ابتدا باید آنقدر جذابیت و گیرایی داشته باشد كه خواننده را با خود همراه كند.

*چه چیزی باعث شد شما به سمت نوشتن بروید؟
علاقه ی  من از زنگ های انشا و از همان دوران كودكی شروع شد طوری كه برای دوستانم نیز انشا می نوشتم . از همان ابتدا به نشوتن علاقه داشتم در صورتی كه رشته ی تحصیلی ام فنی و حرفه ای بود و تناسبی با ادبیات نداشت.

*لزوما كسی كه انشا خوبی می نویسد می تواند نویسنده خوبی هم باشد؟
با تخیل و باز گذاشتن ذهن ،نگاه متفاوت به اطراف و البته استعدادی ذاتی و ضروری ، با پرورش استعداد در انشا نویسی از دوران كودكی،همچنین با مطالعه ی كتاب های قوی می توان ا زكسی كه انشاه خوبی می نویسد توقع داشت نویسنده ی خوبی هم درآینده باشد. 

*تا به حال شده به این فكر كنید كه دست از نوشتن بردارید؟
شاید با برخی رفتار ها نویسنده دلسرد شود اما علاقه اش او را از نوشتن باز نمی دارد.
علاقه و ذوق و شوق به این رشته مانع ا زجدا شدن نویسنده از این حرفه می شود. دل سرد شدن برای یك نوسنده مانع نوشتن نیست

*چه آینده ای را برای ادبیات جامعه ما پیش بینی می كنید؟
با و جود جوانانی كه ا زتكنیك های جدید ی برای نوشتن استفاده می كنند و قوی شدن نسل  در نوشتن، آینده ی خوب و مثیتی را  پیش بینی می كنید.

* سوال آخر این كه اهل قلم چه وظیفه ای را به عهده دارند؟
اهل قلم نسب به آنچه می نویسند متعهد هستند و باید نسبت به عرف،قوانین و چارچوب ها متعهد باشند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار