انجام نخستین «پیوند موفق قلب با پشتیبانی قلب مصنوعی ۵۰ سی‌سی» توسط جراح ایرانی

نخستین «پیوند موفق قلب با پشتیبانی نوعی قلب مصنوعی آزمایشگاهی 50 سی‌سی»، توسط تیمی از پزشکان به سرپرستی «پروفسور عباس اردهالی» دانشمند ایرانی مرکز پزشکی رونالد ریگان دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس با موفقیت انجام شد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران، این عمل موفقیت‌ آمیز پیوند قلب بر روی یک زن ۴۴ ساله امریکایی انجام گرفت و وی نخستین بیمار در جهان است که با استفاده از یک قلب مصنوعی آزمایشی، قلب پیوندی را دریافت کرده است.

«قلب مصنوعی کامل» ۵۰ سی‌سی‌ به نام SynCardia، ذکر شده، نسخه کوچک‌تری از قلب ۷۰ سی‌سی بزرگ‌تر به همین نام است که در سال ۲۰۰۴ برای افرادی که در صف انتظار پیوند قلب بودند، توسط سازمان غذا و داروی فدرال تایید شد. این قلب از آن زمان تاکنون توسط ۱۴۴۰ بیمار در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

قلب ۵۰ سی‌سی SynCardia برای استفاده توسط بیماران با جثه کوچک از جمله اکثر زنان، تعدادی از مردان و بسیاری از نوجوانان مبتلا به نارسایی قلبی دو طرفه مرحله نهایی ارائه شده است. در این نوع نارسایی، هر دو طرف قلب، خون کافی برای حفظ بدن را پمپاژ نمی‌کنند.

قلب مصنوعی، پشتیبانی مکانیکی لازم را به بیمار ارائه می‌دهد تا زمانی که یک اهداکننده قلب برای وی پیدا شود.

«نما کاهالا» از بیماری عضله قلب محدود رنج می‌برد و نارسایی قلبی او به اندازه‌ای پیشرفته بود که جراحی ترمیم و سایر ابزارهای مکانیکی دیگر نتوانستند به وی کمک کنند.

پزشکان، قلب نارسای او را با یک قلب مصنوعی جایگزین کردند در حالی که وی در انتظار پیوند قلب بود. قفسه سینه این بیمار برای دریافت قلب مصنوعی ۷۰ سی‌سی بیش از حد کوچک بود. جراح ایرانی تحت مقررات سازمان غذا و و داروی امریکا توانست یک ابزار آزمایشی ۵۰ سی‌سی SynCardia را در بدن وی بکارد.

دکتر عباس اردهالی، پروفسور جراحی و مدیر برنامه پیوند قلب و ریه در دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس، در این باره گفت: شرایط خانم کاهالا به سرعت در حال وخیم شدن بود و ما امیدوار بودیم این فناوری آزمایشی در دسترس بتواند جان وی را تا زمانی که یک اهداکننده قلب برای او پیدا شود، نجات دهد.

پس از جراحی دو ساعته برای کاشتن قلب مصنوعی، کاهالا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد و درمان‌های فیزیکی روزانه برای قوی‌ترکردن وی جهت انجام جراحی پیوند آغاز شد. دانشمندان سرانجام با پیداشدن یک اهداکننده قلب، موفق شدند قلب وی را به بدن این بیمار پیوند بزنند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیرمهدی
۲۲:۴۴ ۱۴ تير ۱۳۹۴
یه درد عظیمی توی این خبر بود.چرا یه متخصص توانمند ایرانی باید اونجا باشه و ما فقط از اسمش استفاده کنیم؟
آخرین اخبار