پمپ کاشتنی برای جلوگیری از نابینایی بر اثر آب سیاه چشم

این مدل کاربردی که در حال تولید است، می‌تواند شامل یک حسگر قابل کاشت برای تنظیم خودکار مایع درون چشم باشد که از آب سیاه چشم جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران، محققان موسسه فرانهوفر در آلمان، در حال حاضر در صدد ساخت پمپ کاشتنی هستند که می‌تواند با تنظیمات مایعات درون چشم باعث حفظ بینایی گردد.

مایعات چشم در تعادل قرار ندارند و می‌توانند باعث بروز مشکلات بینایی شوند و زمانی‌ که انسداد در چشم صورت می‌گیرد، باعث ایجاد آب سیاه چشم می‌شود که باعث افزایش فشار و صدمه به عصب بینایی می‌شود، که در نهایت باعث نابینایی فرد می‌شود و همچنین کمبود مایع می‌تواند باعث نابینایی در فرد شود.

به گفته دانشمندان در حال حاضر اقدامات کمی در رابطه با این بیماری غیرقابل برگشت صورت گرفته است ولی محققان این موسسه تحقیقاتی در حال ایجاد یک پمپ کاشتنی در جهت کنترل فشار موجود در چشم هستند و اگرچه درمان‌هایی برای آب سیاه چشم و چروکیدگی کره چشم وجود دارد، اما آنان تنها پیشرفت این بیماری و صدمات ناشی از آن را کندتر می‌کنند و باعث معکوس شدن علائم بیماری نمی‌شود.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته در بیماران مبتلا به آب سیاه چشم، این درمان می‌تواند شامل تحریک جریان مایعات درون کره‌ی چشم توسط عمل جراحی باشد، اما حدودا یکی از هر چهار بیمار دچار بافت زخم می‌شوند و درنهایت مشکلات تخلیه مایع چشم را به همراه می‌آورد و کسانی‌که مبتلا به چروکیدگی چشم از طریق تزریق‌های منظم و مکرر است که فرآیندی خطرناک بود و بازهم از نابینایی جلوگیری نمی‌کرد.

این پمپ کاشتنی باعث تنظیم فشار چشم بدون نیاز به این نوع فرآیند‌های نامطلوب است، همچنین این سیستم به‌همراه یک کنترل مبنی بر حسگر است. این پمپ می‌تواند چشم مبتلایان به چروکیدگی کره چشم را مرطوب و تازه نگه دارد و از آنجایی که این پمپ می‌تواند سطح مایع درون چشم را در سطوح سالم نگه دارد و آنان امیدوارند که این سیستم بتواند پیشرفت این بیماری را متوقف کند و بینایی فرد را کاهش دهد.

بر اساس این مطالعات در شرایطی که فرد مبتلا به آب سیاه است، این پمپ می‌تواند مایع داخل چشم را افزایش دهد و باعث فشار زیاد به کره چشم می‌شود، تخلیه کند و این کار می‌تواند با استفاده از کانال‌های طبیعی برای تخلیه مایع از چشم به منظور جلوگیری از شکل‌گیری بافت زخم صورت می‌گیرد.

در حال حاضر محققان در حال تولید‌کردن این مدل کاربردی هستند و درنهایت امیدوارند، بتوانند نسخه‌ای را تولید کنند که شامل یک حسگر قابل کاشت برای تنظیم خودکار مایع درون چشم باشد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار