گلی که می‌داند به‌موقع خوش بو باشد

تیمی از دانشمندان دانشگاه واشنگتن یک مکانیسم کلیدی را در نوعی گیاه‌ شناسی کرده‌اند که تصمیم می‌گیرد برای جذب موجودات گرده افشان چه‌هنگام عطر خود را ساطع کند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران، گروهی از دانشمندان تحقیقاتی را انجام دادند و با بررسی گل اطلسی دریافتند که این گیاه برای جذب‌کردن حشرات گرده افشان، رایحه معطر و خوش‌بویی از خودشان منتشر می‌کنند.

این تیم علمی ژنی را بررسی کرده که زمان ساطع‌شدن رایحه گل اطلسی را کنترل می‌کند و نام این ژن LHY است که در بسیاری از گونه‌های گیاهان یافت می‌شود و عنصری کلیدی برای ساعت شبانه‌روزی گل اطلسی است.

زیست‌شناسان دریافته‌اند موجوداتی مانند گیاهان، انسان‌ها و حتی باکتری‌های ریز دارای ساعت‌های شبانه‌روزی هستند و در واقع این ساعت‌ها ژن‌هایی هستند که سلول‌های این موجودات را با چرخه 24 ساعته حیات بر روی زمین هماهنگ می‌کنند. این ژن‌ها در واقع، فعالیت‌های سلولی مبتنی بر اوقات روز را تنظیم می‌کنند.

دانشمندان از قبل دریافته بودند LHY عنصری در ساعت شبانه‌روزی گیاهان گل‌ده دیگر است، اما این نخستین باری است که آنان این ژن را با رایحه گل اطلسی مرتبط کرده‌اند.

پیشتر هیچ تیم علمی ژن LHY را در گل اطلسی بررسی نکرده بود، و محققان در حال حاضر اطلاعات اساسی را درباره LHY جمع آوری کردند تا نشان دهند این ژن همان عملکرد‌های شبانه‌روزی در سایر گونه‌های گیاهی را در گل اطلسی نیز دارد.

بر اساس این مطالعات بسیاری از ژن‌های ساعت شبانه‌روزی فقط در اوقات خاصی از روز فعال هستند و بر فعالیت‌های ژن‌های دیگری اثر می‌گذارند که خود فعالین سلول‌ها را کنترل می‌کنند.

محققان طی این مطالعه جدید دریافتند ژن LHY در هنگام صبح بیشترین فعالیت را در گل اطلسی دارد و هنگام غروب امکان آزادشدن رایحه آن را فراهم می‌کند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار