تبریز؛

مصرف گیاه دارویی گون و کنترل اسهال

استادیار گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: استفاده ماده ایجاد شده در ساقه گیاه دارویی گون یا همان کتیرا کنترل کننده اسهال است، چون می‌تواند مقدار زیادی آب جذب کند و از خروج آن از بدن جلوگیری کند.

 سعیده علیزاده در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از تبریز افزود: از کتیرا در فرآورده های سرماخوردگی به عنوان نرم کننده و ضدسرفه مصرف می شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که پایین ساقه و یا در یقه ساقه گیاه دارویی گون خراش(طبیعی و یا مصنوعی) ایجاد شود ماده صمغ مانندی ترشح می شود که در اثر هوا خشک شده و به صورت های مختلف: قطره ای، مفتولی، پهن و خرمنی با رنگ های زرد تا قهوه ای و یا بی رنگ در می آید که به نام  کتیرا  مشهور است. 

علیزاده ادامه داد: کتیرا در آب، نامحلول بوده ولی متورم می شود و به صورت ژله سفتی در می آید.

وی افزود: از انواع کیفیت های مختلف کتیرا که به اشکال و رنگ های مختلف وجود دارند نوع ورقه ای بی رنگ یا سفید، بهترین، مرغوب ترین و گران ترین محصولات کتیرا است.

استادیار گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: با توجه به این که ژل تهیه شده از کتیرا و آب ممکن است پس از مدتی خراب شود، بهتر است آن را دور از گرما نگه داشت و تازه تهیه نمود.

علیزاده تاکید کرد: گزارش هایی مبنی بر جلوگیری از رشد سلول های سرطانی در داخل و خارج از بدن توسط کتیرا، به چاپ رسیده است.
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.