خونخواران کوچکی که به جان مردم انداخته می‌شوند/ زالودرمانی غیرقانونی است

تازگی‌ها وقتی از سر درد‌های مداوم یا جوش‌های قرمز رنگ و پا درد‌های مزمن خود برای مردم می‌گویید پیشنهاد خیلی از آنها رفتن به سراغ یک پزشک طب سنتی است‌.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ وقتی کار به جایی می رسد که علم پزشکی در کنترل  درمان خیلی از بیماری ها ناتوان می شوند همه می گویند سری به مطب پزشکان طب مکمل بزنید.حتی اگر هم خیلی به طب‌های قدیمی و سنتی اعتققادی نداشته باشید باز هم دردهای عجیب و غریبی که تمامی ندارد ممکن است تو را به سوی یکی از این پزشکان بکشد. وقتی وارد مطب می‌شوی یکی مثل گذشته خلوت نیست و اغلب کسانی را میبینی که با کیسه ای عرقیجات و داروهای گیاهی در حال خارج شدن از اتاق طبیب است. بالاخره انتظار به سر می‌آید و نوبت تو می‌شود.

هر دردی را که بگویی از نظر این پزشکان به اصطلاح متخصص چاره‌اش حجامت و مصرف مشتی از داروهای گیاهی است که حتی معلوم نیست این دارو‌ها هم از کجا آمده اند. این روند داستان کار پزشکانی است که بدون مدرک معتبر به تازگی طبیب درد دیگران شده‌اند.

عدم توانایی پزشکی مدرن در پاسخ به نیاز بیماران

مکتب طب سنتی ایرانی، شامل مجموعه‌ای از منابع تفکری،اجتماعی و تعاریف خاصی است که بر پایه شناخت مزاج افراد و اعتدال در اخلاط چهارگانه بنا شده است و برصدر آن بزرگانی چون ابوعلی سینا، رازی و بسیاری دیگر از نام‌آوران و حکمای عرصه طب می‌درخشند.

شاید افزایش مراجعه افراد به دلیل دردهای عجیب و غریب تنها علت رویش قارچ گونه مراکز غیر معتبر طب سنتی نباشد بلکه عوامل دیگری هم در این مساله دخیل باشد.

مطالعات متعدد گویای آن است که بین هشتاد تا نود درصد مردم به استفاده‌ی هم زمان از خدمات پزشکی مدرن و پزشکی سنتی راغب هستند.

داستان افزایش این مراکز به همین جا ختم نمی‌شود وقتی به همراه بازرس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به سراغ یکی این طبیبان رفتیم موارد عجیب دیگری را هم مشاهده کردیم. ظاهرا کار درمان این حکیمان غیر قانونی با تجویز دارو‌ها و عرقیجات گیاهی تمام نمی‌شود. در این مطب فضاهای کوچک و غیر اصولی برای کارهای به اصطلاح تخصصی شان در نظر گرفته شده است.

از جمله این فعالیت‌های غیر منتظره سم زدایی و آبزن است که هرچه منتظر ماندیم تا پزشک مربوطه بیاید و توضحی بدهد تا چیزی دستگیرمان شود،هیچ خبری نشد!

از دیگر عجایب تازه در کار این افراد می‌توان نگاه کردن به چشم بیماران و یافتن بیماری آنها باشد که جزء تخصص‌های ناشناخته به حساب می آید. اگر چه این فرد متعهده شده بوده که به فعالیت های غیر قانونی خود ادامه ندهد اما به این تعهد خود پایبند نمانده است.

زالو درمانی و سم زدایی غیرقانونی است

آقاجانی بازرس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص این مراکز می گوید:  هیچ مجوزی برای اینگونه طبابت ها صادر نشده است.

این افراد به صورت غیر قاونی مشاوره‌های طب سنتی انجام می‌دهند در حالی که فعالیت در امور پزشکی باید با مجوز قانونی و معتبر باشد چرا که در غیر این صورت برخورد قانونی انجام می‌گیرد.

وی همچنین می‌افزاید این واحد مطب پزشک عمومی است که پروانه معتبر را دارا است اما کارهایی از قبیل زالو درمانی و سم زدایی که در این جا روی بیماران انجام می‌شود کاملا غیر مجاز است. افرادی که تحت عنوان مشاور به فعالیت‌های پزشکی مشغول اند متخلف محسوب می‌شوند.

حجامت یا کوزه‌اندازی یک روش درمانی سنتی عربی و موجود در طب اسلامی است که برگرفته از روش قدیمی‌تر کوزه اندازی خیس در طب سنتی چین است. 

این روش درمانی سنتی که به قرن‌ها قبل باز می‌گردد در قرن 19 میلادی با راه یابی علم جدید کم کم به فراموشی سپرده شد اما در قرن 21 هم هنوز هستند کسانی که این روش درمان را انتخاب می‌کنند با این حال در ایران به دلیل خطرات این روش درمانی مانند انتقال عفونت خطر خونریزی و غیره با مصوبه معاونت درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مورخ 23 شهریور 1377 انجام حجامت به دست پزشکان در مطب‌ها ممنوع شد این درحالی است که موافقان حجامت معترض‌اند چنانچه این کار اصولی و درست انجام شود برای بدن مفید خواهد بود و حتی برخی از آنها به کار خود ادامه می‌دهند. 

پلمپ چند مرکز دیگر دردی را دوا می‌کند 

صرف نظر از اینکه کاربرد روش‌های غیر مجاز طب سنتی غیر قانونی به شمار می‌آید اما سوال اینجاست که به راستی این مراکز همین کارهای غیر قانونی را به طور اصولی انجام می‌دهند یا بازی با جان مردم کاملا برایشان بی‌اهمیت است. 

علاوه بر این مشخص نیست باید شاهد بسته و پلمپ شدن چند مرکز غیر مجاز طب سنتی دیگر باشیم تا افراد فاقد صلاحیت دست از انجام این کارها بردارند.
 
گزارش از ریحانه هرندی

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۰۸ ۱۸ دی ۱۳۹۸
برای مشکل همورویید من با زالو درمانی ۲ بار حلش کردم در عرض ۵ سال یعنی وقتی عود کرده با یه بار زالو اندازی تموم شده رفته در حالی که پزشکی میگه باید عمل شه
Germany
ناشناس
۰۴:۴۰ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
طب سنتی خیلی از بیماری ها را بهبود بخشیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۷
واقعا زالو درمانی یکی از بهترین شیوه های درمانه
Iran (Islamic Republic of)
پیمان سالکی
۱۴:۱۷ ۰۸ خرداد ۱۳۹۷
من الان نزدیک به یکماهه که برای اولین بارزالواندازی کرده ام ودرایم مدت پانزده زالوانداختم که الن معتاداین کارشده ام هی ساعت شماری میکنم کارم تمام شودوبروم منزل که زالوبندازم..بسیارعالی بوده برای دردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۸ دی ۱۳۹۶
بسیاری از بیماری هایی که در طب مدرن معالجه ای ندارند با زالو درمانی حل شده. میگرن، زخم های عفونی، غده های پوستی، واریس، خال ها و جوش ها، فشارخون و ...
بدلیل اثر ضدانعقادی هیرودین (Hirudin) بزاق زالو، امروزه در تحقیقات جدید ثابت شده است که به طور کلی در بیماری های کرونری قلب، زالو می تواند نقش موثری ایفا کند و خطر جراحی و حملات قلبی را به حداقل کاهش دهد.

جامعه جراحان انگلستان پس از مشاهده اثرات معجزه آسای زالو در جراحی های پلاستیک و گرافتهای پوستی و پیوند اعضاء، کاربرد زالو پس از پایان جراحی و حتی در حین عمل را کاملا پذیرفته اند و مورد تأکید قرار می دهند.

در کشور روسیه درمان با زالو بسیار رواج یافته است به طوری که بیماری های مختلف از سردرد و بیماری قلبی و پوستی گرفته تا حتی ضعف قوای جنسی را با زالواندازی معالجه می کنند.

کرسی زالو درمانی سن پترزبورگ (MAPS) توصیه می کند: ما معتقدیم هر پزشکی اعم از جراح، ارتوپد، دندانپزشک، ژینکولوژیست بایستی توانایی های درمانی زالو را بشناسد و استفاده کند. زالو توانایی درمان گروه متنوعی از بیماری ها را دارد نظیر زخم معده، پروستاتیت، برونشیت، التهابات کبد و کیسه صفرا، گاستریت، هموروئید، اغلب بیماری های پوستی، اسپاسم عضلانی، واریس، نازائی، آدنوم پروستات، ناباروری مردان، کاهش میل جنسی، الکلیسم، ترک اعتیاد (موادمخدر).
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۲۰ آبان ۱۳۹۶
زالو درمانی واقعا معجزه میکنه درضمن دانشگاه فردوسی مشهد برای پزشکان مجوز صادر میکنه برای زالو درمانی و طب سنتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
گزارش خوبی بود.
Iran (Islamic Republic of)
حميدرضا
۰۸:۴۸ ۰۵ مرداد ۱۳۹۴
بانظرتمام دوستان موافقم طب نوين حداقل دركشور ما جزدراعمال جراحي كه ممكن است معالجه آن با طب سنتي دير شده باشد مي تواند جوابگو باشد والا بنده خيري از آن (طب نوين ) نديدم موارد بيشماري ازبيماران را تجربه كردم كه مي گويند ازطريق طب سنتي نتيجه گرفته اند . لذا خواهشا دوستاني كه ازاين طب اطلاعات كافي ندارند مغرضانه ايده پردازي نكنند .چرا كه به قول يكي از دوستان طب نوين اگر توانايي لازم را داشت مردم سراغ طب سنتي كه طب نياكان ماست وهزار سال رفرنس غربيها بوده نمي رفتند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۷ تير ۱۳۹۴
اگر این طب مدیریت و نظارت بشه و توسط افراد متخصص با مدارک تائید شده باشه واقعا معجزه گر است باور کنید درد آرتروز گردنی مرا همین زالو روی کتف چند سال است محو کرده است
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۹:۴۹ ۱۶ تير ۱۳۹۴
عزیزم اگرنمی دونید الکی حرف مفت ننویسید زالو خیلی باحاله
Germany
نرگس
۱۹:۰۷ ۱۶ تير ۱۳۹۴
سلام. زالودرمانی برای میگرن من که با هیچ روش دیگه ای خوب نمی شد، معجزه کرد. اینهمه حدیث و روایت درباره خوبیهای حجامت داریم.. توی مطب ها و درمانگاهها هم با رعایت همه نکات استریل انجام میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۱۶ تير ۱۳۹۴
اگر طب جدید عرضه و صداقت داشت مردم به سراغ طب سنتی نمیرفتند.
مضرات طب جدید بیشتر از منافع آنست.
Iran (Islamic Republic of)
ابی
۱۷:۵۲ ۱۶ تير ۱۳۹۴
سلام مشکل ما اینه که فکر میکنیم طب جدید که طب غربی هست کارسازه و طب اءمه رو کنا گذاشتیم طب غربی که همه چیز رو با داروهای شیمیایی میخان درمان کنن وعوارض آن به کنار ومشکل دیگه این که هر بی اطلاعی میاد در مورد طب اسلامی نظر میده بدون تحقیق
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۷:۰۱ ۱۶ تير ۱۳۹۴
سلام
من سال 82 تصادف کردم پام شکست و دوتا عمل سخت روی پام انجام شد بعداز عمل خون توی پام لخته میشد و تا 6 سال این وضعیت ادامه داشت وچند ماه یکبار بستری می شدم و وارفارین و هپارین مصرف میکردم بعد به توصیه یکی از اقوام رفتم زالو انداختم روی پام الان هفت هشت ساله که پام خوب شده ودارو هم مصرف نمیکنم
Iran (Islamic Republic of)
sd
۱۶:۴۱ ۱۶ تير ۱۳۹۴
اثرات زالو درمانی را من دیدم خیلی ازبیماران که طب جدید نمیتونه درمان کنه طب اسلامی و سنتی درمان داره.
United States of America
احسان
۱۵:۰۰ ۱۶ تير ۱۳۹۴
ما یک بحث در علم داریم به اسم امید
کاری به این ندارم چقدر در درمان موفق اند که قطعا طب اسلامی چون سخنش از امام است حرفش درسته ولی طب سنتی میگوید همه چی درمان داره و حداقل این امید در ادم ایجاد میکنه ولی طب جدید چی. خود بنده رفتم پیش دکتر برای درمان آرتریت دکتر میگه درمان نداره باید تا اخر عمر با دارو کنترل کنی.
داروهایی به شدت مضر به نحوی که بنده به خاطر همین داروها سنگ کلیه گرفتم.
حالا مقایسه کنید کدوم یکی میتونه مفید تر باشه. طبی که از سخن امام و پیامبر سخن به میان میاره یا طبی که هر روز ممکن است حرف دیروزش را نقض کند؟
Iran (Islamic Republic of)
همشهری
۱۴:۲۶ ۱۶ تير ۱۳۹۴
واقعا زالو درمانی یکی از بهترین شیوه های درمانه...من نتایجش رو با چشم دیدم...
آخرین اخبار